האקדמיה הישראלית לקולנוע לא תזמין את מירי רגב והפוליטיקאים לפרסי אופיר 2017; רגב: "החלטה פחדנית", תבחן מחדש תמיכה בפרסים

לוגו פרסי אופיר.

לוגו פרסי אופיר.

האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה החליטה שלא להזמין פוליטיקאים, ובהם את שרת התרבות והספורט מירי רגב, לטקס הענקת פרסי אופיר 2017 שיערך בשבוע הבא (19 בספטמבר), על רקע התנגדותה הפומבית לסרט הישראלי זוכה פסטיבל ונציה, "פוקסטרוט", ובעקבות המחאה שהשמיעה בטקס אשתקד. החלטתה של האקדמיה הובילה לגל התרעמות: רגב כינתה את ההחלטה "פחדנית ולא דמוקרטית", ובהמשך הודיעה כי תבחן מחדש את התמיכה של משרד התרבות בפרסי אופיר; ראש עיריית אשדוד שבהיכל התרבות שלה יתקיים הטקס יחרים אותו; וכמוהו גם צמד המפיקים הבכירים בישראל, משה וליאון אדרי. מעל הטקס כעת שוררת עננת השתקתה של שרת התרבות, אשר על תקציב משרדה מתקיים נתח נכבד מהקולנוע הישראלי בכל רבדיו (החל מההפקה, דרך הפסטיבלים וכלה באולמות ההקרנה), וקשה לראות איך העננה תתפוגג. האקדמיה טיפסה על עץ גבוה מדי.

נתחיל בשידור חוזר של אשתקד: בטקס פרסי אופיר 2016 בוצע בתכנון מראש שיר מאש-אפ של תאמר נאפר (המועמד לפרס השחקן הטוב ביותר באותה השנה על "ג'נקשן 48") ויוסי צברי, של "אנא מיש פוליטי" (נאפר), "תרשמירי" (צברי) ו"תרשום אני ערבי" (המשורר הפלשתיני מחמוד דרוויש). רגב הגיעה לטקס ביודעה על ביצוע השיר המתוכנן, ולפני ביצועו קמה, יצאה מהאולם, ובהמשך שבה ואף נאמה על במת הטקס והתנגחה בקהל. במהלך נאומה חלק מהנוכחים בקהל יצאו מהאולם, וכוכבות הסרט "סופת חול" סירבו בהמשך לעלות לבמה ולקבל פרס מהשרה כמחאה. כל הפיאסקו הזה סוקר בהרחבה בתקשורת, ונראה היה לרגע שטקס פרסי אופיר מעניין מישהו מהציבור (זה כמובן לא החזיק הרבה, ונראה מה יקרה כאשר על הפרסים יתמודדו רק סרטים ישראלים שעברו בקולנוע ומישהו מהציבור יכל לצפות בהם בניגוד להיום).

תעשית התרבות הישראלית לא מצליחה להתמודד עם הסגנון החדש של מירי רגב. כל התגרות מצידה נלקחת ברצינות תהומית והתפלספות מיותרת שוב ושוב, והקורבן הטרי הוא "פוקסטרוט", שעל דפי התקשורת נשזרו אלפי סיפורים התגוששות בין התעשיה לבין רגב סביב שאלת צורת הצגת צה"ל בו.

האקדמיה לקולנוע החליטה לעשות מעשה, וכאילו להעלות עצמה מעל דיונים פוליטים. היא רק שכחה שהמדינה היא שממנת נתח רב בפועלה של התעשיה כולה. הודעתה היא זו:

"האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה אינה בורחת מעימותים ומוכנה לנהל דיון ענייני ונוקב בביקורת עליה ועל היצירות של חבריה. יתירה מזאת, חלק גדול מהיצירות נוצרו מתוך רצון ליצור דיון עמוק ומתוך אהבה גדולה לחברה הישראלית. עם זאת, ישנו יום אחד בשנה בו קהילת הקולנוע מכבדת ומוקירה את היוצרים ואת היצירה ומעלה את זכרם של מי אשר הלכו לעולמם מקרב חבריה. יום חגיגי וסימבולי זה הינו יום חשוב גם לקשר שבין תעשיית הקולנוע ואזרחי המדינה שכן היצירות הקולנועיות שלנו נוצרות מתוכנו, מעצם היותנו תושבי ואזרחי מדינת ישראל. לצערנו, עם הזמן שינה הטקס את אופיו והפך אט אט לזירת התגוששות שאינה ראויה, הגורמת לזילות האירוע וחמור מכך – זילות היוצרים והיצירה שהוא מבקש לכבד ולהוקיר. ביתר שאת אירעו הדברים בשנה שעברה. ההתרחשויות המיותרות שליוו את הטקס הסבו פגיעה לכל הצדדים המעורבים בעימות, ובראש בראשונה לזוכים בפרסי הצטיינות, אשר זכייתם ובעיקר מצוינותם הקולנועית עמדו בצל המהומה ולא קיבלו את הכבוד והמקום הראוי להם. לאור זאת, מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם. יודגש, אין בהחלטה זו כל כוונה לפגוע בכבודה של שרת התרבות, או של כל פוליטיקאי אחר, ואין לפרש אותה כניסיון להימנע מהמשך הדיון במחלוקות השונות והעמוקות בכל מועד אחר לאורך לוח השנה, פרט לערב חגנו. חג אופיר שמח."

לרגב היה מה לומר בנושא:

"זו החלטה פחדנית ולא דמוקרטית של גוף שמדיר את עמדת הציבור ונבחריו. אשמיע את נאומי בשידור חי ללא צנזורה בעמוד הפייסבוק שלי, במקביל לטקס פרס אופיר. ההחלטה צפויה, לאור הניסיון של האקדמיה בימים האחרונים, להכתיב ולצנזר את נאומי. זוהי החלטה פחדנית ולא דמוקרטית של גוף שמדיר את עמדת הציבור ונבחריו, דווקא בערב שאמור לייצג את חופש הביטוי והיצירה. "ההחלטה הזו נועדה לדבר אחד בלבד – למנוע מהציבור לשמוע את עמדתי הצודקת שסרטים שמפיצים דיבה רעה ושקרית על חיילי צה"ל, כמו פוקסטרוט המועמד לפרס אופיר – לא ימומנו מתקציב המדינה. ההחלטה האומללה הזו של האקדמיה לא תמנע ממני להשמיע את דברי."

עדכון 22:30: משרד התרבות מוסיף כי תיבחן תמיכתו בפרסי אופיר:

"במסגרת בחינה מחודשת של התקציב הממשלתי של תחום הקולנוע במשרד והסכם הקולנוע הרב-שנתי, תיבחן בין השאר גם מתן התמיכה בסעיפי השיווק והפרסים, בהם גם התמיכה בטקס פרסי אופיר. השרה תבחן את ההמלצות השונות לכשיגיעו לשולחנה."

טקס פרסי האופיר יתקיים בהיכל התרבות אשדוד ביום שלישי, ה-19 לספטמבר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?