ביקורת: אווטאר

סאם וורתינגטון, מתוך אווטאר.

סאם וורת'ינגטון, מתוך אווטאר.

אדיר, מדהים ומהנה – בדיוק במילים אלו אנו מסכמים את החוויה בת 161 הדקות אשר נקראת "אווטאר". הבמאי-תסריטאי-מפיק, ג'יימס קמרון פיתח אצל כולנו ציפיות גבוהות כאשר הבטיח פריצת דרך בתחום התלת-מימד, והצליח לעמוד בהבטחתו בהצלחה אדירה כשיצר סרט מהנה, זורם, ומהמם ויזואלית. עם ההימור הגדול שלו על עשית הסרט כולו בתלת מימד אמיתי (Real 3D), קמרון הצליח ב"אווטאר" להזכיר לכולנו את הסיבה למוניטין שלו כבמאי ענק וגראנדיזיונר אפקטים™ (נראה לי שהרגע המצאתי עוד מושג). רק לשם ההדגשה, התלת-מימד כל כך אמיתי עד כי לאחר הצפיה בסרט נראים החיים האמיתיים כמו משחק פלטפורמה ישן.

עלילת "אווטאר" מתרחשת בשנת 2154, ומתרחשת ברובה על כוכב בשם פנדורה, כוכב המיושב על ידי בני הנאבי (Navi), ואשר מתברר כעשיר במרבצים של מחצב יקר לעין ערוך. העלילה עוקבת אחר בחור בשם ג'ק סאלי (סאם וורת'ינגטון), חייל מארינס המרותק לכיסא גלגלים עקב פציעה (כן, הכיסא מגביל אותו מעט…). כמו כן, מסתבר שלג'ק היה אח תאום, מדען בהכשרתו אשר היה מעורב בפרויקט ה'אווטאר' (הסבר בהמשך). ג'ק מגיע לכוכב פנדורה במטרה לעזור בפרויקט שעליו עבד אחיו, שנהרג במהלך ניסיון שוד לא מוצלח.

משמאל: סאם וורתינגטון וסטפן לאנג, מתוך אווטאר.

משמאל: סאם וורת'ינגטון וסטפן לאנג, מתוך אווטאר.

פרויקט ה'אווטאר' הינו למעשה אפ-לאודינג (Up Loading) מוחו של אדם לתוך גוף מעטפת (האווטאר) המורכב מדנ"א אנושי המשולב בזה של בני הנאבי. תפקידו של ג'ק בפרויקט הינו שימוש באווטאר שלו לשם התקרבות לבני הנאבי, לצורך איסוף מודיעין לו זקוקים בני האדם בניסיונם לשכנע את בני הנאבי לפנות את בתיהם, שכן למרבה הצער – הם שוכנים מעל מרבץ עשיר ביותר בו חושקים בני האדם.

למרות שהעלילה לא מותירה לשחקנים ברירה אלא להיות תקועים בתפקידי נישה, קצת מוקצנים (כגון מישל רודריגז, בתפקיד הבחורילה הגברתנית וה"גזעית"), הרי שמדובר בעוון נסלח, ולמרות שלא נוכל לציין שחקן אחד שהתלבט או הצטיין, הרי שנוכל לציין כי ה"שחקנים" אשר יוצרו כולם במחשב היו משכנעים הן בהופעתם והן בתנועתם שנראות כל כך טבעית ואמיתית – פשוט מדהים.

אז אכן, אין מדובר בעלילה חדשנית, מתוחכמת או אף מפותלת, אך היא עושה את העבודה ומספקת רקע אמין דיו לשם מטרתו העיקרית של הסרט – היא הצגת אפקטים מדהימים, תוך שימוש בטכנולוגיות הכי הכי חדשניות בתחום הקולנוע. וכן, גם אנו שמנו לב לכך שמדובר ב-161(!) דקות של סרט. אבל שימו לב, במשך כל הזמן הזה אין ולו רגע או שברירו של רגע משעמם או אף "שגרתי" – וזאת משום שכל הזמן קורה משהו, או מבחינת אקשן או מבחינת אפקטים מרהיבים, פשוט מעייף עיניים!

מתוך אווטאר.

מתוך אווטאר.

אם בין הקוראים מסתתרות קוראות שרוצות לדעת אם יש סיבה נשית לראות את הסרט (חוץ מאלו שבאות כדי ליהנות מהאפקטים) – שווה לציין שבתפקיד הראשי, תראו כאמור את סאם וורת'ינגטון: פנים יפות ביותר, ושחקן בינוני למדי.

לסיום, אם תהיתם אי פעם כיצד היה נראה שילוב הסרטים "לב אמיץ", "פוקהונטס", "שר הטבעות" ו"רוקי 3" – אז אווטאר הוא הסרט המתאים לכם. אל חשש – אם מעולם לא חשבתם על כך – לא נורא, כנראה שבכל זאת תהנו מהסרט – פשוט מדהים. לכו לראות!

דירוג: ★★★★☆

לחצו על שמות המבקרים לביקורות נוספות על "אווטאר" מאת יונתן דורון או מאת אלי שגב

אווטאר
ארה"ב, 2009
161 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-17.12.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
ג'יימס קמרון
תסריט:
ג'יימס קמרון
שחקנים:
סאם וורת'ינגטון
סיגורני וויבר
זואי סלדנה
מישל רודריגז
סטפן לאנג

עודד

איפה הכי כדאי לראות את הסרט הזה?
האם הוא משודר בסינמקס או שכל בתי-הקולנוע יציגו למעשה את הסרט על אותו המסך ואין טעם ללכת לראות את זה בסינמה סיטי?

נטלי וגיא דולינגר

כיום ישנם הרבה בתי קולנוע בארץ אשר מקרינים בשיטת Real 3d – ולכן עליך לבדוק באיזה מבתי הקולנוע הקרובים לביתך מקרינים בשיטה זו.

עודד

מישהו יודע אם הסינמקס מציג את אווטר בתלת מימד?

[…] לחצו על שמות המבקרים לביקורות נוספות על "אווטאר" מאת יונתן דורון או מאת נטלי וגיא דולינגר […]

kkk

רט לא יפה משעמם וכל מה שכתוב על זה לא האמת זה סתם משעמם הייתי שם בתלת מימד וזה משעמם.

kkk סתוםם

אל תקשיבו ל-KKK הוא ראה את הסרט שלוש פעמים מישהו שאומר שברט משעמם לא רואה אותו כל כך הרבה פעמיםםםם

kkk סתוםם

*שסרט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?