סיכום העשור הראשון של המאה ה-21 (2009-2000): חלק ה', שחקניות

קייט בלנשט, מתוך המקרה המופלא של בנגמין באטן.

קייט בלנשט, מתוך "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן"

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר החמישי בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן!

—–

שחקניות

עם העלייה ברמת סדרות הטלויזיה האמריקאיות, בעיקר הדרמות, שחקנים רבים פונים לטלויזיה – והדבר נכון במיוחד לגבי שחקניות. באחרונה הצטרפה טוני קולט לרשימת השחקניות שמשחקות במדיום שבעבר היה מוקצה מבחינת שחקני קולנוע פעילים וכולל את גלן קלוז, סאלי פילד, הולי האנטר, קירה סדג'וויק, אנג'ליקה יוסטון, סיסי ספייסק, מרשיה גיי הרדן, ג'ין טריפלהורן וקלואי סוויני.

בקולנוע, בינתיים, לא התגלתה בעשור הזה ג'וליה רוברטס חדשה. רוברטס עצמה הצליחה לשמור על מעמדה ככוכבת מספר אחת בעולם אחרי זכייתה באוסקר על "ארין ברוקוביץ'" (2000) בזכות תמהיל סרטים מגוון שכלל קומדיה רומנטית ("אמריקה מאוהבת"), דרמה ("קרוב יותר") ודרמה קלילה ("מלחמתו של צ'ארלי ווילסון").

קייט בלנשט האוסטרלית וקייט וינסלט האנגלייה, שפרצו בסוף שנות התשעים, הוכיחו שאפשר לחיות מחוץ לארה"ב, להיות שחקניות מצוינות, מוערכות, לזכות בפרסים, ולגדל ילדים.

מלבד תפקיד קטן בטרילוגית "שר הטבעות", בלנשט נעה בין מבטאים וצבעי שיער שונים ב"קוראת בקלפים" (2000), "הטייס" (2004) – תפקיד שעליו זכתה באוסקר, "בבל" (2006) וב-2007 שבה לגלם את המלכה אליזבת ב"אליזבט: תור הזהב", התפקיד שפרסם אותה תשע שנים לפני כן וכאחד הגלגולים של בוב דילן ב"אני לא שם".

וינסלט שיחקה בין השאר ב"עט הסקנדל" (2000), "אייריס וג'ון" (2001), "שמש נצחית בראש צלול" (2004), "ילדים קטנים" (2006), וב-2008 כיכבה ב"נער קריאה" וב"חלון פנורמי", אותו ביים בעלה, סם מנדז. על האחרון זכתה באוסקר ובשלושה שלפני כן ברשימה עשתה מבטא אמריקאי. היא השחקנית הצעירה ביותר אי פעם שהיתה מועמדת שש פעמים לאוסקר.

העולם גילה מחדש את יכולותיה הבלתי מוגבלות של מריל סטריפ, שסרטיה האחרונים הם המצליחים ביותר שלה אי פעם. ב-2002 נתנה הופעות מדהימות ב"השעות" ו"אדפטיישן", וחזרה לתחום סרטי הקומדיה עם "פשוט מאוהבת" (2005) ו"השטן לובשת פראדה" (2006). ב-2008 כיכבה בשובר הקופות הענק "מאמא מיה! – הסרט" והיתה מועמדת בפעם ה-15 לאוסקר על "ספק" (בעתיד הקרוב תזכה לדעתי באוסקר השלישי שלה). השנה הופיעה ב"ג'ולי וג'וליה" וב"זה מסובך" שבו היא מחוזרת בידי אלק בולדווין וסטיב מרטין.

הקריירה של ניקול קידמן רק נסקה מאז הפרידה מטום קרוז ב-1999, עם מועמדות לאוסקר ("מולין רוז'") וזכייה ("השעות"), השם שלה עולה בכל פעם שמדברים על סרט חדש למרות שלא הוכיחה את עצמה כמושכת קהל במיוחד והשתתפה בלא מעט סרטים כושלים ("סמנתה", "נשים מושלמות", "הפלישה" ועוד).

מריל סטריפ, מתוך מאמא מיה! - הסרט.

מריל סטריפ, מתוך מאמא מיה! – הסרט.

שחקניות חדשות

אנג'לינה ג'ולי (ילידת 1975) אחרי קריירה קצרה בסרטי טלוויזיה, בתו של השחקן ג'ון ווייט ("קאובוי של חצות", "השיבה הביתה") זכתה באוסקר כשחקנית משנה ב"נערה בהפרעה" (1999). במהלך העשור הזה הצליחה להופיע בשוברי קופות ("טומב ריידר", "מבוקש"), להוכיח את עצמה כשחקנית טובה ("ההחלפה"), לאמץ וללדת ילדים, לדאוג לעולם ולהקים בית עם בראד פיט ("מר וגברת סמית'"). העולם כולו פתוח בפניה, היא יכולה ועושה מה שהיא רוצה ואין הרבה כוכבות במעמד שלה בימינו. תפקידה הראשי בסוֹלְט (2010) יועד לטום קרוז והתסריט שוכתב כדי להתאים לה.

רייצ'ל מק'אדמס (ילידת 1978) בשנת 2004 הופיעה ב"היומן" וב"נערות רעות" ושנה לאחר מכן בקומדיה המצליחה "לדפוק חתונה", במותחן המוצלח "טיסת לילה" ובדרמה המשפחתית "עד שהמשפחה תפריד בינינו". במגוון התפקידים הללו התגלתה שחקנית טובה ומלאת חן. השנה הופיעה ב"שם המשחק" ו"אשתו של הנוסע בזמן" ובקרוב נראה אותה גם ב"שרלוק הולמס" לצד רוברט דאוני ג'וניור וג'וד לאו.

איימי אדמס (ילידת 1974) ב-2005 הופיעה ב"לדפוק חתונה" והיתה מועמדת לאוסקר כשחקנית משנה על תפקידה ב"ג'ונבאג" (הגיע לה לזכות). ב-2007 שיחקה ב"מלחמתו של צ'ארלי ווילסון" את המזכירה של טום הנקס ותפקידה הראשי ב"מכושפת" הקנה לה מועמדות לגלובוס הזהב. היא היתה מועמדת לאוסקר בפעם השנייה כשחקנית משנה ב"ספק" (2008) והופיעה בתפקיד ראשי ב"ג'ולי וג'וליה" (2009). עתיד ורוד מובטח לג'ינג'ית הזאת.

סקרלט ג'והנסון (ילידת 1984) בין 2001 ל-2009 הופיעה בעשרים ואחד סרטים, ביניהם שני הסרטים המצליחים ביותר של וודי אלן אי פעם (היא אף זכתה לכינוי המוזה החדשה שלו בשל הופעתה בשלושה סרטים שלו). במגוון הסרטים שלה הוכיחה שהיא שחקנית טובה שיכולה לשנות את מראיה, ולנוע בביטחון בין דרמות לקומדיות, בין סרטים תקופתיים לסרטים על גיבורי על, בין סרטים דלי תקציב לסרטים עתירי תקציב, כולל "אבודים בטוקיו" של סופיה קופולה, "נערה עם עגיל פנינה", "היוקרה" ו"הוא פשוט לא בקטע שלך".

ג'ניפר אניסטון (ילידת 1969) הפכה לכוכבת בזכות הסדרה "חברים" (2004-1994). הסרטים הראשונים שלה היו סרטים עצמאיים וקומדיות רומנטיות לא מצליחות, עד שגילתה שטוב לככב לצד שחקן מפורסם ושיחקה בשורה של הצלחות: "ברוס הגדול מכולם" (2003) עם ג'ים קארי, "ואז הגיעה פולי" (2004) עם בן סטילר, "הצד שלו הצד שלה" (2006) עם וינס ווהן ו"מארלי ואני" (2008) עם כלב חמוד ואוון וילסון. כמה זמן עוד תוכל לככב בקומדיות רומנטיות? סנדרה בולוק, המבוגרת ממנה בחמש שנים, כיכבה השנה ב"ההצעה"- סרטה המצליח ביותר בארצות הברית אי פעם.

קירה נייטלי עם גוני דפ, מתוך שודדי הקאריביים 3: סוף העולם.

קירה נייטלי עם ג'וני דפ, מתוך שודדי הקאריביים 3: סוף העולם.

קירה נייטלי (ילידת 1985) הופיעה ככפילה של נטלי פורטמן ב"מלחמת הכוכבים: פרק 1 – אימת הפנטום" (1999) והתחילו לשים לב אליה ב"שחקי אותה כמו בקהאם" (2002). ב-2003 שיחקה באחד הסיפורים המוצלחים ב"אהבה זה כל הסיפור"- היא היתה הכלה הטרייה שחבר של בעלה מאוהב בה ומופיע על סף דלתה עם כרטיסיות גדולות, לפני שהתפרסמה בענק כַּבחורה ב"שודדי הקאריביים: קללת הפנינה השחורה". חוץ משני סרטי ההמשך המצליחים אף יותר מהסרט הראשון, שיחקה ב"המלך ארתור" (2004), היתה מועמדת לאוסקר על "גאוה ודעה קדומה" (2005) הסתמי, כיכבה ב"כפרה" (2007) והפגינה יכולות משחק טובות ב"הדוכסית" (2008). כמו קייט וינסלט גם היא מופיעה בעיקר בסרטים שלא מתרחשים בהווה. הסרטים שבהם לא לבשה שמלה עם מחוך נכשלו ("דומינו", "החליפה").

דקוטה פאנינג (ילידת 1994) זכתה לביקורות מהללות על תפקידה ב"קוראים לי סם" (2001) שבו שיחקה את בתו של שון פן. מאז שיחקה בשבעה עשר סרטים, כולל "מלחמת העולמות" (2005) כבתו של טום קרוז, "משחקים נסתרים" (2005) כבתו של רוברט דה-נירו, ו"חוות הקסמים" (2006). השנה נשמעה בתפקיד הראשי ב"קורליין" (2009) והחל מ"ירח חדש" תגלם את ג'יין בסרטי "דמדומים". האם תצליח לעשות את המעבר הקשה לשחקנית בוגרת ומצליחה? גם אחותה הצעירה אלה היא שחקנית.

זואי דשנל (ילידת 1980) לעולם לא תהיה כוכבת, היא לא טיפוס כזה, ונדמה שהיא מספיק חכמה כדי לדעת את זה. אחותה אמילי היא כוכבת הסדרה "עצמות" (Bones), אמה שחקנית ואביה הצלם כאלב היה מועמד לאוסקר חמש פעמים (כולל על "הפסיון של ישו"). סרטה ראשון של זואי היה "החברים של ממפורד" (1999) וסרטה השני "כמעט מפורסמים" (2000) של קמרון קראוו. מאז הופיעה בעשרים ושבעה סרטים, כולל "חברה טובה" (2002) עם ג'ניפר אניסטון, "קטן עליו" (2003) עם ויל פארל, "אין כמו בבית" (2006) עם שרה ג'סיקה פרקר ומת'יו מקונהי, "ג'סי ג'יימס" (2007) עם ברד פיט, "ביום שזה יקרה" (2008) עם מארק וולברג ו"יס-מן" (2008) עם ג'ים קארי. היא חמודה ומוזרה, והשנה אפשר לראות אותה סוף-סוף בתפקיד ראשי בסרט החביב "(500) ימים עם סאמר".

עוד שחקניות שנראה בשנים הקרובות: אוואן רייצ'ל ווד, אן האת'וואי, אמילי בלאנט, פטרישה קלארקסון, מריה בלו.

[…] בהוליווד אוהבים תגליות, בעיקר שחקניות צעירות. הרבה מהשחקניות המובילות החדשות החלו בקולנוע העצמאי ודואגות לבחור פרויקטים שונים זה מזה כדי לא להיתקע בדמויות או בז'אנר מסוימים. תוכלו לקרוא את סיכום "השחקניות" של העשור הקודם כאן. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?