לקראת אוסקר 2010: הכל זהב או…

פסלוני אוסקר 2010 בתצוגה בשיקאגו. צילום: Richard Harbaugh / ©A.M.P.A.S

פסלוני אוסקר 2010 בתצוגה בשיקאגו. צילום: Richard Harbaugh / ©A.M.P.A.S

כולם רוצים להצליח בהוליווד, כולם רוצים לצעוד על השטיח האדום וכולם רוצים פסל של איש מוזהב ועירום לשים על המדף בספריה. חגיגת האוסקר 2010 (ה-82 במספר) יוצאת לדרך ושוב הוליווד טופחת לעצמה טוב טוב על השכם ומנציחה את הנוסחאות הפילמאיות הקבועות שיעניקו את פסל האוסקר למאושרים התורנים במיטב שמלות גוצ'י וחליפות של וראסצ'ה. ינצח על הטקס צמד הגברים מהסרט "זה מסובך" אלק בולדווין וסטיב מרטין – בחירה סתמית למדי להנחיה שודאי גם הפעם תניב בדיחות עם פאנצ'ים מאוסים.

אני מוכרחה להודות כי באופן אישי, האוסקר הפסיק להיות רלוונטי עבורי. יש בטקס הזה מעין רשמיות יתר שהופכת את כל האירוע למעייף עד מאד, בטח ובטח שכאשר אנחנו מועמדים בקטגורית הסרט הזר זו השנה השלישית ברציפות (אנחנו על המפה ונשארים על המפה), וזו נמצאת בין הקטגוריות האחרונות שמוצגות בטקס.

כמובן שתמיד כיף לראות שטיח אדמדם כמו זה שהיה למלכת הלבבות ב"עליסה בארץ הפלאות" וכל שמלה בגזרת XXXXS עלתה לכל שחקנית בהרבה מאד דיאטות אטקינסון, ועדיין נראה שהסיבה האחרונה להתכנסות היא בכלל זו הקולנועית. את הסקירה הקלאסית של הקטגוריות והמועמדים לפרס השנה תוכלו למצוא בלחיצה כאן, ואת ההימורים של יונתן דורון לזוכים תוכלו למצוא בלחיצה כאן. אני אערוך מעין סקירה אוונגרדית עם הרבה חמיצות על חלק מהמועמדים ועל מי שבאמת ראוי לכבוד ולתואר בעיני.

אפתח וארחיב בקטגורית הסרט הזר, משום שהפעם באמת יש מועמדים שראויים לדיון שכזה, ולא רק בגלל "עג'מי" המצוין שלנו. למרות שהסיכויים לזכיה ישראלית מוטלים בספק רב אל מול ענק קולנועי כמו הנקה עם סרטו הטוב ביותר עד כה והפייבוריט בקטגוריה, "סרט לבן". יש עוד שני סרטים מצוינים, שמקשים מאוד על הזכייה הישראלית הראשונה בפרס הזהוב, וכנראה ששוב נגיע כמעט ולא נזכה לגעת בו באמת. "הסוד שבעיניים" הארגנטינאי הוא אחד הסרטים המרגשים ביותר שיצא לי לראות, אך מבחינת סיכוי הזכיה שלו הוא גם נחשב לאנדרדוג, כיוון שהוא לא הספיק להסתובב במספיק פסטיבלים בינלאומיים כדי שחברי האקדמיה יעניקו לו את הפרס. ענין זה מצער מאד לטעמי כי אני חושבת ש"הסוד שבעיניים" גובר בנקודות מסוימות בסיפורו האנושי על הניכור שיוצר הנקה ומקשר את הסיפור האישי להיסטורי בהומאניות.

"נביא" הצרפתי הוא באמת סרט נפלא אשר בא מתרבות קולנועית ענפה (הרי האחים לומייר הצרפתיים הם אלה שהמציאו את הקולנוע), ומציג אסתטיות והתכתבות עם התרבות האמריקאית בפסקול, עניין שעוזר ותורם להפיכתו ליותר בינלאומי. עם זאת, אין בו את ההזדהות שמשוועים לה בסרט אוסקרי וברגעים מסוימים נראה שחשבו יותר על היופי מאשר על האופי. האחרון בקטגוריה, "חלב הצער" מפרו, עוד לא הגיע להקרנה בארץ.

בקטגורית הסרט הטוב ביותר החליטה האקדמיה להגדיל את מספר המועמדים ל-10 עוד מבעוד מועד, אך הפעם לא באמת היה צורך, כי ברור מראש ש"אווטאר" יקח את הפרס. הרי עם הצלחה קופתית לא מתווכחים בטח לא באוסקר שמקדש אותה, גם אם חוץ מחידוש טכנולוגי אין בסרט כהוא זה בשום מובן. מה שמפתיע קמעה הוא שהאקדמיה העמידה לפרס גם את "ממזרים חסרי כבוד" – לא מסרטיו הטובים של טרנטינו, אולם השערורייה שהוא עורר פשוט שיגעה גם את ישראל בדיונים על יצוגו של היהודי הנוקם והשואה. מועמד מפתיע נוסף בקטגוריה הזו הוא "מחוז 9" של ניל בלומקפ, סרט מעניין ונוקב המשלב את ז'אנר המד"ב עם יכולות דוקומנטריות, מבית הפקתו של מלך האוסקרים פיטר ג'קסון ("שר הטבעות" ו"קינג קונג"), אך אם הוא יזכה אני באופן אישי אסיר בפני האקדמיה את הכובע.

קטגוריית הבימוי די משוריינת לג'יימס קמרון עם "אוואטר" שצפוי לקחת גם אותה ולהיות "מלך העולם" גם של הטקס הזה כמו בימי "טיטאניק" ב-1997. "מטען הכאב" (יוקרן ישירות בטלויזיה בישראל) מתחרה עם הטכנולוגיה של קמרון בסיפור אנושי על המלחמה בעיראק. הבמאית שלו קתרין ביגלו, היא גם אשתו לשעבר של קמרון אז יש גם טלנובלה אישית במהלך הטקס.

קטגורית השחקנית שוב כוללת את מלכת האוסקרים בהווה ובעתיד (מקום שני בזכיות למי שקטנוני במניין שלה), היא מריל סטריפ עם הסרט "ג'ולי וג'וליה". רוב הקולות והשמועות מהמרים על סנדרה בולוק עם "הזדמנות שניה" שטרם ראיתי וטרם הגיע לארץ, אבל אני עדיין מתקשה לראות את בולוק לוקחת, כשיש מועמדת נפלאה כמו גאבורי סידיבי עם תפקידה המרגש עד דמעות בסרט "פרשס". אם יש צדק בעולם, ינתן לסידיבי האוסקר על אחד התפקידים הנוקבים ביותר שנראו על המסך הגדול ואחד המרגשים בהם.

לגבי פרס השחקן: חוץ ממורגן פרימן ב"אינוויקטוס" אני לא רואה שחקן שעשה תפקיד יותר טוב. לפי התחזיות המאבק העיקרי יהיה בין ג'ורג' קלוני עם "תלוי באוויר" לבין קולין פירת' עם "סינגל מן". בקטגורית שחקן משנה יכול לזכות רק כריסטוף וולץ, ששיחק את אחד הנאצים שיזכרו ויצוטטו בדורות הבאים ב"ממזרים חסרי כבוד" כל השאר בגדר חסרי סיכוי מבחינתי לצידו בדיוק כמו במקרה של שנה שעברה עם הזכייה הברורה של הית' לדגר המנוח על "האביר האפל". שחקנית המשנה היא ללא ספק מוניק עם "פרשס" שמשחקת את האמא הגרועה ביותר ביקום, כי עם אמא כזו עדיף להיות בכלל יתומה.

מדובר באוסקר מאד פוליטקלי קורקט, אשר עוסק בנושאים מגוונים מאד כמו אתניות, נטיות מיניות לאומיות ובעיות חברתיות. בקטגורית הסרט הזר יש שני סרטים, שעוסקים בקבוצות אתניות בחברה אחרת ("עג'מי" ו"נביא") וכן במצבים היסטוריים שביססו את עליית הנאציזם כמו ב"סרט לבן". בקטגוריית הסרט הטוב יש עירוב בין פנטזיה ("אוואטר") מד"ב ("מחוז 9") "ממזרים חסרי כבוד" (סרט מלחמה ומערבון ספגטי) וריבוי המועמדים תרם לפלוראליזם.

מה שאפשר לאחל זה בהצלחה ל"עג'מי" שלנו ונותר לקוות שבאמת תהינה הפתעות בזכיות בקטגוריות המשמעותיות. בהיכרות מוקדמת עם הטקס כל התחזיות מתגשמות כפי שהן, אולם לעיתים חלומות מתגשמים. אוסקר שמח לכולם! שידור הטקס יהיה מחר בלילה, בין ראשון (7.3.10) לשני, בשתיים לפנות בוקר שעון ישראל.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?