סיכום העשור הראשון של המאה ה-21 (2009-2000): חלק ז', סרטי המשך וגרסאות חדשות

דייגו לונה ורומולה גראי, מתוך ריקוד מושחת 2.

דייגו לונה ורומולה גראי, מתוך ריקוד מושחת 2.

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר השביעי בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן!

—–

סרטי המשך וגרסאות חדשות

סרטי המשך וגרסאות חדשות לסרטים ישנים או סרטים זרים אמנם גם הם אינם דבר חדש בקולנוע, אך מספר סרטי ההמשך שנעשים נמצא בעליה מתמדת. בעשר השנים האחרונות נעשו מעל 140 סרטי המשך, ממוצע של יותר מ-14 סרטים בשנה. בשנות ה-80 הממוצע היה שבעה סרטי המשך בשנה, ובשנות ה-90 תשעה סרטי המשך בשנה.

2004 היתה שנת שיא עם תשעה עשר (19!) סרטי המשך: היורש של צ'אקי [משחק ילדים 5], בלייד 3, הארי פוטר והאסיר מאזקבן [3], שרק 2, פגוש את ההורים 2, ספיידרמן 2, אושן 12 [2], יומנה של בריג'יט ג'ונס 2, המספרה 2, ללכת על הכל 2, האויב שבפנים 2, ריקוד מושחת 2, סקובי דו 2, יומני הנסיכה 2, אנקונדה 2, רידיק: המסע מתחיל [פיץ' בלאק 2], זהות במלכודת [2], לפני השקיעה [2] וסוכן סמוי קודי בנקס 2.

ב"ריקוד מושחת 2" לא מככבים שחקני הסרט הראשון, וזהו סרט המשך בשם וברוחו בלבד. זהו חלק מתופעה חדשה של "אתחול" סדרה או דמות שסיפורה מוכר ואולי הפך ונחשק. השנה אף אחד לא הלך לראות את הגרסה החדשה של "תהילה" (הסרט מ-1980 הוביל גם לסדרה המצליחה) וכדאי להתרחק מ"פקד מושחת" עם ניקולס קייג'.

18 שנים אחרי הופעתו האחרונה של פיטר סלרס כמפקח קלוזו, סטיב מרטין המוכשר לקח על עצמו את התפקיד ב"הפנתר הוורוד" (2006) המצליח. הכישלון המוחלט של "הפנתר הוורוד 2" (2009) סתם את הגולל על הכוונות לסרטים נוספים.

ב"מכסחי השדים 3" המתוכנן צפוים לככב שחקנים משני הסרטים הראשונים (1989,1984), בראשות ביל מורי ודן אקרויד, שיאמנו צוות כוכבים צעיר יותר, בתקווה שהצוות הצעיר ימשיך לסרטי המשך.

בעקבות הירידה באיכות ובמידת ההצלחה של סרטי ההמשך של באטמן, ב-2005 יצא הסרט "באטמן מתחיל" והחיה מחדש את הסדרה, שהמשיכה עם "האביר האפל" (2008).

"סופרמן חוזר" (2006) הוא מעין גרסת כיסוי עם תוספות ל"סופרמן" מ-1978. בריאן סינגר הודה שלא היה מוכן לביים את הסרט לולא היה מקבל רשות להשתמש במוסיקה המזוהה כל-כך עם סופרמן שכתב ג'ון ויליאמס. האלמוני ברנדון ראות' מרכיב את המשקפיים של קלארק קנט ולובש את הגלימה של סופרמן, וקווין ספייסי הוא לקס לות'ר. הסרט עלה 270 מיליון דולר, ונחשב לאכזבה למרות שהרוויח 200 מיליון בארה"ב. זאת לא היתה ההצלחה הסוחפת שלה ציפו/קיוו, וסרטי ההמשך ירדו מהפרק.

בסדרה הוותיקה בקולנוע שהחלה עם "ד"ר נו" ב-1962, הוחלף פירס ברוסנן בדניאל קרייג כג'יימס בונד החדש. קרייג גילם את בונד בתחילת הקריירה שלו כסוכן בשני סרטים, "קזינו רויאל" (2006) והמשכו הישיר "קוונטום של נחמה" (2008).

מתוך סטארטרק.

מתוך סטארטרק.

ב"מסע בין כוכבים" ("סטארטרק") (2009) שחקנים צעירים מגלמים את התפקידים של צוות חללית האנטרפרייז מהסדרה משנות ה-60, קפטן קירק, ספוק ואחרים. הסרט הרוויח יותר מכפול מסרט "מסע בין כוכבים" המצליח ביותר עד אז. המותג "מסע בין כוכבים" סבל מירידה בפופולריות עם הסרטים האחרונים של צוות "הדור הבא" וחוסר ההצלחה של סדרת הטלויזיה "אנטרפרייז".

אלק בולדווין, שגילם את ג'ק ראיין ב"המרדף אחרי אוקטובר האדום" (1990), לא היה פנוי לסרט ההמשך. הריסון פורד תפס את מקומו בשני סרטים: "משחקים פטריוטיים" (1993) ו"סכנה ברורה ומיידית" (1994). ב-2002 בן אפלק גילם ג'ק ראיין צעיר יותר מאשר זה המתואר בספר שהפך לסרט "כל הפחדים כולם", מה שהוביל את הסופר טום קלנסי להודיע שיכתוב ספרים על תחילת הקריירה של ג'ק ראיין. לתפקיד ג'ק ראיין הצעיר בסרט(ים) עתיד(יים) הועלו שמותיהם של ראיין גוסלינג וכריס פיין (הוא קפטן קירק ב"מסע בין כוכבים" [2009]).

"שליחות קטלנית" (1984) עם ארנולד שוורצנגר, הסרט הראשון שג'יימס קמרון כתב וגם ביים, זכה להצלחה מוגבלת. "שליחות קטלנית 2" (1991), הפעם שוורצנגר בתפקיד הטוב במקום הרשע, עם אפקטים משופרים, היה הסרט הראשון עם תקציב של 100 מיליון דולר, הצליח בענק, זכה בארבעה פרסי אוסקר, ונותר סרט פעולה מוצלח עם אפקטים מרשימים. שתים עשרה שנים נוספות חלפו עד "שליחות קטלנית 3", שבו ג'יימס קמרון לא היה מעורב. הסרט, עם תקציב מוערך של 200 מיליון דולר, הרוויח מעל 400 מיליון. היה זה סרטו האחרון של שוורצנגר בתפקיד הראשי לפני שנבחר למושל קליפורניה. בשל חוסר זמינותו הוחלט שבסרט החדש יחזרו למקורות הסיפור. אחרי אדוורד פורלונג וניקי סטאל, השחקן השלישי שנבחר לגלם את ג'ון קונור ב"שליחות קטלנית 4" הוא כריסטיאן בייל. אליו הצטרפו הלנה בונהם קרטר, מייקל איירונסייד, ברייס דאלאס האוורד, סם וורת'ינגטון ואנטון ילצ'ין כקייל ריס, שאותו גילם מייקל ביהן בסרט הראשון. ילצ'ין מגלם גם את צ'כוב הרוסי ב"מסע בין כוכבים" (2009). הכוונה להחייאת הסדרה חטפה מכה כשהסרט, שאותו ביים מקג'י ("המלאכיות של צ'רלי"), עלה מעל 200 מיליון דולר אכזב כשגרף רק 125 מיליון דולר בארה"ב.

"המלאכיות של צ'רלי" (2000) המשיך מגמה שקיבלה תנופה עם ההצלחה של "הנמלט" (1993), "חבורת בריידי" (1995) ו"משימה בלתי אפשרית" (1996), של סרטים המבוססים על סדרות טלוויזיה, בעיקר סדרות פעולה. זוהי עוד דרך לקחת משהו מוכר, קונספט ודמויות קיימים, שהם מקדם מכירות אוטומטי ויתרון על פני סרטים מקוריים לגמרי, גם אם הקשר בין הסרט לסדרה שעליה הוא מבוסס הוא רופף ביותר.

כך הגיעו לאולם הקולנוע גם "אני מרגל" (2002) עם אדי מרפי; "ימ"מ- יחידת פריצה" (2003) עם קולין פארל וסמואל אל. ג'קסון; "סטרסקי והאץ'" (2004) עם בן סטילר ואוון וילסון; "הדיוק'ס קורעים את הזארד" (2005) עם ג'וני נוקסוויל; "סמנתה" (2005) עם ניקול קידמן וויל פארל, קומדיה שלא הצליחה כי ניסתה להיות מתוחכמת מדי. קידמן גילמה שחקנית שמשחקת מכשפה, שמגלה שהיא מכשפה; "מיאמי וייס" (2006, על פי "מיאמי מחלק מוסר") עם קולין פארל וג'יימי פוקס, סרט שאותו ביים יוצר הסדרה מייקל מאן ("המקור", "אויבי הציבור"); ו"שחק אותה סמארט" (2008) עם סטיב קארל ואן האת'ווי. רוב הסרטים הללו לא היו הצלחות גדולות. Land of the Lost (2009) עם ויל פארל לא הוקרן בארץ בשל כישלונו בארה"ב.

סדרות מצוירות מהוות גם הן מקור לסרטים "חיים" וכך ראינו שני סרטי "סקובי-דו", שני סרטי "רובוטריקים", "ספיד רייסר", שני סרטי "אלווין והצ'יפמונקס" (עם אנימציה ממוחשבת) ו"כוח המחץ" אחד (בינתיים).

כמו כן, עשר שנים אחרי הסרט הראשון ושש שנים אחרי שהסדרה ירדה (שלוש עונות מאוחר מדי), יצא סרט נוסף וכושל של "תיקים באפלה" (2008). לא הרבה סדרות עוברות ל"מסך הגדול" עם צוות השחקנים המקורי, ותמיד מדובר בסדרות דרמה – עד שהגיע הסרט "סקס והעיר הגדולה" (2008). הפקת הסרט התעכבה בעיקר מחוסר רצונה של קים קטרל (היא סמנתה בסדרה) להשתתף בסרט. אך משראתה שהיא לא מקבלת תפקידים משמעותיים בקולנוע, החליטה להטביע את חותמה בקולנוע עם הדמות הטלוויזיונית שעמה תמיד תהיה מזוהה. הזמן שעבר מאז ירידת הסדרה כנראה רק הועיל לסרט. הפרק האחרון של הסדרה שודר בארה"ב בפברואר 2004. לקח זמן עד שהסדרה גמרה לעשות את הסיבוב העולמי שלה, ובשנים אלה המשיכה לצבור מעריצות ומעריצים בשידורים חוזרים. הסרט הבינוני גרף מעל 400 מיליון דולר ברחבי העולם וסרט ההמשך יצא ב-2010.

ההצלחה של הסרט הובילה לשמועות חדשות הנוגעות לסרט המשך לסדרה "חברים" (שכנראה לא יצא לפועל, לפחות לא בשנים הקרובות), ויש סיכוי טוב מאוד שנראה את הסרט "משפחה בהפרעה" על פי הסדרה המדהימה שרצה במשך שלוש עונות על אף שלא זכתה לאחוזי צפייה גבוהים. כבר שנים מתכננים גרסאות קולנועיות ל"דאלאס" ול"אני חולם על ג'יני".

צולמו ויגיעו לבתי הקולנוע ב-2010: גרסה חדשה ל"קרטה קיד" עם ג'יידן סמית' (בנו של ויל סמית') בתפקיד הראשי, "כלבי הקש", "צוות לעניין", "התנגשות הטיטאנים" ו"פגוש את ההורים 3". ובשנים הבאות נזכה לראות גם את "פוטלוס", "תקלה מופלאה", "האיש השווה מיליונים", "גברים בשחור 3", "מי הפליל את רוג'ר רביט 2" וסרט מקדים לסדרת סרטי "הנוסע השמיני". אני עדיין מחכה לסרט עם הכי הרבה פוטנציאל לסדרת סרטים: "מקגיוור".

על הגרסאות החדשות של "סיוט ברחוב אלם", "יום שישי ה-13" ודומיהם, בסקירה על סרטי אימה ביום שלישי.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?