ביקורת #2: שוליית המכשף

ניקולס קייג' מתוך שוליית המכשף.

ניקולס קייג' מתוך שוליית המכשף.

מה משותף ל"מלחמת הכוכבים" (1977), "שודדי התיבה האבודה" (1981) ו"צעצוע של סיפור" (1995)? שלושתם סרטים שמוזכרים בצורה זו או אחרת ב"שוליית המכשף" (2010), את שלושתם מכירים אנשים בעל פה וימשיכו לצפות בהם גם בעוד עשרים ושלושים שנה (לשלושתם גם סרטי המשך, אבל זאת לא התשובה שהתכוונתי אליה) – מה שלא יקרה עם "שוליית המכשף", סרט שנועד להכניס הרבה כסף בחודש אחד של קיץ ובעוד חצי שנה כשהוא יצא בדי-וי-די, ולאחר מכן ייעלם לנצח.

צוות שני סרטי "אוצר לאומי", הבמאי ג'ון טרטלטאוב, המפיק ג'רי ברוקהיימר והשחקן ניקולס קייג' משתפים פעולה שוב עם אולפני דיסני בסרט שלוקח את שמו במקור מהאפיזודה המקסימה עם מיקי מאוס מתוך הסרט "פנטזיה" (ומהיצירה "שוליית הקוסם" של פול דיקא שמתנגנת ברקע שלו, כמובן).

בהתחלת הסרט קריין מסביר לנו מיהו בלתזאר (קייג') ונדמה שהוא מסכם סרט מקדים בסדרה. יותר לא נשמע את הקריין וגם את מוניקה בלוצ'י המהממת לא נראה בשעה וחצי הקרובות. עוברים לשנת 2000: דייב בן העשר בטיול כיתתי שישנה את חייו לנצח. ומיד קופצים לימינו אנו, דייב בן 20 (ג'יי ברושל בן ה-28 מ"רעם טרופי", שנתן את קולו המשונה לתפקיד הראשי ב"הדרקון הראשון שלי") הוא חנון חובב פיזיקה שגר עם שותף מיותר למדי. בלתזאר בן אלפי השנים, שהיה השוליה של המכשף המפורסם בהיסטוריה מרלין (מארתור ואבירי השולחן העגול), מלמד את דייב להיות מכשף כדי שיוכל לסייע לו בקרב מול חברו-לשעבר ואויבו המושבע מקסים (אלפרד מולינה מ"הנסיך הפרסי", שהופיע בקטע הפתיחה של "שודדי התיבה האבודה" וגילם את הרשע גם ב"ספיידרמן 2"). מסבכת במקצת את העניינים בקי (תרזה פלמר), בחורה שדייב מאוהב בה.

זהו סרט שלא נולד מתוך רעיון, לא היה סיפור שמישהו רצה לספר. זהו מוצר לכל דבר, מוצר המיוצר מאלמנטים של "מכשף", "שוליית מכשף", "שחקנים מוכרים", "תאריך יציאה בקיץ", "דיסני", "תקציב גדול". בנו פה בעצם סרט על גיבור על כי זה באופנה עכשיו. מיהו גיבור העל הטיפוסי? חנון שמאוהב בבחורה ומתקשה להודות זאת בפניה, שמגלה את כוחותיו ומסתיר אותם גם ממושא אהבתו. כמו ב"באטמן מתחיל", יש מישהו שמלמד את הגיבור איך להשתמש בכוחותיו. וכמו כל סרט שני, הרשע חוטף את החברה של הגיבור והוא מציל אותה תוך שימוש בכוחות העל שלו. וגם, הרשע הראשי היה בעבר חברו הטוב ביותר של הגיבור, במקרה הזה הגיבור המבוגר.

ניקולס קייג' עם אלפרד מולינה. מתוך שוליית המכשף.

ניקולס קייג' עם אלפרד מולינה. מתוך שוליית המכשף.

ברור שזאת פנטזיה גמורה עם קסמים, אפקטים ומרדפים, אך קשה לקחת ברצינות סרט שתולה את גורל העולם בצעירה שעליה להתגבר על פחד הגבהים שיש לה, לעלות לגג של גורד שחקים בעיר ניו יורק, לטפס על אנטנה ולהפיל צלחת לווין. (הרשעים לא מבינים שאם הם הורסים את העולם גם הם ימותו? ואם לא ימותו פשוט לא יהיה להם מה לעשות בחיים?)

הקטעים הטובים ביותר הם אלו עם ג'יי ברושל ותרזה פאלמר החמודה (על אף שהיא בלונדינית, ודומה מעט לקריסטן סטוארט מסרטי "דמדומים"). קטע המחווה לקטע של מיקי מאוס מתוך "פנטזיה" אמנם מזכיר את הקסם הקולנועי של דיסני מימים עברו (שבא לידי ביטוי ב"מרי פופינס" וב"המיטה המעופפת", למשל) אך הוא מאולץ ביותר וגם העיבוד ליצירה "שוליית הקוסם" מאכזב. הקטע המקורי ביותר בסרט, שבו במהלך מרדף עוברים בלתזאר ודייב במכונית דרך מראה אל עולם הפוך הוא מלא פוטנציאל אך הוא נגמר מהר מדי. אין זמן להתעכבויות בסרט, מישהו עלול לחשוב על העלילה המופרכת.

לסיכום, ל"שוליית המכשף" קצב טוב, ניקולס קייג' לוקח את התפקיד שלו ברצינות רבה, ג'יי ברושל מזריק הומור לסרט, תרזה פאלמר יפה, האפקטים סבירים, וילדים שלא ראו את "שליחות קטלנית 2" (1991) עשויים ליהנות ממנו.

דירוג: ★★½☆☆

שוליית המכשף
ארה"ב, 2010
109 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-15.07.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה בקולנוע וכרטיסים
הקדימון:

בימוי:
ג'ון טרטלטאוב
תסריט:
דאג מירו
קרלו ברנרד
מאט לופז
שחקנים:
ניקולס קייג'
ג'יי ברושל
אלפרד מולינה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?