פרסי האוסקר: על קטגוריית סרטי אנימציה באורך מלא

"שרק".

"שרק".

החל מטקס חלוקת פרסי האוסקר החמישי ב-1932 יש קטגוריה לסרט האנימציה הקצר הטוב ביותר, שנהגו להקרין בזמנו לפני הסרט שלשמו רכשת את הכרטיסים. "שלגייה ושבעת הגמדים" (1937) החל ז'אנר חדש בקולנוע ולאורך השנים אולפני דיסני היו ספקי סרטי האנימציה העיקריים בארצות הברית. כשהחלו בשנות ה-90 להפיק סרטי אנימציה באורך מלא באמצעות מחשב זכינו ליותר ויותר סרטי אנימציה מכל העולם. בתחילת המאה ה-21 הוספה הקטגוריה לסרטי אנימציה באורך מלא.

לקראת הכרזת המועמדים לאוסקר ב-23.1 (הטקס עצמו יתקיים ב-4.3), הנה סקירה על הקטגוריה לסרטי אנימציה באורך מלא, הקטגוריה החדשה ביותר בין 24 הקטגוריות.

  1. הזוכה הראשון בקטגוריה החדשה היה "שרק" (2001) שגבר על "מפלצות בע"מ" ו"ג'ימי ניוטרון" שמבוסס על סדרת אנימציה. "שרק" הוא סרט האנימציה הראשון שהיה מועמד לתסריט. וזו הזכייה היחידה של אולפני דרימוורקס.
  2. "היפה והחיה" (1991) הוא סרט האנימציה הראשון שהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר (מול "שתיקת הכבשים", "נסיך הגאות והשפל", "באגסי" ו-JFK). מאז הרחבת הקטגוריה ליותר מחמישה סרטים היו מועמדים גם "למעלה" ו"צעצוע של סיפור 3", שזכו בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר.

  1. "מפלצות בע"מ" היחיד שהיה מועמד בקטגוריה, לא זכה, אך זכה בפרס אחר (שיר מקורי).

    "מפלצות בע"מ".

    "מפלצות בע"מ".

  2. לאורך השנים סרטים בשפה שאינה אנגלית היו מועמדים בקטגוריה, בעיקר צרפתיים ויפניים: "שלישיית בלוויל" (ללא דיאלוגים), "פרסופוליס", "אמן האשליות" (The Illusionist), "חתול בפריז", "צ'יקו וריטה", "ארנסט וסלסטין", "הרוח העולה", סיפורה של הנסיכה קאגויה, ילד והעולם, When Marnie Was There, "חיי כקישוא", "הצב האדום" (ללא דיאלוגים).
    "המסע המופלא" (2002) של הבמאי הייאו מיזאקי הזוכה השני בקטגוריה והזר היחיד שזכה.
  3. סרטי המשך שונים היו מועמדים לקטגוריה, כולל "גנוב על המיניונים" (מבלי שהסרט הראשון, "גנוב על הירח", יהיה מועמד) אך "צעצוע של סיפור 3" הוא היחיד שזכה.
  4. 8 סרטים של פיקסר זכו בקטגוריה: מוצאים את נמו (2003), משפחת סופר-על (2004), רטטוי (2007), וול-אי (2008), למעלה (2009), צעצוע של סיפור 3 (2010; זכייה רביעית ברציפות), אמיצה (2012) והקול בראש (2015). מלבד אמיצה, כולם גם היו מועמדים גם לתסריט.
    2 סרטים בלבד הפסידו: מפלצות בע"מ (2001) ומכוניות (2006). שניהם, אגב, לא היו מועמדים לתסריט.
  5. דיסני (הבעלים של פיקסר) זכו 3 פעמים ב-4 השנים האחרונות: "לשבור את הקרח" (2013), "שישה גיבורים" (2014) ו"זוטרופוליס" (2016).

    "לשבור את הקרח".

    "לשבור את הקרח".

  6. כל ארבעת הסרטים של אולפני "לייקה" (באנימציית סטופ-מושן) היו מועמדים: "קורליין", "פראנורמן", "הקופסונים" ו"קובו: אגדה של סמוראי". לאורך השנים היו מועמדים נוספים בסטופ-מושן אך רק אחד זכה:
  7. הסרט הזוכה "וואליס וגרומיט" (2005) של ניק פרקר מבוסס על דמויות מתוך סדרת סרטים קצרים שזיכו את פרקר בשלושה אוסקרים לסרט אנימציה קצר.
  8. בשנה שבה מתמודדים 16 סרטים ומעלה, יהיו 5 סרטים מועמדים. אם יש פחות מ-16 מתמודדים יהיו 3 סרטים מועמדים בלבד.
    מאז סרטי 2010 תמיד היו 5 מועמדים.
  9. רוב הסרטים המועמדים בקטגוריה הזאת לא מועמדים בקטגוריות נוספות. (סרט אנימציה יכול להיות מועמד לעיצוב אמנותי ולעיצוב תלבושות אך הסיכויים לכך קלושים.)
  10. שתי המועמדויות היחידות לאוסקר של הבמאי טים ברטון הן לסרטי האנימציה "חתונת רפאים" ו"פרנקנוויני".
  11. הבמאים ג'ורג' מילר (סדרת סרטי "מקס הזועם") זכה על בימוי "תזיזו ת'רגליים" (2006) וגור ורבינסקי (שלושת סרטי "שודדי הקריביים" הראשונים) זכה על "רנגו".
  12. אין כמעט תחרות אמיתית או הפתעות בקטגוריה והזוכה צפוי למדי (אולי מלבד ש"ראלף ההורס" לא גבר על "אמיצה" אבל חוץ מזה…).
    אולי בשנה הבאה יהיה מאבק אמיתי, אלא אם אחד הסרטים יתגלה כמוצלח (ומצליח) במיוחד מעל כולם, עם "משפחת סופר-על 2", "האדם הקדמון" של ניק פרקר, Isle of Dogs של וס אנדרסון (סרטו הטוב ביותר היה "מר שועל המהולל"), "ראלף ההורס 2", "סמולפוט" (על משקל ביגפוט), "הגרינץ'" שאליהם צפויים להצטרף סרטים מאירופה ומיפן.
  13. ב-Annie Awards מחלקים פרסים לסרטי אנימציה בלבד. מתוך 16 הזוכים מאז 2001 היתה התאמה 11 פעמים בין סרט האנימציה הזוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר של אנני. חמש הפעמים שלא: "מכוניות" ניצח באנני את "תזיזו ת'רגליים", "קונג פו פנדה" גבר על "וול-אי", "הדרקון הראשון שלי" קטל את "צעצוע של סיפור 3", "ראלף ההורס" מחץ את "אמיצה" ו"הדרקון הראשון שלי 2" חיסל את "שישה גיבורים". החל מהשנה יש שתי קטגוריות לסרט הטוב ביותר באנני, אחת להפקות "עצמאיות" (כדי שלסרטים שאינם של אולפן גדול יהיה סיכוי לזכות במשהו).

 

עוד בסדרה:
קטגורית האיפור
קטגורית השיר
קטגוריית הצילום

[…] סרט אנימציה– "ספיידרמן: מימד העכביש" מסתמן כזוכה אבל אסור לשכוח את החוזק של אולפני פיקסר ו"משפחת סופר-על 2" יכול לנצח כי הוא פונה לקהל רחב ומגוון יותר. "משפחת סופר-על" (2004) זכה בקטגוריה הזאת, שבה לא זכה עדיין שום סרט המשך (זה טוב ל"ספיידרמן"). […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?