ביקורת: דמדומים 2 – ירח חדש

רוברט פטינסון וקריסטן סטוארט. מתוך דמדומים 2: ירח חדש.

רוברט פטינסון וקריסטן סטוארט. מתוך דמדומים 2: ירח חדש.

בכמה מובנים חשובים, "דמדומים 2: ירח חדש" הוא הרבה יותר טוב מ"דמדומים" המקורי: הוא הרבה פחות דביק, יש לא מעט זמן מסך גם לשחקנים שיודעים לשחק (בראשם טיילור לוטנר המוביל את המצעד הזה), ובעיקר יש הרבה מתח ופעולה שיחזיקו גם את החבר הנגרר להישאר ער לצידה של נערתו. אלא שכנראה מה שטוב לצופה הממוצע, אינו טוב למעריצ/ה האדוק/ה של הסדרה. הרומנטיקה הדביקה בין בת האנוש לערפד היא בעיני, ללא ספק, מה שהביא את סרט ההמשך לפתוח חזק כל כך בקופות בארה"ב (142.8 מיליון דולרים בסופ"ש הבכורה). משראונה בנות מרכז אמריקה-הצפונית כי מבוקשן לא נענה בצורה מלאה, צנחו הכנסות הסרט ב-70 אחוזים, בעוד הממוצע לשוברי קופות הוא בערך 50 אחוזים מהשבוע הראשון לשני.

מבלי להעליב את בנות המין היפה ולהיחשד בשוביניזם, ניכר כי את "דמדומים 2" ביים גבר. המתח והפעולה שכבר הזכרתי, לא רק תופסים נפח ניכר מאד מהסרט, אלא גם עושים זאת בעיקר על חשבון הדביקות והרומנטיות בין צמד החמד הבין-גזעי משהו. היופי ב"דמדומים" הראשון היה יכולתה של הבמאית קת'רין הארדוויק להתגבר על המשחק הירוד של הכוכבים עלומי-השם שלה באמצעות דיאלוגים מתקתקים במיוחד שכתובים ומבוצעים באדיקות לפי חוקי היסוד של הרומנטיקה ההוליוודית, כעיסוק בקודש.

בסרט ההמשך "דמדומים 2 – ירח חדש", עם זאת, ווייץ לא ממצה את הקשר הרומנטי בין שתי הדמויות המרכזיות – בלה (קריסטן סטוארט) ואדוארד (רוברט פטינסון) – והסצינות הקצרות שמציגות את הזוג יחד חסרות כל אמינות. הכמיהה של בלה לאדוארד מתבטאת (עדיין) בעיקר באמצעות גניחות ואנחות של הגברת סטוארט, שלא לדבר על הלילות הקשים שהיא נאבקת בצרחות בסיוטי הלילה שלה, או על אדוארד דמיוני בראשה המופיע כמצפון חכם ומיעץ. לא ראיתם דביליות עד שראיתם את כל זה. פטינסון מצידו אמנם הצליח הפעם להצניע את העוויתות המוזרות שאיפיינו את משחקו ב"דמדומים" הראשון, אך המשיך בביישנות המשונה וחוסר המיקוד בעיניו תוך שהוא מדבר.

"זהו יום ההולדת שלי," אומרת בלה סוואן (סטוארט) לאהוב ליבה, אדוארד קולן (פטינסון). "אני יכולה לבקש משהו?" היא ממשיכה בשאלה, "נשיקה…?" זוהי פחות או יותר פסגת הרומנטיקה, וקרוב לודאי שגם פסגת הקיטש, של "דמדומים 2". הנשיקה הטבעית שתבוא אחרי כן תהיה נטולת כל תשוקה כנדרש בסצינה. אך אם להתנתק רגע מניתוח הביצוע, הנשיקה הזו היא גם תחילתו של הסוף בקשר שבין בלה לאדוארד. במסיבת יום ההולדת שאירגנה לה אליס (אשלי גרין), בלה נחתכת מנייר, וטיפת הדם שנוזלת ממנה מסכנת את חייה בצורה שאדוארד אינו יכול לסלוח לעצמו ומחליט לנתק את הקשר ולהתרחק מבלה.

קריסטן סטוארט וטיילור לוטנר. מתוך דמדומים 2: ירח חדש.

קריסטן סטוארט וטיילור לוטנר. מתוך דמדומים 2: ירח חדש.

בריחתו של אדוארד, מותירה את בלה שבורה מאחור ומקוה לכל סוג של מגע עם אהובה הנמלט. היא חווה את דמותו כמעין מצפון מנחה, ומאלצת את עצמה להיכנס לתסבוכות מסוכנות בכדי לראות אותו לנגד עיניה בצורה הדימיונית הזו. היא שמה את ידיה על שני אופנועים הרוסים, ומציעה לידידה ג'ייקוב בלאק (טיילור לוטנר) לשפץ אותם למענה. ג'ייקוב המאוהב בסתר בבלה, מנתר על ההזדמנות והיחסים בין השניים מתחממים בקלות. אך במחזור מעשים מחודש, כמו שכאשר אדוארד גילה כי הוא רגיש במיוחד לריחה ודמה של בלה בפרק הקודם, הפעם ג'ייקוב מגלה סוד אפל על עצמו שגם כן עשוי לסכן את בלה בצורה זו או אחרת ומחליט להתרחק ממנה. כמובן שמבלה לא באמת מתרחקים, והשניים עוד יריבו עליה, ואף יעמדו בעצמם בפני סכנת מוות בדרכים שונות.

אם לא ברומנטיקה חזק הסרט כאמור, לפחות המתח והפעולה בו הולמים ולחלוטין לא משעממים. יחד עם מוסיקה רלבנטית ואנימצית מחשב משכנעת, הטבע הפנטסטי של "דמדומים 2" הוא דווקא די מוצלח. טיילור לוטנר גויס בשנית להיות הקונטרה השרירית המושלמת של פטינסון הכחוש, ומחליק בקלילות לתוך הנעלים הקשוחות שהציב לו התסריט. עם זאת, התהלכותו העירומה-למחצה כבר מאמצע הסרט היא אינפנטילית ונמוכה (אך מששומעים את תגובות הנשים בקהל קל להבין שלא תמצאו יותר מדי התנגדות לקונספט). לעומתו, שני השחקנים המוכשרים האחרים, מייקל שין ודקוטה פאנינג, כיכבו רק בסצינה אחת ולא הותירו חותם עמוק מדי.

על כל פנים, אם הדביקות והמתקתקות של "דמדומים" הראשון לא הפריעה לכם (אותי כל הקיטש ההוא דווקא די שיעשע), ותשמחו לראות את הקוביות בבטן של טיילור לוטנר או שבמעט אקשן חביב חפצה נפשכם, "דמדומים 2 – ירח חדש" הוא בהחלט הסרט בשבילכם. אם הייתם אנטי הראשון, אל תצפו פתאום להיפוכו של דבר.

דירוג: ★★★½☆

דמדומים 2: ירח חדש
ארה"ב, 2009
130 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-10.12.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
כריס ווייץ
תסריט:
מליסה רוזנברג
סטפני מאייר
שחקנים:
רוברט פטינסון
קריסטן סטוארט
טיילור לוטנר
אשלי גרין

Rozicullen

חחח..כשהתכוונת שהשרירי בטן של טיילור בסרט נראות קצת אינפנטיליות ואז אמרת שלפי התגובה של המעריצות זה יכול להיות דווקא טוב..נראה לי שאתה היית בהקרנה הפרטית של העיתונאים ביום ראשון בסינמה סיטי וכנראה שמעת אותי צורחת כשג'ייקוב הוריד חולצה בקטע של האופנועים..חחח

אלי שגב

סביר מאד להניח 🙂

עיתונאית

אוי זה היה מצחיק לשמוע את ים הנשים מוחא כפיים כשג'ייק הוריד חולצה.
אחלה בקורת!

גאסר

נשמע יותר כמו מגוחך ומעציב..

אלון

אה….יקירי, אנחנו היינו באותו אולם? "ובעיקר יש הרבה מתח ופעולה", היה מתח? היו קטעי פעולה? כפי שכבר ציינו, האפקטים הכי טובים בסרט היו שרירי הבטן והחזה של לאוטנר (שאין לו שום כישרון משחק, על פי הסרטים שבהם הופיע עד היום, שני סרטי דמדומים ולאבה גירל ושארק בוי).

אשמח אם תוכל להסביר לי מה קרה בסרט, כי חוץ מ"אני אוהב אותך, לא יכול להיות אתך" שהבחורה חטפה מכל בחור שהיא רצתה ורצה אותה בחזרה, לא היתה ממש התקדמות. את כל הסרט הזה אפשר לדחוס לרבע שעה (ועוד רבע שעה של לאוטנר ללא חולצה).

מצד שני, אני לא נערה בת 14 אז אולי אני ממש לא מבין…

Rozicullen

בטח שלטיילור לאוטנר יש כישרון משחק, אלון!!!!
והסרט מושלם!!!=]

ליאן

אז אני כן ילדה בת 14, וכמו שזה נראה.. זה קהל היעד
מבחינתי הסרט היה מושלם, אבל כל עוד אני לא איזה מבקרת או סתם בן אדם ביקורתי, מה אני בכלל מבינה?

הסרט היה מלווה בצעקות וצרחות ו"אווווווווווווווווו" בכל קטע רומנטי… גם אני נכנסתי עמוק עמוק לתוך העניין והצטרפתי לקריאות
עכשיו אני מרגישה קצת טיפשה, אבל כל העניין הוא לאהוב אבל להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא להיסחף יותר מדי עם האובססיה.

אלי שגב

גאסר, תלוי מי הצופה ולמה הוא מצפה 🙂

אלון, לטעמי דווקא הסצינה עם הערפד השחור היתה מותחת וטובה, והסצינה שג'ייקוב בלאק (שלטעמי דווקא כישורי המשחק שלו כן מתבלטים לטובה פה ב"דמדומים 2" — מישהו ראה אותו ליותר משניה וחצי ב"דמדומים 1"?) חושף את סודו המסוכן היא סצינת פעולה לא רעה בכלל (קצרה לאללה, אבל הרבה סצינות קצרות מסתכמות בהרבה זמן) ואנימצית המחשב שם, גם לא היתה רעה בכלל.

מעריצה לא בת 14

לטעמי הסרט היה פחות טוב מדמדומים 1, היה חסקר משהו ומי שלא קרה את הספר השני לא כל כך הבין את השתלשלות האירועים.
קצת מאוכזבת

נועה גולשטיין

אני קראתי בתור מי שקראה את הספרים של דמדומים ואוהבת אותם, מרגישה מאוד מובכת ע"י ההתנהגות של כל הבנות הצורחות האלה כמישהו מוריד את החולצה.. ואני מתביישת להגיד שאני אוהבת דמודומים שלא יחשיבו אותי לאחת כזאת..

אז רציתי להזכיר ולהגיד לכולם שלא כל בת שאוהבת דמדומים היא מפגרת לגמרי..
ובנוסף שאני אישית לא ממש אהבתי את הסרט היו הרבה קטעים שמשהו במשחק שלהם גרם לי להרגיש מובכת חלק מהשחקנים לא טובים (במיוחד קריסטין סטיוארט)
ודווקא טיילור משהו דיי הפתיע אותי..

אחת שודעת

הביקורת שלך מתאימה למישהו שלא קרא את הספר ולא
יודע על מה העלילה בדיוק,כל הדברים שנראים קיטשים ודבליים לפי הגדרתך זה רק בגלל שאין דבר להעביר את המילים הכתובות למסך הגדול,זה הכל.
בסופו של דבר הסרט השני הרבה יותר מוצלח מהראש
תעבוד על הביקורות שלך גבר

נועה

הסרטים באמת לא שווים הרבה. הם בכלל לא מגיעים לרמה של הספרים. הספרים ממש מומלצים, גם מי שלא אוהב לקרוא, הספר מציג את הכל בצורה הרבה יותר יפה ומיוחדת, שווה קריאה.

[…] ונטול מחשבה – יעידו על כך הביקורות האוהדות שלי ל"דמדומים 2" ול"רובוטריקים 2". הדרישות שלי הן כמעט 'ברצפה'. […]

רויטל

"הביישנות המשונה וחוסר המיקוד בעיניו של אדוורד" הם בדיוק הדבר המתבקש לאור הרגשות האימבוולנטיים שלו כלפי בלה. לא תוכל להבין עד שלא תקרא את הספר (וניכר שלא קראת). הסרט מנסה, אך ללא הצלחה, לשקף את הרגשות האלה.

980פ אחלה סרט מה אתם בוכים?! כולם היו סקסיים ואני מתה על רוברט … 🙂

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

הסרט נהדר וגם השחקנים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

וואיי איזהה חתיךך הטיילורר הזההההההההההה♥

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?