"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" – ביקורת

"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". פרנסיס מק'דורמנד, וודי הארלסון.

"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". פרנסיס מק'דורמנד, וודי הארלסון.

פרסים שמחולקים בפסטיבלים ובטקסים למיניהם משמשים בעיקר ליחסי ציבור. סרטים שמתמודדים ומועמדים זוכים לתשומת לב, לפעמים ראויה, לפעמים מוגזמת. בזכות הזרקור הזה יותר אנשים צופים בסרטים המדוברים אך עם האור הזה שמוטל עליהם יש גם סרטים ראויים לצפייה שהרעש סביבם יכול להזיק להם בהרמת הציפיות ובהפיכת סרט טוב לכותרת המוגזמת לרוב של 'יצירת מופת'. יש הרבה דברים טובים ומוצלחים ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". הוא אנושי מאוד, אמין, אלים ועצוב ורחוק מיצירת מופת ולא הייתי מכניס אותו לרשימת סרטי השנה שלי (של 2017 או 2018). חשוב לדעת שמדובר בסרט על דמויות ולא על חקירה משטרתית.

פרנסיס מקדורמנד מגלמת את מילדרד, בעלת חנות לפיצ'פקס בעיירה קטנה במדינת מיזורי שבה כולם מכירים את כולם ויודעים הכול על כולם. זהו הדרום הלא-מתקדם (לא תראו בסרט אנשים עסוקים בטלפון שלהם), עם המנה המצופה של גזענות, הומופוביה ודעות קדומות. בהתחלה המצוינת מוצגת נקודת הפתיחה שמניעה את כל ההתרחשויות.

לא במקרה מרטין מקדונה, שכתב וביים את הסרט, חשב על פרנסיס מקדורמנד, שזכתה באוסקר על תפקידה כשריפית (זה הנקבה של שריף, לא?) ב"פארגו" של ג'ואל ואית'ן כהן. מעבר לתפקידה הראשי ולמוזיקה (המוצלחת) של קרטר בורוול, המלחין הקבוע של האחים כהן, יש משהו מעולמם של האחים כהן ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". הם לא היו כותבים את הסיפור בצורה הזאת והדיאלוגים של מקדונה מצחיקים משלהם – ברם אפשר לראות ב"שלושה שלטים" כבן דוד שני של סרט שלהם, בגלל התבנית הרופפת של העלילה שתפקידה בעיקר להראות דמויות, חלקן מוזרות, טיפשות, מסכנות. עם צב מחמד שמתהלך לו ועוד.

חלק מהדמויות ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" הן מילדרד (מקדורמנד), שוטר (סם רוקוול), השריף המקומי (וודי הרלסון), בנה של מילדרד (לוקאס הדג'ס, "מנצ'סטר ליד הים"), בעלה לשעבר (ג'ון הוקס, "קר עד העצם"), גמד (פיטר דינקלידג', כמובן, מ"משחקי הכס"). יש עוד דמויות קטנות יותר שכל אחת מרגישה שלמה ושאפשר היה לעקוב אחריה לעלילה משלה, מלבד אשתו הצעירה של השריף (אבי קורניש האוסטרלית).

"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". פרנסיס מק'דורמנד, סאם רוקוול.

"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". פרנסיס מק'דורמנד, סאם רוקוול.

מילדרד היא אם שכולה טרייה יחסית, בעלה לשעבר הכה אותה, היא כועסת, כואבת ואלימה. הדמויות בסרט מקללות הרבה, מצויות רוב הזמן על הסף וגם פועלות: יש מספר קטעים עם אלימות גרפית, מכות, דקירות ודם. בבימוי ובצילום רואים מחשבה ותכנון כמו שצריך. הגילויים לאורך הסרט נחשפים בצורה יפה ומדודה ולא הכול מסתדר בסוף, אין סוף טוב לכולם (לא לכולם יש סוף ברור, כמו בחיים, הם פשוט ממשיכים).

הסרט היה מועמד ל-6 פרסי גלובוס הזהב וזכה על סרט, תסריט, שחקנית ראשית ושחקן משנה (רוקוול). הוא צפוי להיות מועמד בקטגוריות דומות באוסקר והוא בעל סיכויים טובים לזכייה (לפחות של מקדורמנד ורוקוול, אולי אפילו יותר).

דירוג: ★★★☆☆

שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי (אנגליה, ארה"ב, 2017)
בימוי: מרטין מקדונה | תסריט: מרטין מקדונה | משחק: פרנסיס מק'דורמנד, וודי הארלסון, קארי קונדון, אבי קורניש, סאם רוקוול | מוסיקה מקורית: קרטר בארוול | צילום: בן דיויס
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.01.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?