עובדי סינמטק ירושלים ישובו לעבוד בהוראת בית המשפט

סינמטק ירושליםבית הדין האיזורי לעבודה בירושלים הורה אתמול (ה') לעובדי סינמטק ירושלים לשוב לעבודתם ולהפסיק את העיצומים שאיימו על קיומו של פסטיבל ירושלים. לפני כשבועיים הכריזו במפתיע העובדים על שיבושים שינקטו בהפעלת הסינמטק, כתגובה (לדבריהם) לאי-הסכמתה של הנהלת המוסד לשאת ולתת בענין הסכם קיבוצי שמעגן את תנאי העסקתם של העובדים.

"אנו אוסרים על המשיב [ארגון העובדים 'כוח לעובדים' בו חברים רוב העובדים בסינמטק. א.ש.] ועל נציגי העובדים להשבית את פעילות הסינמטק לרבות כל הפעילויות בהכנת פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים וביצועו", כתבה השופטת אורנית אגסי. "ההכרזה על הסכסוך כמו גם העיצומים וההשבתות החלקיות שננקטו על ידי העובדים והדרך בה בחר המשיב לנהל סכסוך זה, אינה ראויה. המשיב, למרות אמירותיו, כן הרים את חרב השביתה מעל ראש הסינמטק והפסטיבל תוך כדי ניהול משא ומתן ומבלי נכונות להתחייב לשקט תעשייתי. בית הדין סבור כי לא זו הדרך לנהל משא ומתן".

עוד כתבה השופטת בענין ההכרזה על סכסוך העבודה ושיבוש הפעלתו של הסינמטק, כי זהו "הליך קיצוני ונמהר, שנוגד את העקרונות של ניהול משא ומתן בין צדדים ונעשה בחוסר תום לב." השופטת דרשה מהצדדים לשוב ולהתדיין בנושא ולהגיע להסכמה עד ה-20 ביולי (מה שמסיר לחלוטין את האיום מעל קיום פסטיבל ירושלים).

אני מהרהר קשות בדבר תמיכתי במאבקם זה של עובדי הסינמטק. העובדים התריאו בסביבות אמצע מאי כי הסינמטק בצרות פיננסיות, ולא יתכן שמנגד לקיצוץ 7.5 אחוזים בשכרם של העובדים, יתקיים פסטיבל הקולנוע בסינמטק בתקציב גבוה. אלא שלטענת הנהלת הסינמטק, יתקיים השנה הפסטיבל בקיצוץ של 75 אחוזים (שבעים-וחמישה אחוזים, שהם 1.5 מיליון ש"ח במקום 6) מהשנה שעברה. עוד צריך לזכור כי הקיצוץ בשכרם של העובדים עומד בקואורלציה לשאר המשק, בו לא רק קיצצו במשכורתם של עובדים, אלא ישנם מפעלים שקיצצו בימי העבודה, ואפילו קיצצו בכוח האדם (כלומר פיטורין). יש כאן לא מעט שיקולים לקחת בחשבון באם ניגשים לנסות ולתמוך באחד הצדדים.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?