ביקורת: שליחותו של הממונה על משאבי אנוש

מתוך שליחותו של הממונה על משאבי אנוש.

מתוך שליחותו של הממונה על משאבי אנוש.

יש סיבה שמעטים העיבודים הקולנועיים לספרים והסיפורים של פרנץ קפקא. משמעות המושג "קפקאי" היא משהו כמו "האדם מול ביורוקרטיה, עולם אבסורדי, חסר היגיון ומתעתע" – לא הגורמים המבוקשים ביותר לעלילה קולנועית. ויש משהו קפקאי בדרמה "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" שביים ערן ריקליס ("הכלה הסורית", "עץ הלימון") וכתב נח סטולמן ("אדם בן כלב", "מישהו לרוץ אתו") על פי ספרו של א. ב. יהושוע. הסרט זכה בחמישה פרסי אופיר, כולל לסרט הטוב ביותר, לבימוי ולתסריט.

מארק איווניר מגלם את תפקיד הממונה על משאבי אנוש של מאפיית ברמן בירושלים ב-2002. את מנהלת המפעל המכונה "האלמנה" מגלמת גילה אלמגור. בינה לבין הממונה יש משקעי עבר בלתי פתורים שלא מובהרים במהלך הסרט. תחקיר של כתב בעיתון מקומי (גורי אלפי) חושף ששילמו משכורת של חודש נוסף לעובדת במפעל בשם יוליה (הדמות היחידה בעלת השם בסרט), אחרי שהיא נהרגה בפיגוע. שערורייה עצומה, נכון? ידיעה שתפתח את מהדורות החדשות בימים של הפיגועים הנוראיים.

אזי יוצא מר הממונה אל ביתה של יוליה בלב שכונה דתית בירושלים, מוצא את גופתה בחדר המתים ועם ארונה מחליט להחזירה לרומניה שממנה הגיעה, ושם מתגוררים עדיין בעלה ובנה הנער. לממונה עצמו יש אישה לשעבר (ריימונד אמסאלם) ובת שלא רוצה לצאת לטיול שנתי.

מארק איווניר. מתוך שליחותו של הממונה על משאבי אנוש.

מארק איווניר. מתוך שליחותו של הממונה על משאבי אנוש.

לא הכרנו את יוליה, גם הממונה לא זוכר אותה מעבודתה במפעל. מה אכפת לנו איפה תיקבר? המסע הארוך עם ארון הקבורה פשוט לא מעניין. הדמויות משעממות, המצבים האבסורדים לא מצחיקים. החיבוק בין הממונה לבנה הכעוס של המנוחה בסוף הסרט מופיע משום מקום. לא ראינו שום תהליך התקרבות ביניהם במהלך הסרט.

כותרת המשנה של ספרו של יהושע, שעתיד להפוך להצגה בתאטרון הקאמרי, היא "פסיון בשלושה חלקים". מדברים בסרט על גאולה וכפרה, הממונה מנהל שיחה עם נזירה על רקע ירושלים העתיקה, ויוליה – שענדה שרשרת עם צלב וצלב התנוסס מעל מיטתה – גרה בלב שכונה דתית וזכתה לשם העברי "רות", אך לא ממש מפתחים את כל הסממנים הדתיים הללו למכלול ברור.

שלושה דברים טובים ב"שליחותו של הממונה למשאבי אנוש" מצאתי: מארק איווניר טוב מאוד בתפקיד הראשי שבו הוא דובר עברית ואנגלית; רוזינה קמבוס עושה את המיטב בתפקיד הקונסולית שלנו ברומניה; וצילומי פס הייצור של הלחם בתחילת הסרט נהדרים.

שליחותו של הממונה על משאבי אנוש
ישראל, 2010
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-07.10.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ערן ריקליס
תסריט:
נח סטולמן
אברהם ב. יהושוע
שחקנים:
מארק איווניר
גורי אלפי
רוזינה קמבוס

מיכל

מי אתה יונתן דורון ? אשמח לדעת מה הכשיר אותך לעסוק בביקורת קולנוע. יתכן שלא ממש ראית את הסרט ???

בת אל

ממש לא מסכימה איתך
לפני שעה קלה חזרתי לאחר צפייה בסרט
בימוי מצויין של ערן ריקליס, מארק איווניר
משחק נהדר, המצבים הסוריאליסטים מצחיקים
והצופה, ובמקרה הזה אני, מרגיש כאילו הוא עובר את
המסע הזה יחד עם גיבורי הסרט.
סרט מוצלח מאוד לטעמי
9 בסולם בת אל

מיכל

כלומר , את מסכימה איתי ולא עם המבקר שלכאורה לא הבין את את אשר רואות עיניו או שומעות אוזניו. הלא כך ??

ורד

מה פתאום "לא ראינו שום תהליך התקרבות ביניהם במהלך הסרט"?!?!?
המבטים, הניואנסים הקטנים ביניהם, השיחות באנגלית (בתחילה חד צדדיות לכאורה, ובהמשך שיחות של ממש)

תגיד, ראית בכלל את הסרט???

אודליה

ספר מטומטם בימוי ותסריט גרוע !!!! חיקוי עלוב ואידיוטי של סרט אמריקאי עלוב . תתביישו לכם איין עלילה איין משחק . זול ורפוי . מה שכן רואים שמאפיית לחמן מימנה את הסרט ובענק . מעניין הלחמניות נשארו טריות ב – 10 מעלות . כל כך פטתי כל כך ביזבוז לצאת בשישי בערב מהבית ולהתאכזב קשות

רוני

אין לך מושג על מה אתה מדבר מבקר עלוב
סרט מדהים

איציק הדרוזי

אם קטלת את הסרט בטענה שלא אכפת לך איפה יוליה באמת תיקבר, כנראה לא הבנת את הפואנטה של הסרט. הסרט, כמו הרבה סרטים אחרים, משתמש בטכניקה של מקגאפין, כאשר הקבורה של יוליה משמש כמקגאפין ומספק לנו תירוץ לראות את המסע והשינויים שעוברים הדמויות ובייחוד הממונה על משאבי אנוש, העומד במרכז העלילה (ולא יוליה כמובן). אם אתה חושב שהדמויות לא משעממות זה מקובל, אבל לפחות תפרט מה בהן לא מעניין, מה גרם לכך שתשתעמם מהעלילה או מההתפתחות של הדמויות – במקום סתם לומר "משעמם".
תקרא קצת ביקורות קולנוע מקצועיות לפני שאתה כותב.

חיה

הסרט איננו נופל מסרט הוליוודי טוב.
מרק איווניר בעל נוכחות קולנועית מרשימה.דוקא השטיקים של גורי אלפי לא בדיוק דיברו אלי למרות שהקופאית בקולנוע זיהתה את הסרט כסרט שלו-לא נורא.
הקטעים שצולמו ברומניה מדהימים!מצולמים באיזורים שכמותם יש רבים ומשקפים את החיים בכפרים נידחים ולא רק
.דוברי רומנית יתמוגגו מהטכסט הרומני.
הסרט מגיע לקהל בלי להתחנחן,לרדת לרמה נמוכה או להיות מיליטריסטי.כן -הופעת הטנק בסרט שנראית כה אבסורדית ,מלאת רמיזות …
סרט מומלץ ביותר!!!!

ניר

מסכים עם הביקורת.
סרט מאכזב.
היינו בסרט אתמול. הרעיון הוא טוב, אבל יש כמה דברים הזויים בסרט שאינם הגיונים ומפריעים להתחבר אליו.
למשל:
– כל הסיטואציה, שכאילו המאפיה צריכה להתנצל בגלל ששילמה משכורת נוספת לעובדת שפוטרה, הזויה (למעשה ההפך הוא הנכון)
– בכזאת קלות חיילים של הצבא מוסרים נגמ”ש מתודלק לאנשים שהם לא מכירים.
– הממונה עושה כזאת דרך עם גופה, ואף אחד לא טרח לזהות אותה ויזואלית אפילו פעם אחת.
– לממונה יש הזדמנות פז לקבור את הגופה, בנוכחות הנכד והגרוש, באחת הערים שהוא עובר בהן, ולהספיק לטיול השנתי של בתו, והוא בוחר שלא לעשות זאת .
ועוד…
גם המשחק של גילה אלמגור ושל מארק איווניר לא היה משכנע. כנראה בגלל התוכן של התפקיד, פחות בגללם.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?