סיכום העשור הראשון של המאה ה-21 (2009-2000): חלק ט', תשעה כישלונות מהדהדים

אדי מרפי, מתוך פלוטו נאש.

אדי מרפי, מתוך פלוטו נאש.

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר התשיעי בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן!

—–

תשעה כישלונות מהדהדים

בכל שנה יש סרטים שמצפים מהם לגדולות בשל הנושא שלהם ובעיקר בזכות האנשים שעומדים מאחוריהם ושמות השחקנים שמופיעים בהם, אך ברגע שעיני אדם צופות בסרט מגלים סרט לא טוב, או במקרה הגרוע סרט מזעזע.

יחד עם זאת יש סרטים שנדמה שהכישלון ידוע מראש לכל צופה מהצד: סרטים עם תקציב מנופח או סרטים עם עלילה מופרכת שגם עשרות מיליונים שיוציאו על פעלולי מחשב לא יעזרו להם. ויש סרטים שמאכזבים אך אינם כישלונות קופתיים, למשל "ואן הלסינג", "טרויה" ו"אלכסנדר" מ-2004. שני האחרונים למשל היו אפוסים יקרים "כמו שעשו פעם", להוציא את האיכות והדרמה, שלא הפכו בשום אופן לקלאסיקות, אך לא הפסידו כסף בסופו של דבר.

זאת עם כך, רשימה של סרטים שהפסידו הרבה מאוד כסף, וסרטים שעל הנייר היו צריכים לעבוד – כל הגורמים היו שם (במאי, שחקנים טובים, סיפור מבטיח), אך זה פשוט לא עבד.

"פלוטו נאש" (2002)

תקציב: 100 מיליון דולר, הכנסות: 7 מיליון (מתוכם 4 בארה"ב)
במאי: רון אנדרווד ("תעצרו את העיר אני רוצה לרדת!")
עם אד מרפי, רנדי קוויד, איליאנה דאגלס, ג'ון קליז, פיטר בויל, ג'ו פנטוליאנו, רוזריו דוסון, פאם גריר.

קומדיה ומדע בדיוני הם צירוף בעייתי, שעובד לעתים רחוקות ("גברים בשחור", "כיבוש הגלקסיה"). מרפי מגלם את פלוטו נאש, בעל מועדון לילה על הירח, שיחד עם חבריו חוקר את דמותו המסתורית של רקס קרייטר (…מרפי). הבמאי רון אנדרווד, שביים גם את "פחד עד מוות" (1990) עם קווין בייקון ו"סופר ג'ו יאנג" (1998) עם שרליז ת'רון, הוגלה לאחר כישלון הסרט לסרטים וסדרות בטלויזיה. זהו גם סרטו האחרון של התסריטאי ניל קאתברט שאחראי גם לכישלונות "הוקוס פוקוס" (1993) עם בט מידלר ו"אנשי המסתורין" (1999) עם בן סטילר.

"אוסמוזיס ג'ונס" (2001)

תקציב: 75 מיליון, הכנסות: 14 מיליון (13.5 בארה"ב)
במאים: בוב ופיטר פארלי ("משתגעים על מרי")
עם ביל מורי וקולותיהם של כריס רוק, לורנס פישבורן, ויליאם שטנר ורון האוורד.

חִשבו על הסדרה "החיים" בתור סרט עלילתי בתוך גופו של ביל מורי המצונן. לא נשמע מעניין? ובכן, אף אחד לא רצה לראות את זה. אוסמוזיס היא, כמובן, המילה האנגלית לאוסמוזה (פעפוע). בשנות השבעים היו מתרגמים בארץ את שם הסרט ל"פעפוע לוי" או משהו כזה.

"הרפתקאות רוקי ובולווינקל" (2000)

תקציב: 76 מיליון, הכנסות: 35 מיליון (26 בארה"ב)
במאי: דס מקאנוף
עם רוברט דה-נירו, ג'ייסון אלכסנדר (ג'ורג' ב"סיינפלד"), רנה רוסו, רנדי קוויד, פייפר פרבו.

מבוסס על סדרה מצוירת, הסרט מערב סרט חי עם הדמויות המצוירות מהסדרה. מעולם לא הצלחתי להושיב את עצמי לראות את הסרט, ואם תקראו באינטרנט על מה העלילה הסבוכה תוכלו להבין למה הסרט נכשל קשות. הבמאי דס מקאנוף ביים רק סרט אחד לפני כן: "הדודנית בטי" (1998) עם ג'סיקה לאנג, ורק סרט אחד אחרי זה, סרט קנדי בשם "סזאר וקליאופטרה" (2009).

"אפקט הרעם" (2005)

תקציב: 80 מיליון, הכנסות: 11 מיליון (פחות מ-2 מיליון בארה"ב)
במאי: פיטר היימס ("2010: השנה בה ניצור קשר", "מעברים צרים")
עם אדוורד ברנז ובן קינגסלי.

מבוסס על סיפור קצר של ריי ברדבורי ("פרנהייט 451") על קבוצה של אנשים הנוסעים בזמן לתקופה פרהיסטורית כדי לצוד דינוזאורים. אחד מהם דורך בטעות על פרפר, ומשנה את העתיד! על המשלחת לעשות הכול כדי להציל את האנושות! הבמאי המקורי של הסרט, רנה הרלין ("מת לחיות 2"), הוחלף והצילומים התעכבו בשל שיטפונות באתר הצילומים בפראג. היימס, אגב, גם אחראי ל"מעבר לכל חשד" (2009) עם מייקל דאגלס בתפקיד משנה, אחד הסרטים הגרועים של השנה.

"מונקיבון" (2001)

תקציב: 75 מיליון, הכנסות: 7 מיליון (מתוכם 5 בארה"ב)
במאי: הנרי סליק ("קורליין ודלת הקסמים")
עם ברנדון פרייז'ר, בריג'יט פונדה, מייגן מולאלי, וופי גולדברג.

על מאייר חוברות קומיקס (פרייז'ר) בתרדמת הנשאב לתוך העולם שהוא ברא (המצויר). אולי אם זה היה בתלת מימד מישהו היה מתעניין?

"משחקי חברה" (2001)

תקציב: 90 מיליון, הכנסות: 10 מיליון (6 בארה"ב)
במאי: פיטר צ'לסום ("בדיוק כשהתאהבנו")
עם וורן ביטי, דיאן קיטון, גולדי הון, גארי שנדלינג, אנדי מקדאוול, צ'רלטון הסטון, ג'נה אלפמן.

הסרט האחרון שבו השתתף וורן ביטי עד היום, הפגיש אותו שוב עם קיטון אחרי "אדומים" (1981) המעולה. ביטי מגלם גבר נשוי שבוגד באשתו (קיטון), וחברו (שנדלינג) בוגד באשתו (הון, שכיכבה עם ביטי ב"שמפו") עם גבר. התקציב של הקומדיה הלא מצחיקה האמיר בשל צילומים ארוכים ורצופי בעיות שהחלו ב-1998. כל הקטעים עם ז'רר דה-פרדיה צולמו מחדש עם גארי שנדלינג אחרי שדה-פרדיה נפצע בתאונת אופנוע. הצילומים התארכו, ונאלצו לעשות הפסקה כדי שקיטון תוכל ללכת לביים ולשחק ב"שיחה ממתינה" (2000). אנדי מקדאוול סיפרה שבשלבים שונים במהלך השכתובים האינסופיים של התסריט הדמות שלה היתה דיילת ונזירה.

"כל אנשי המלך" (2006)

תקציב: 55 מיליון, הכנסות: 9 מיליון (7 בארה"ב)
במאי: סטיבן זייליאן ("תביעה אזרחית")
עם: שון פן, קייט וינסלט, ג'וד לה, אנת'וני הופקינס, מארק רופאלו, פטרישה קלרקסון, ג'יימס גנדולפיני, ג'קי ארל היילי, פרדריק פורסט.

הסרט הפסיד הרבה כסף אך הוא פה בעיקר בשל הציפיות הגבוהות שהיו ממנו. הסרט על מושל לואיזיאנה בשנות ה-50 מבוסס על ספרו של רוברט פן וורן שעובד ב-1949 לסרט שזכה בשלושה פרסי אוסקר (הסרט הטוב ביותר, שחקן ראשי ושחקנית משנה). את הגרסה החדשה כתב וביים סטיבן זייליאן שזכה באוסקר על התסריט של "רשימת שינדלר" (1993). הכישלון לא פגע בקריירה של השחקנים; זייליאן חזר לכתוב תסריטים לבמאים אחרים.

גון טרבולטה, מתוך הקרב על כדור הארץ.

ג'ון טרבולטה, מתוך הקרב על כדור הארץ.

"הקרב על כדור הארץ" (2000)

תקציב: 73 מיליון, הכנסות: 29 מיליון (21 בארה"ב)
במאי: רוג'ר כריסטיאן (המעצב האמנותי של "מלחמת הכוכבים" ו"הנוסע השמיני")
עם ג'ון טרבולטה, פורסט ויטקר, בארי פפר.

הסרט מתרחש בשנת 3000 והיה אמור להיות החלק הראשון בסרטים על פי ספרו של ל. רון האברד, מייסד הסיינטולוגיה, שטרבולטה חבר בה.

"אהבה מחוץ לחוק" (2003)

תקציב: 54 מיליון, הכנסות: 7 מיליון (6 בארה"ב)
במאי: מרטין ברסט ("ניחוח אשה")
עם בן אפלק, ג'ניפר לופז, אל פצ'ינו, כריסטופר ווקן וג'סטין ברת'ה.

כנראה הסרט המושמץ ביותר של העשור. לופז ואפלק כל הזמן היו בחדשות, הסרט, שבאנגלית נקרא Gigli, כשאת הג'י האמצעית לא מבטאים – נקטל קשות בביקורות, ובצדק, הוא באמת איום. לופז לא שיחקה בסרט מאז 2006 והתמקדה במוסיקה ודברים אחרים, ואחת הסיבות היא הרעש שעורר הכישלון של הסרט הזה. הדמויות במרכז העלילה, למי שזה חשוב לו: מתנקש (אפלק), פושעת לסבית (לופז) ובחור עם פיגור שכלי (ברת'ה, לימים החתן ב"בדרך לחתונה עוצרים בווגאס"). אל פאצ'ינו מבזה את עצמו בעוד סרט בעשור הזה שהוא היה מעדיף לשכוח.

עדן

אוסמוזיס ג'ונס דווקא הפך ללהיט בשוק הביתי וגרר סדרה מצוירת. נראה לי שבסופו של דבר הוא לא רק החזיר את ההשקעה אלא אפילו עשה קצת רווח.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?