ביקורת #1: סופר הצללים

יואן מק'גרגור. מתוך סופר הצללים.

יואן מק'גרגור. מתוך סופר הצללים.

פעם בשנה, בערך, יש בקולנוע מותחן מוצלח. בשנה שעברה היה זה "שם המשחק" עם ראסל קרואו ובן אפלק, והשנה זהו "סופר הצללים": סרט עשוי לעילא שהיה יכול להפוך לסרט טלוויזיה סטנדרטי ונשכח, ובמקום זאת, זהו סרט מתח מהוקצע בזכות רמת הפקה מהשורה הראשונה. בראש הפירמידה ניצב הבמאי רומן פולנסקי, שגם כתב את התסריט עם רוברט האריס, מחבר הספר שעליו מבוסס הסרט.

רומן פולנסקי בן ה-76, שאחראי לאחד מסרטי הבילוש הטובים ביותר אי פעם ("צ'יינה טאון"), לא מרבה לעבוד. זהו סרטו השמיני בשלושים השנים האחרונות. עשרים ושתיים שנים אחרי "פרנטיק" עם האריסון פורד, הוא חוזר כאן לסגנון ההיצ'קוקיאני. על אף כל איכויותיו של הסרט, את פרס הבימוי בפסטיבל ברלין האחרון הוא קטף בעיקר בשל הסיפור מאחורי הקלעים, שאחרי הצילומים ולפני גמר העריכה הוא נעצר בשוויץ בשל צו המעצר שהוצא על שמו בארה"ב בשנות ה-70.

ב"סופר הצללים" אדם לאנג, ראש ממשלת אנגליה לשעבר (פירס ברוסנן) עובד על אוטוביוגרפיה עם סופר צללים. הסופר נמצא מת ומשאיר אחריו כתב יד שצריך שכתוב רציני. כך מוצא עצמו סופר צללים חסר שם (יואן מק'גרגור המצוין) בבית חוף מעוצב להפליא בארצות הברית, שבו שוהים רה"מ לשעבר, אשתו (אוליביה וויליאמס, אשתו של ברוס ויליס ב"החוש השישי") וצוות העובדים שעובד עמו, בראשם אמיליה בליי (קים קטרל, סמנתה מ"סקס והעיר הגדולה"). בעודו שם נחשפת בתקשורת פרשיה חדשה על ראש הממשלה. ובנוסף עולה השאלה האם הסופר שנמצא מת התאבד או נרצח?

פירס ברוסנן. מתוך סופר הצללים.

פירס ברוסנן. מתוך סופר הצללים.

בסרט שעוסק במלחמות, טרור ופוליטיקה עולמית אי אפשר שלא לצפות שישראל תוזכר. דרך אגב, בתו של פולנסקי (עם השחקנית עמנואל סיניה) מגלמת את פקידת הקבלה במלון, לטימות'י האטון תפקיד קטן ושולי, ובקטע אחד מופיע אלי וולך בן ה-94 (ה'המכוער' מ"הטוב, הרע והמכוער").

בסך הכול מדובר ברעיון די קטן שהתפתח לסרט שלם בן שעתיים ושמונה דקות. רמת המתח והעניין נשמרת כמעט לכל אורך הסרט, הוא אמין וכמעט לכל דבר יש סיבה. הרבה בזכות הבימוי מצליחים להפוך כל רגע למותח באמת, ואפילו הטבחית התמימה הופכת ל"חשודה". וזאת בניגוד לכל האמצעיים הקולנועיים ההיסטריים ב"שאטר איילנד" של מרטין סקורסזה. כאן כל המרכיבים: משחק, צילום ומוסיקה מתוזמרים להפליא, ובדיאלוגים יש לא מעט הומור. זהו סרט מתח טוב, אך לא סרט מצוין שאפשר יהיה ליהנות ממנו בצפיות חוזרות (כמו "צ'יינהטאון", למשל).

דירוג: ★★★½☆

סופר הצללים
צרפת, גרמניה, אנגליה, 2010
128 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-18.03.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
רומן פולנסקי
תסריט:
רומן פולנסקי
רוברט האריס
שחקנים:
יואן מק'גרגור
פירס ברוסנן
אוליביה וויליאמס
קים קטרל

[…] לחצו כאן לביקורת של יונתן דורון על "סופר הצללים" […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?