"המשחק הגדול" – ביקורת

"המשחק הגדול". ג'סיקה צ'סטיין.

"המשחק הגדול". ג'סיקה צ'סטיין.

"המשחק הגדול" הוא המשחק של מולי, סיפורה האמיתי המדהים של מולי בלום. הוא עשוי טוב והיה מועמד ל-2 פרסי גלובוס הזהב, לשחקנית ראשית ותסריט (ויש סיכוי טוב שיהיה מועמד לשניהם גם באוסקר). אורכו של הסרט 140 דקות ובקלות אפשר היה לזקק אותו לשעתיים שהיו הופכות אותו מסרט טוב לסרט מצוין.

אהרון סורקין, שזהו הסרט הראשון שלו כבמאי, כתב את התסריט (על פי ספרה של מולי בלום) בסגנון המובהק שלו. כמו "מאניבול" (שעליו סורקין היה מועמד לאוסקר לתסריט), "המשחק הגדול" (איזה שם משעמם) מבוסס על ספר, על סיפור אמיתי ועל נושא לא פשוט לסרט. לא קל ליצור משהו מעניין מסיפור שכזה, והמשחק עם הזמנים והגילויים הקטנים עוזר. כמו ב"הרשת החברתית", שזיכה אותו באוסקר, העלילה נעה בין שני צירי זמן עיקריים שאחד מהם עוסק בתביעה נגד הדמות הראשית ויש התייחסות להבדל בין הסיפור שמישהו מספר למה שקרה באמת. הוא מתייחס בסרט למה שמולי השמיטה מהספר ומבהיר שזו הגרסה שלה והמעט-מכובסת של הסיפור.

בסיפור ההווה מולי בלום (ג'סיקה צ'סטיין, "כוננות עם שחר", "עץ החיים") נעצרת ועומדת לפני משפט. רואים את הפגישות שלה עם עורך דין יקר (אידריס אלבה) ודרך שיחותיהם ועם התייחסות לספר שפרסמה רואים את העבר שבו מתרחש הסיפור של מולי שהביא למעצרה. יש עוד פלאשבקים לעבר של מולי כנערה, רובם מיותרים, והם לא הדבר היחיד שהפריע לי והייתי מוריד מהסרט.

בהתחלה קצבית פוגשים את מולי כשהיא בת 20 ומתחרה בסקי ברמה אולימפית. גם ההמשך קצבי ושומר על עניין כשמולי הצעירה עוברת ללוס אנג'לס. היא דוחה בשנה את לימודי המשפטים שלה ובינתיים לוקחת עבודות זמניות שמביאות אותה לניהול משחק פוקר שבועי. היא מצליחה מאוד בתפקידה. למשחקי הפוקר האלה מגיעים שחקני קולנוע, בנקאים, אנשי עסקים עשירים ושועי עולם.

"המשחק הגדול". ג'סיקה צ'סטיין.

"המשחק הגדול". ג'סיקה צ'סטיין.

דמויות המשנה חולפות מדי, חסרות משמעות גם כרצף של דוגמאות. וגם היה חסר לי יותר על הדמות של מולי בזמן אמת מעבר למעשיה סביב משחקי הפוקר. ג'סיקה ואידריס מסתדרים נהדר עם הדיאלוגים ההו-כה-סורקיניים: דיבור מהיר, תשובות שנונות ומתוחכמות, שנראה שגולשים בקלות בפיה של צ'סטיין.

את אביה מגלם קווין קוסטנר שלקראת סוף הסרט מגיח לקו העלילה של ההווה לקטע ארוך מאוד ומיותר לגמרי. הדבר השלישי (מתוך ארבעה) שממש אפשר היה לוותר עליו: אחרי קטע אלים יש רגעים קצרצים שעוברים ביניהם עם מסך שחור (fade to black) עוד פעם ועוד פעם ועוד ושוב. אין לזה הצדקה וזה אפילו מרגיז. הדבר הרביעי הוא הקריינות שחלקים גדולים ממנה מועילים אך היא היתה טובה יותר לו היו מוותרים על התיאורים של מה שרואים ומסתפקים בגישור פערים, בתחושות ובהסברים שלא רואים מולנו.

דירוג: ★★★☆☆

המשחק הגדול (ארה"ב, 2017)
בימוי: אהרון סורקין | תסריט: אהרון סורקין, מולי בלום | משחק: ג'סיקה צ'סטיין, אידריס אלבה, קווין קוסטנר, מייקל סרה, ג'רמי סטרונג
הפצה: החל מה-18.01.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?