יהונתן סגל טוען בכנסת: "עשו לינץ' ציבורי על גבי"

השחקן והיוצר יהונתן סגל ("קשר עיר", "אסקימו לימון") הודיע בדיון בועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת: "עשו לינץ' ציבורי על גבי מבלי לשאול אותי ומבלי לדעת על מה התסריט."

הפסקה. תקציר האירועים הקודמים:

עוד לפני שלוש שנים זכה סרטו הבא של יהונתן סגל מאחורי המצלמה, "אודם", לתמיכתה של קרן הקולנוע הישראלי (בסך למעלה מ-1.3 מיליון ש"ח), אשר ממומנת כידוע מכספי המדינה. תסריט הסרט מספר על שתי צעירות פלשתיניות שמתגנבות אחרי העוצר ברמאללה ויוצאות לראות סרט בירושלים. בדרך חזרה הן פוגשות צמד חיילים ישראלים ומתחזות לתיירות איטלקיות, אך תוצאת המפגש הבלתי צפויה תשפיע על חייהן לנצח.

סגל כמובן לא יכל להסתמך רק על תמיכת הקרן, ויצא לתור משקיעים נוספים. בין היתר, זכה לפני שלוש שנים גם כן, במענק פיתוח מטעם קרן הקולנוע הצרפתי (CNC). אמנם מסמך שיווקי שהכינה חברת הפקה בריטית (ככל הנראה מטעם המפיק דיויד מוליניו), טען כי "נדרשו שכנועים קשים אל קרן הקולנוע הישראלי בכדי לאשר סיפור שמאפשר השוואה בין 'הכיבוש' לבין השואה וגרוע ממה שישראל תהיה מוכנה להודות בו אי פעם."

המסמך הגיע לידיו של העיתונאי יאיר לפיד, שצלצל למנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי ופרסם את דבר שיחתם בטור האישי שלו במוסף סוף השבוע שעבר של ידיעות האחרונות. על פי הטור, לפיד הציג בפני שחורי את פרטי המסמך, והזה הגיב: "גם ככה מתהפכת לי הבטן מהסרט הזה, אבל לא חשבנו שהוא ממש יגיד את זה." אז התערב העיתונאי ורמז עבות כיצד צריך מנכ"ל הקרן לפעול (על פי טורו של העיתונאי):

"תגיד, אמרתי, הרי אתה מבין שאם יצא סרט שמדינת ישראל מימנה המשווה את הכיבוש למחנות הריכוז, אז צריך לסגור אתכם מיד?
האמת, אמר שחורי בכנות, ברור לי לגמרי.
נו? אמרתי, אז מה תעשה?
מה אני יכול לעשות? הוא נאנח, כבר נתנו לו חלק מהכסף, אי אפשר לקחת אותו בחזרה.
מבחינה חוקית אתם יכולים לעצור את הסרט?
כן, אבל עוד אף פעם לא עשינו את זה."

שחורי פעל לפי עצתו של העיתונאי (ולטעמי, כפי שהיה צריך לעשות בלאו הכי, גם לולא היה מיעץ לו לפיד לעשות כן) ועצר את הפקת הסרט עד לבירור. היתה זו הפסקה שניה שעברה על הסרט: באוקטובר 2007 הודיע סגל לקרן כי ערך שינוים בתסריט, באפריל 2008 נמסרה לו הודעה מטעם הקרן כי היא תמשיך להשקיע בו את כספיה, ובאוגוסט 2009 אף נכרת בין הצדדים הסכם ההשקעה.

הבירור והפתרון

בשיחה טלפונית שקיימו שחורי ויהונתן סגל ביום ג' 26.1, טען סגל כי "המסמך האמור נשלח בשוגג ממחשבו של אחד מאנשי ההפקה והינו 'זכר לניסיונות ניסוח כושלים של מפיקה אנגלית שפוטרה כבר לפני שנתיים'." (מתוך מסמך שיקולי קרן הקולנוע הישראלי במימון הסרט 'אודם', 27.1.10, דרך יאירוה).

מכיוון שהקרן כפופה וממומנת בידי משרד התרבות והספורט, לא היה די בדברים אלו, וסגל הופיע אתמול (ה') בפני ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת: "נוצרה כאן חגיגה על גבי. הסיבה שהתכנסנו פה היא שמישהו אמר משהו, שמועה. זו טעות מטומטמת. יצא מסמך – אז מה? עשו לינץ' ציבורי על גבי מבלי לשאול אותי ומבלי לדעת על מה התסריט. כך לא מתנהלת מדינה דמוקרטית." שחורי הדגיש כי אין בתסריט טענות כמו במסמך השיווקי.

"אני ממחוקקי חוק הקולנוע ואישית הרגשתי עלבון צורב," אמר יושב ראש הועדה, ח"כ זבולון אורלב. "אני רוצה לוודא שאנו משגיחים כראוי על כספי ציבור – ודרך חלוקתם על ידי קרנות הקולנוע. אני מקבל את דברי קרן הקולנוע הישראלית כי אישור המימון נעשה על פי המקובל, ואני שמח על הבדיקה הנוספת שתיערך הערב בהנהלה."

"מסמך השיווק מקומם, מזעזע, בלתי אנושי ובלתי מוסרי", הוסיף אורלב בסיכום הדיון. עוד המליץ אורלב בפני הקרן להעביר את התסריט לבוחנים נוספים, וכן ביקש לערוך דיון מסודר במטרה לקבוע כללים שיאפשרו לבחון האם הסרט הולם את ערכיה של מדינת ישראל.

שיוכים: חדשות סרטים
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?