"להעיר את המלכה" – ביקורת

"להעיר את המלכה". עלי פאזל, ג'ודי דנץ'.

"להעיר את המלכה". עלי פאזל, ג'ודי דנץ'.

"להעיר את המלכה" הוא לא עוד סרט-המבוסס-על-סיפור-אמיתי דרמתי שגרתי, בכך שברובו הוא קליל וקומי, ועל כן מצליח להוות בילוי נחמד ומעניין. הוא מבוסס על המפגש היוצא דופן בין מלכת אנגליה, ויקטוריה, ועבדול קארים, בחור הודי צעיר שמוצא את עצמו בטירה המלכותית במקרה.

אפשר להגיד שהבמאי סטיבן פרירס אוהב סרטים הקשורים לדמויות נשיות מבוגרות, "המלכה" (2006), "פלורנס פוסטר ג'נקינס" (2016), "פילומנה" (2013) ועכשיו "להעיר את המלכה". הוא עושה עבודה טובה וסרטו הזה קסום, זורם ומצחיק רוב הזמן. הבעיה העיקרית היא בשליש האחרון שלו, בו הסרט מנסה לרגש אותנו די בכוח. החלוקה הזאת של הסרט (שני שלישים מצחיקים וזורם ושליש דרמתי ותקוע) בא לידי ביטוי גם בכתיבה שלו: בשני השלישים הראשונים, הדיאלוגים נהדרים וזורמים, ובשליש האחרון הם יותר מדי קיטשים וכבדים.

התקופה היא המאה ה-19, אנגליה היא האימפריה הגדולה בעולם והיא שולטת בהודו. עבדול, הוא בחור הודי צעיר, שעובד ברישום שמות של אסירים בכלא בהודו. למרבה המזל (או הצער) שלו, הוא מוצא את עצמו בדרך אל הטירה המלכותית באנגליה כדי להגיש מתנה למלכה ויקטוריה. שם, המפגש בינו לבין המונרכית הבריטית הופך לידידות עמוקה וחזקה.

הבעיות מתחילות כאשר צוות המלכות, המתגורר בטירה, מתחיל לחשוב שהמלכה לוקחת את העניין הזה יותר מדי לקצה. הצוות, שמרגיש מושפל ולא מכובד, מתחיל לחפש דרכים להרוס את הקשר היוצא דופן, אבל ויקטוריה היא מלכת אנגליה והיא לא מתקפלת בקלות.

ג'ודי דנץ' מגלמת את ויקטוריה והיא הדבר הכי טוב בסרט. היא מעבירה בצורה יוצאת דופן את האופי של המלכה, קשוח ורציני, אבל טוב וצדיק. עלי פאזל, שמגלם את עבדול, הוא פונקציונלי, לא מוריד מהסרט אבל כל סצנה של שניהם ביחד, אפשר להבחין בהבדלי רמה בין יכולת המשחק שלהם. שאר הקאסט, די משעשע, זורם עם הסרט ומביא הומור.

מבחינת הפקה, הסרט ניראה מאוד מרשים. כל התלבושות, כל התחבורה, כל הבתים והבניינים, מאוד מוקפד. כמו כן, גם הנופים בסרט אדירים, מעבירים את היופי הייחודי באנגליה (חבל שלא היו צילומים יפים כאלה על הודו) ותורמים לתחושת הגדולה של האימפריה הבריטית באותה תקופה.

"להעיר את המלכה". ג'ודי דנץ'.

"להעיר את המלכה". ג'ודי דנץ'.

"להעיר את המלכה" הוא סרט תקופתי חביב ונחמד. השליש האחרון מוריד ממנו לגמרי, אבל לא הורס אותו לחלוטין, אצלי לפחות, מה שנישאר, הם הרגעים המצחיקים והקשר הקסום בין המלכה ל"מונשי" היוצא דופן שלה.

דירוג: ★★★☆☆

להעיר את המלכה (אנגליה, ארה"ב, 2017)
בימוי: סטיבן פרירז | תסריט: שרבני באסו, לי הול | משחק: ג'ודי דנץ', עלי פאזל, אוליביה וויליאמס, מייקל גמבון, אדי איזארד
הפצה: גלובוס מקס, החל מה-05.10.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?