עיבודים חדשים לספריו של סטיבן קינג

"בית קברות לחיות". פרד גווין.

"בית קברות לחיות". פרד גווין.

לאחרונה פורסם שהולכים לעבד מספר יצירות של סטיבן קינג לקולנוע: "בית קברות לחיות", "זה", "העמדה" ו"יורקת האש". זה לא חדש שעובדים על סרטים על פי סיפורים וספרים של קינג (סטיבן, לא סטיפן), אך החידוש בעניין זה הוא שארבעתם כבר זכו לעיבודים. "זה" על ליצן רצחני ו"העמדה" על קבוצת השורדים אחרי שהעולם נחרב היו מיני סדרות בתחילת שנות ה-90, דרו ברימור הצעירה כיכבה ב"יורקת האש" (1984) ול"בית קברות לחיות" (1989), על חיות מחמד שחוזרות לחיים אחרי שקוברים אותן, היה סרט המשך- דבר נדיר לסרטים על פי ספריו של סטיבן קינג, הסופר המודרני שספריו וסיפוריו מועבדים לקולנוע יותר מכל סופר אחר. סטיבן ספילברג מפיק מיני סדרה על פי ספרו האחרון "מתחת לכיפה השקופה" (גרסה מחודשת לספר שלו שיצא ב-1978) ומתכננים סדרת סרטים על פי סדרת הספרים של קינג "המגדל האפל".

"קארי" (1976) עם סיסי ספייסק היה הסרט הראשון על פי ספר של קינג. הצלחת הסרט, שהפך שם נרדף למישהי שמתנקמת בתלמידים שמציקים לה, ששופכים עליה דם של חזירים, פתחה את הסכר לעיבודים לכתביו של קינג הפורה. בעקבות הסרטים זכו שמות מספריו של קינג לכניסה לתרבות הפופ האמריקאית המוזכרים לעתים תכופות: קוג'ו לכלב רצחני, קריסטין למכונית רצחנית, red rum ("רצח" בכתיב הופכי, מתוך "הניצוץ"). אך רוב הסרטים הזכורים לטובה שלו הם סרטי דרמה ולא סרטי אימה. אלו הם הסרטים הטובים ביותר על פי הנובלות והרומנים של סטיבן קינג:

"חומות של תקווה" (1994)

במאי: פרנק דרבונט (סרטו הראשון), עם טים רובינס ומורגן פרימן. הסרט, הראשון של התסריטאי פרנק דרבונט, לא זכה להצלחה גדולה בבתי הקולנוע (רק 28 מיליון דולר בארה"ב), היה מועמד לשבעה פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, אך לא זכה בדבר. מזה שנים הוא ניצב בראש רשימת הסרטים של אתר IMDb. יש בו כל מה שצריך בסרט טוב: עלילה מרתקת, דמויות מלאות, משחק טוב, מוסיקה סוחפת, צילום משגע והפתעה נהדרת. באנגלית נקרא הסרט The Shawshank Redemption ויש הטוענים שהשם אחראי לחלק מחוסר ההצלחה הראשונית שלו בארה"ב. התסריט נאמן מאוד לאחת מארבע הנובלות ב"עונות שונות", שיוזכר שוב בהמשך.

"הניצוץ". ג'ק ניקולסון.

"הניצוץ". ג'ק ניקולסון.

"הניצוץ" (1980)

במאי: סטנלי קובריק ("התפוז המכני", "2001: אודיסאה בחלל"), עם ג'ק ניקולסון ושלי דובאל. ניקולסון משתגע במלון ריק (?) באמצע שום מקום. מי יכול לשכוח את המעלית עם הדם, את מכונת הכתיבה, את ג'ק עם גרזן, המסדרונות… עוד סרט שלא העריכו כל כך כשרק יצא (מה שמוכיח… אני לא יודע מה בדיוק). קובריק הגדול עיבד את ספרו של קינג, שלא היה מרוצה מדברים שהושמטו מהספר ומבחירת השחקנים וכתב בעצמו את התסריט למיני סדרה "הניצוץ" ב-1997. סרט מלון נוסף של קינג: "1408" (2007) עם ג'ון קיוזאק.

"אני והחבר'ה" (Stand by Me, 1986)

במאי: רוב ריינר ("כשהארי פגש את סאלי", "הנסיכה הקסומה"). עם ריבר פינקס, ויל ויטון, ג'רי אוקונל, קורי פלדמן, ג'ון קיואזק, קיפר סאת'רלנד וריצ'רד דרייפוס.

כמו "חומות של תקווה", הסרט המבוסס על הנובלה "הגופה" מתוך "עונות אחרות" אינו סרט אימה, אלא סיפור על ארבעה נערים חברים בשנות השישים שהולכים על פסי רכבת כדי לראות גופה של מישהו שהם מכירים. חבורות של נערים צעירים מופיעות אצל קינג גם ב"זה" וב"לוכד החלומות" (2003).

"מיזרי" (1990)

במאי: רוב ריינר, עם קאת'י בייטס וג'יימס קאן. רוב הסרט, שזיכה את בייטס באוסקר (האוסקר היחיד של מישהו מסרט על פי ספר של קינג), מתרחש בין שני אנשים בחדר אחד והוא מותח ומדהים ובלתי נשכח גם בזכות הקטע שבו אנני (בייטס) מזיקה לרגליו של פול, הסופר הנערץ עליה (ג'יימס קאן). בספר, שבו מופיעים קטעים רבים מתוך הספר שפול כותב "בשביל" המעריצה מספר אחת שלו, אנני קוטעת לו את הרגליים, אך החליטו לשנות זאת בסרט. סרט נוסף על סופר של קינג: "חלון סודי" (2004) עם ג'וני דפ.

"גרין מייל". מייקל קלארק דאנקן, טום הנקס.

"גרין מייל". מייקל קלארק דאנקן, טום הנקס.

"גרין מייל" (1999)

במאי: פרנק דרבונט, עם טום הנקס, מייקל קלרק דאנקן, דיויד מוריס, פטרישה קלרקסון, ג'יימס קרומוול, בוני האנט, סם רוקוול, בארי פפר, מייקל ג'טר.

סרטו השני של דרבונט גם הוא עיבוד לספר של קינג שמתרחש בבית כלא. (סרטו הרביעי והאחרון לפי שעה, אחרי "המג'סטיק" הכושל, היה "הערפל" על פי ספרו של קינג, שהודה שהסוף של הסרט מוצלח מהסוף של הספר שלו.) שוב מועמדויות לאוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, אך אפס זכיות. הסרט המצליח ביותר על פי משהו שקינג כתב זכה להצלחה בזכות המעמד שכבר קיבל "חומות של תקווה" והשחקן בתפקיד הראשי: טום הנקס.

"תלמיד מצטיין מדי" (Apt Pupil, 1998)

במאי: בריאן סינגר ("החשוד המיידי"), עם איאן מקלן (טרילוגיית "שר הטבעות"), ברד רנפרו ("הלקוח").

אחרי "החשוד המיידי", ביים סינגר סרט פחות מוכר ובכלל לא מצליח על פי נובלה ב"עונות שונות" של קינג, שממנה נותרה נובלה אחת שלא עובדה לסרט. רנפרו מגלם נער שחושד שהשכן שלו היה פושע נאצי.

"הנרדף" (The Running Man, 1987)

במאי: פול מייקל גלסר (גילם את סטרסקי בסדרה "סטרסקי והאץ'"), עם ארנולד שוורצנגר, יפת קוטו, ג'סי ונטורה.

בסרט הפעולה היחיד ברשימה השנה היא 2017 ומספר נידונים למוות משתתפים ב"שעשועון" שהוא תכנית מציאות שבה הם נמלטים על חייהם. אולי עוד יאמצו את זה.

—–

סרטים בולטים נוספים על פי סטיבן קינג:

1981 "קריסטין" – עלו שמועות שגם למכונית הרצחנית יעשו גרסה חדשה

1983 "חרדה" (Cujo)

1984 "ילדי התירס" – שנעשו לו שני סרטי המשך לקולנוע ועוד ארבעה(!) ישר לוידיאו

1995 "חשדות מהעבר" (Dolores Claiborne) עם קאת'י בייטס וג'ניפר ג'ייסון לי

2003 "לוכד החלומות" עם מורגן פרימן, תומס ג'יין, דמיאן לואיס, ג'ייסון לי, טימות'י אוליפנט, טום סייזמור

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?