בג"צ דחה עתירות זכייניות ערוץ 2 והיוצרים נגד הרשות השניה

בית המשפט העליון דחה היום (ד') את עתירות זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, ביחס לדו"ח הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו לשנת 2006, וכן דחה את עתירת איגודי היוצרים בה נטען כי הרשות אינה אוכפת כראוי על בעלי הזיכיונות את מחויבויותיהם, ללא צו להוצאות.

ארגוני היוצרים טענו כי היקף ההפרות של הזכייניות, לעומת הצעותיהן במכרז, הינו רב ביותר, ודרשו כי לאור האמור הרשות השניה תשלול את זיכיונות הזוכים במכרז – רשת וקשת, וכן את זיכיון ישראל 10. עתירת היוצרים הוגשה עוד בטרם פורסם דו"ח 2006 של הרשות, אשר קבע כי רשת, קשת וישראל 10 הפרו את מחויבויותיהם בשנה זו בהיקף משמעותי

לאחר פרסום הדו"ח שלה לשנת 2006, הטילה הרשות השניה שורה של סנקציות על בעלי הזיכיונות וחייבה אותם להשלים את הפערים, תוך חילוט ערבויות בהיקף משמעותי. עתירותיהן של רשת וקשת הוגשו סמוך לאחר פרסום הדו"ח, ובהן תקפו את קביעותיה השונות של הרשות בדו"ח בדבר הפרות המחויבויות שלהן כזכייניות. כמו כן הן טענו נגד חוקיות הסנקציות הכספיות שהוטלו עליהן, נגד קביעותיה של הרשות השניה בענין סיווג תכניות מסוגה עלית לתת-סוגות וההוצאות המחייבות בגינן, וביקשו כי סיווג התוכניות יקבע על ידיהן בלבד ולא על ידי הרשות.

בית המשפט דחה את טענותיהן וקבע בין היתר כי סיווג תכניות הסוגה עלית על ידי הרשות נעשה בסמכות והיה נכון לגופו; בית המשפט קבע כי הרשות מוסמכת להטיל עיצומים כספיים על בעלי הזיכיונות ומוסמכת לחלט לבעלי הזיכיון ערבויות, תוך שהוא דוחה את כל טענת בעלי הזיכיונות בעניינים אלו; בית המשפט קבע כי הרשות פעלה כדין שעה שלא נקטה בצעד הדראסטי של שלילת זיכיונות קשת ורשת בשל ההפרות לשנת 2006, וכי כל הסנקציות שהוטלו על הזכייניות היו כדין; בית המשפט קבע כי כלל 14(ו) לכללי התוכניות, המונע הכרה כ"הפקה קנויה" בתכנית שבה קיימת מעורבות של בעל הזיכיון, הינו תקף וסביר וגם הופעל כלפי הזכיינים באופן ראוי על ידי הרשות; בית המשפט קבע כי כללי 2004 חלים על בעלי הזיכיונות למרות שפורסמו באיחור, שכן היו חלק בלתי נפרד ממסמכי המכרז

במסגרת העתירות טענו רשת וקשת לאפליה מול ישראל 10. בית המשפט דחה גם טענות אלו וקיבל את עמדת הרשות השנייה בעניין. בית המשפט קבע כי מצבה של ישראל 10 הצדיק יחס שונה, וציין כי גם המחוקק ראה לנכון להכיר באפשרות הארכת הזיכיון לישראל 10, למרות שלא השלים את מחויבויותיו בתקופת הזיכיון הראשונה.

יחד עם זאת, מתח בית המשפט ביקורת כלפי הרשות השניה על העיכוב שחל בפרסום הכללים, ועל העיכוב שחל בפרסום הדוח השנת.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?