סיכום העשור הראשון של המאה ה-21 (2009-2000): חלק ב', פנטזיה

אלייזה ווד מתוך שר הטבעות: אחוות הטבעת.

אלייז'ה ווד מתוך "שר הטבעות: אחוות הטבעת".

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר השני בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם את החלק הראשון, לחצו כאן!

סרטי פנטזיה

בנובמבר ובדצמבר 2001 יצאו "הארי פוטר ואבן החכמים" על פי ספרה של ג'י.קיי. רולינג ו"שר הטבעות: אחוות הטבעת" על פי ספרו של ג'.ר.ר. טולקין.

פיטר ג'קסון כתב, ביים, הפיק וצילם בניו זילנד בו זמנית את שלושת סרטי שר הטבעות. התקציב הראשוני של שלושת הסרטים יחד היה 250 מיליון דולר. בעקבות התגובות לקטעים מהסרט הראשון, הוא קיבל תוספת, ועם ההצלחה הכבירה של הסרט הראשון, קיבל תוספת נוספת להשלמת שני הסרטים הבאים בטרילוגיה. ההשקעה, ללא ספק, השתלמה. כל סרט הצליח יותר מקודמו, "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003) היה לסרט השני בהיסטוריה שמרוויח יותר ממיליארד דולר ברחבי העולם ולסרט הראשון שזוכה בכל 11 פרסי האוסקר שלו היה מועמד, כולל הסרט הטוב ביותר (סרט הפנטזיה הראשון אי פעם שזוכה בכבוד הזה). ג'קסון מפיק את שני סרטי "ההוביט" שיוקרנו, בדומה לסרטי שר הטבעות, בדצמבר 2011 ו-2012.

לפי שעה הסרט המצליח ביותר בסדרת "הארי פוטר" הוא הראשון, "הארי פוטר ואבן החכמים". מכיוון שכל אחד משבעת ספרי הסדרה מתאר שנת לימודים בבית הספר הוגוורת', המפיקים לא האמינו שיעמדו בקצב הפקת סרט בשנה והתכוונו להחליף את שלושת השחקנים הראשיים אחרי השלמת שלושת הסרטים הראשונים. אך בשל ההצלחה האדירה של הסרטים והפופולריות של שלושת השחקנים הילדים בתפקידים הראשיים, ויתרו על הכוונה הזאת. "הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם" (2009), השישי בסדרה, הרוויח מעל 900 מיליון דולר ברחבי העולם (והוא סרט הארי פוטר השני הכי מצליח בארה"ב). הספר השביעי והאחרון בסדרה, "הארי פוטר ואוצרות המוות" חולק לשני סרטים (שעתידים לצאת בנובמבר 2010 וביולי 2011) כדי לחלוב את הסדרה עד הסוף. ההסבר שהספר מצריך שני סרטים כי הוא ארוך הוא תירוץ בלבד. "הארי פוטר ומסדר עוף החול" (2007), הסרט הקצר בסדרה, מבוסס על הספר הארוך ביותר.

בעקבות ההצלחה האדירה של כל אחת מסדרות הסרטים הללו, נקנו הזכויות של כמעט כל ספר פנטזיה מצליח שנמצא בשוק.

"סיפורי נרניה", סדרת הספרים המפורסמת של סי.אס. לואיס היתה בחירה מתבקשת. "ספורי נרניה – האריה, המכשפה וארון הבגדים" (2005) על פי הראשון מתוך שבעת הספרים, הצליח מאוד בכל העולם. "סיפורי נרניה הנסיך כספיאן" (2007) הצליח מאוד, אך הרבה-הרבה פחות מהסרט הראשון, ועדיין מספיק כדי להצדיק את הפקת הסרט השלישי, אך בלי אולפני דיסני שהיו שותפים להפקת שני הסרטים הראשונים והחליטו שלא לקחת חלק בסרט השלישי. האם נראה שבעה סרטי "סיפורי נרניה"? רק אם "סיפורי נרניה: המסע בדורך השחר" (2010) שמופק בתקציב נמוך בהרבה משני הסרטים הראשונים, יצליח כמצופה, וגם אז קשה להאמין שיצליחו למשוך את זה לשבעה סרטים.

סרטי הפנטזיה יקרים להפקה בשל פעלולי המחשב הנחוצים לבריאת העולמות האחרים שבהם שוכנים יצורים דמיוניים בעלי כוחות מיוחדים. נראה שהסוד להצלחה הוא התבססות על סדרת ספרים מוכרת ומצליחה. ספרי "שר הטבעות" ו"סיפורי נרניה" יצאו לאור בשנות החמישים של המאה העשרים, ספרי "הארי פוטר" הפכו לתופעה עולמית ששינתה את פני עולם הספרות. המקורות של סרטי הפנטזיה האחרים חדשים יותר ופחות מוכרים. שאר סרטי הפנטזיה שהופקו לאחרן מכן לא זכו להצלחה דומה בשל איכותם ובגלל שהקהל הראשוני של הספרים עליהם מבוססים הסרטים הוא מוגבל.

"מצפן הזהב" (2007) עם ניקול קידמן ודניאל קרייג היה אמור להיות הראשון בסדרת סרטי "חומריו האפלים" על פי ספריו של פיליפ פולמן. הסרט, שעלה 180 מיליון דולר, הרוויח מעל 370 מיליון דולר ברחבי העולם אך רק 70 מהם בארה"ב. האמריקאים עושים סרטים לכל העולם, אך כדי להצדיק סרט המשך, סרט צריך להצליח קודם כל בארה"ב.

עוד קיוו להצליח, וחלקם היו אמורים להיות הראשונים בסדרת סרטים: "אֶרגוֹן" (2006), "ממלכת טראביתיה" (2007), "אבק כוכבים" (2007), "לב של דיו" (2008), "עלילות ספיידרוויק" (2008).

אבן בוחן מסוים יהיה "פרסי ג'קסון וגנב הברק" (2010) המבוסס על הראשון מסדרה של חמישה ספרי פנטזיה שנכתבו עד כה בידי ריק ריירדן, על נער שמגלה שהוא צאצא של אלים יווניים, ומתערב במלחמות האינסופיות בין האלים. את הסרט ביים כריס קולומובוס (שביים את שני סרטי "הארי פוטר" הראשונים).

Gil_161

ממלכת טראביתיה הוא בכלל לא סרט פנטזיה. יש בו אולי 2 דקות שהם מדמיינים יצורים וזה הכל! כל שאר הסרט זה רק דרמה סוחטת דמעות…

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?