"על גוף ונפש" – ביקורת

"על גוף ונפש". אלכסנדרה בורבלי, גזה מורצ'אניי.

"על גוף ונפש". אלכסנדרה בורבלי, גזה מורצ'אניי.

סרט הדרמה ההונגרי "על גוף ונפש" מגיע לבתי קולנוע בארץ מגובה בזכייתו בפסטיבל ברלין השנה וכאחד מתשעת המועמדים הסופיים לסרט הזר באוסקר. הסרט אטי ומרגיש מעט ארוך אך מעניין בדרך כלל. חשוב לדעת שיש בו קטעים קשים לצפייה בבית מטבחיים של פרות, כולל חיתוך ראש עם הרבה דם (וזה לא נגמר שם), שאין להם ממש הצדקה מלבד אולי להציג אג'נדה של הבמאי כי זה לא מוסיף דבר לסיפור. בבסיס ישנו רעיון מקסים אך הוא מכוסה וחבוי בתוספת דברים אחרים שלא תורמים דבר מלבד אולי מעט אווירה.

הסיפור פשוט למדי. במרכז העלילה מנהל מבוגר, גרוש עם ילדה שמופיעה בקטע אחד, והקשר שלו עם עובדת חדשה במפעל. מפקחת קפדנית מגיעה כמחליפה למישהי שיצאה לחופשת לידה, והיא בין השאר מתייגת את הבשר על פי טיבו. כמו כן, יש בעל ואישה שעובדים במפעל, ועובד חדש שמתקבל למפעל וזה לא מוביל לשום דבר מלבד מעט הווי ברקע.

"על גוף ונפש". גזה מורצ'אניי.

"על גוף ונפש". גזה מורצ'אניי.

משום מקום מגיע מקרה של חקירה משטרתית במפעל. המקרה עצמו פחות מעניין או חשוב ממה שקורה בעקבות זאת: להראות את ההתנהלות מול השוטר החוקר הראשי ועם בואה של פסיכולוגית שעורכת ריאיונות עם כל העובדים. אז מתגלה הרעיון המקסים המדובר (שלא אדבר עליו פה), שהיה יכול להפוך לפרק של "אזור הדמדומים", "תיקים באפלה" או "מראה שחורה".

הדמות הראשית הנשית מעניינת ואישיותה השונה מהרגיל היא בסיס לכמה רגעים קומיים. כמוה, התנהלות של הסרט זהירה, אטית, מעט מעוכבת ומוגבלת. יש פה כמעט שעתיים עם מרכיבים שלא לגמרי מתחברים, רעיון מצוין, שחקנים טובים, הרגשה קלה של החמצה מאי מיצוי הרעיון, תוספות מיותרות ושיר נהדר שעושים בו שימוש לקראת הסוף, ומופיע גם בסיכום השנה שלי.

"על גוף ונפש". אלכסנדרה בורבלי.

"על גוף ונפש". אלכסנדרה בורבלי.

זהו סרט אמנותי טיפוסי שזוכה בפסטיבלים וישעמם או יקומם את רוב הקהל. יש בו דברים יפים, כאמור, אבל חבל שלא התמקדו ביחסים בין שתי הדמויות הראשיות.

דירוג: ★★★☆☆

על גוף ונפש (הונגריה, 2017)
בימוי: אילדיקו אניידי | תסריט: אילדיקו אניידי | משחק: אלכסנדרה בורבלי, גזה מורצ'אניי, רקה טנקי, זולטן שניידר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-28.12.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?