ביקורת: גנב עירוני

גנב עירוני: בן אפלק עם ג'רמי רנר.

גנב עירוני: בן אפלק עם ג'רמי רנר.

"גנב עירוני" מוכיח לנו שגם סרט טוב יכול להיות סיוט. לקחת עלילה פשוטה, לתת לה חיים עם קצב מסעיר וסצנות חזקות, לשלב מתח ואקשן, יכולת בימוי מרשימה – כל אלו יכולים ואמורים להצטבר לכדי סרט ממש לא רע. אבל לא אם מכניסים למשוואה הזו את בן אפלק… בתור שחקן. שלא תבינו אותנו לא נכון, אין לנו שום בעיה עם הבחור, אבל במקרה הזה, במשוואה הזו, הוא רק הרס.

העניין מסתבך עוד יותר כאשר קוראים ביקורת עולמיות, תחזיות אוסקר עתידיות, ומתוודעים לכך שהסרט הנ"ל עשה רק טוב לבחור, מה שמוביל להרמת גבה היסטרית מבחינתנו. ביקורות מהללות, קריאות לאפלק להמשיך ולהיכנס לעולם הבימוי, כל אלו מבלבלות אותנו, שכן לא ברור לנו האם כולם עיוורים למה שאנחנו ראינו? תרשו לנו להשתמש במשפט שחברה שלנו אמרה לנו לאחר צפייה בסרט: זהו סרט שכולו שיר אהבה עצמי לבן אפלק. וזוהי תמצית ביקורתנו. הבן אדם כאילו מביים ומשחק את עצמו לכדי אהבה עצמית מוגזמת. הדבר מתבטא בקלוז-אפים מיותרים ומוגזמים, בדקות מסך לא הגיוניות בעליל, במשפטים שלא נשמעים במקום, בהבעות פנים שלא משכנעות, ועוד ועוד ועוד. בן אפלק – אתה אוהב את עצמך, הבנו, ולכן החלטת לעשות סרט שלם שכולו אתה. כל הכבוד לך.

הסרט עצמו יכול היה להיות טוב. אפילו מצוין. לולא האובר-בן-אפלק הניכר ממנו. המשחק שלו די גרוע, המשפטים שיוצאים מפיו אינם משכנעים, זוויות הצילום שבאות להראות כמה הוא חתיך מיותרות, המבטא שלו מזעזע, וכל זה מתבטא בצורה חזקה יותר כיוון ששרביט הבימוי בידיו. אם הוא לא היה משחק בסרט, כנראה שהיינו משבחים את התוצאה יותר, ופחות מתלוננים. אבל לא זה המצב.

גנב עירוני: ג'ון האם.

גנב עירוני: ג'ון האם.

העלילה מתרחשת בשכונה קשה בבוסטון, בה אחוז הפשיעה גבוה במיוחד, אבל מסתבר שאם אתה מוצלח – משתלם להיות פושע. "גנב עירוני" מציג את המצב בצורה חד צדדית בה לאנשים הגדלים שם אין יותר מידי ברירות, והפשע הוא המוצא הכמעט הגיוני, כזה שלא מצטייר אפילו יותר מידי רע. למי שטוב בזה, ויש מעט רקורד וטיפה שכל, הפשע אפילו ממש משתלם. עד שעניינים מתחילים להסתבך – והמוח של החבורה (אפלק) מתאהב במנהלת בנק אותה הוא שדד, ומחליט שאולי להיות גנב ופושע זה לא ממש הייעוד שלו בחיים. עם אבא בכלא ואמא נעדרת – איזה סיכויים כבר יש לו? את הלבטים של נפש טהורה בגוף של עבריין תחסכו לנו, קצת ממוחזר לדעתנו.

מצטערים על הציניות, אבל באמת שקשה שלא לתת לה להתפרץ אחרי שעתיים של סרט שהתפספס רק בגלל שבן אדם החליט שהוא יודע איך לעשות סרטים וגם לשחק בהם. לא אדוני. זה לא הולך לך טוב. גם קלינט איסטווד, כבודו במקומו מונח, משחק ומביים במקביל, ונותן לעצמו זמן מסך שאחרים לא מקבלים – ועדיין לא מקבלים סרט ארספואטי שכולו שיר אהבה עצמי. במקרה של איסטווד, מבחינת יכולות משחק – אין אפס, הבן אדם הוא רב אמן, שחקן ובמאי עילאי. במקרה של אפלק – פשוט תבחר מה אתה רוצה להיות.

המסקנה שלנו: אפלק, תתבגר, תלמד שאתה לא חייב להיות במרכז העניינים, שאמנם יש לך פרצוף יפה, אבל שאפשר להשתמש בכישרון הבימוי שלך בצורה חכמה יותר ולא להרוס הזדמנות שיכלה להתממש פה בגדול, עם סרט שבעיקרון עשוי ממש לא רע וטמון בו פוטנציאל רב יותר.

גנב עירוני: בן אפלק עם רבקה הול.

גנב עירוני: בן אפלק עם רבקה הול.

ברור לנו שיקטלו אותנו קוראינו הנאמנים, שירוצו לביקורות אחרות, בארץ ובעולם, ויקראו כמה הסרט הזה נחשב, מצליח וכו', כמה הימורים על אוסקר לאפלק כבר יש, על שני כובעיו (שחקן ובמאי) ועוד ועוד. ברור לנו. ובכל זאת, אנחנו לא מצליחים לקבל את העניין הזה כמובן מאליו ורוצים להצהיר קבל עד ועדה – לא, לא אהבנו את הסרט, כי בן אפלק הרס לנו אותו, בעוד שבאותה מידה יכולנו לאהוב אותו מאד כי בן אפלק ביים אותו לא רע בכלל. אוקסימורון? אבסורד? כנראה, אבל מה לעשות, החיים הם לא לאפה.

דירוג: ★★☆☆☆

גנב עירוני
ארה"ב, 2010
125 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-14.10.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
בן אפלק
תסריט:
פיטר קרייג
בן אפלק
ארון סטוקארד
שחקנים:
בן אפלק
רבקה הול
ג'רמי רנר
בלייק לייבלי

שחר

ראיתי את הסרט לפני שבוע,וגם אני קראתי המון ביקורות מצויינות מהקהל מהמבקרים על הסרט הזה.
אבל זה היה,איך אני אגיד את זה…סתם.
סרט שלא תזכרו ממנו דקה אחרי שתצאו,משעמם,ורק חיכיתי שהוא ייגמר.
אני מסכים איתכם…באמת שאני לא מבין על מה כל ההייפ לגבי הסרט "גנב עירוני".

בביקורת השנונה והארוכה המוצגת מעל לראשנו, מופיעה המילה "ממוחזר‏"‏ על אלמנט הנפש הטהורה בגוף של פושע. הגם שנכון הדבר, רציתי להעיר שבעידן בו אנו נמצאים, כמעט שאין אלמנטים שיכולים לרגש ולחדש, ובכל ביקורת סרטים בכל עיתון, המילה "ממוחזר‏"‏ נועצת את שיניה בכל הנקרה בדרכה. לכן המציאו את הריאליטי, כי יחסית זה מסעיר, וחדשני. אבל עוד מעט גם זה ימאס…

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?