ביקורת טלויזיה: המקום, עונה שניה (ערוץ 10)

המקום

"המקום" חזרה לעונה שניה. האמת, התגעגענו.

במדינה זעומת תקציב בידורי כמו שלנו, "המקום" היתה הסדרה המושלמת לערוץ 10 האנדרדוג: תסריט טוב, שחקנים מגניבים, והכי חשוב: לוקיישן אחד, שהוא אפילו סט צילומים ולא מקום "בחוץ". כל מה שנותר היה לתת לסרט הצילום לרוץ.

ל"מקום" היה קסם בעונה הראשונה. זו היתה סדרה פשוטה למדי, מוכוונת לנושא שבישראל, בדרך כלל ממעטים לדון בו בקולנוע ובטלויזיה: פשע. במרכז הסדרה עמד משולש האהבה של עוה"ד מנו קדמי (זהר שטראוס) עם המלצרית ענת (רננה רז), שליבה שייך למלצר החדש בשכונה, אורן (אלי אלטוניו). ברקע, ותיקי התחום – יהונתן סגל, לאורה ריבלין ושמיל בן ארי – הדגימו היטב לשחקנים הצעירים מה זה ניסיון חיים. כשהסדרה התעלמה מז'אנר הריקודים הגואה ולא זרקה מי מהדמויות לאולם ריקודים, נקודת הפתיחה שלה במקוריות עלתה בהתאם.

בסוף עונה מצוינת, "המקום" דישדש הרבה בפרק הסיום והכין אותנו לאיזה גראנד פינלה מיוחד. אכזבה גדולה צפה כשכל מה שקרה היה שאורן מוצא את ענת בשניות האחרונות של הפרק מעולפת בתא שירותים. לזה חיכינו 20 ומשהו דקות של משיכת זמן?

פרק הפתיחה של העונה השניה מחזיר אותנו מעט אחורה לאותו יום גורלי: מה היה רצף האירועים בחייה של ענת עד שהגיעה לחוסר הכרה בשירותים. נו, זה היה צפוי למדי. ועוד חושדים בה בניסיון התאבדות. היוצרים לא מבזבזים רגעים יקרים של התעסקות ברומנטיקה ואמפתיה אנושית, יש דברים יותר חשובים: אסף רפאלי (יהונתן סגל) צריך להופיע בתוכנית "קרב סכינים" והוא מפחד. נראה שהפרק היה שיר הלל מוגזם לתוכנית הבישול המיוחדת עם עודד מנשה והשף סטפן. בעולם של "המקום", מדינה שלימה צופה באדיקות ב"קרב סכינים" (כולל רופאים בתפקיד, שהיה צירוף נורא משעשע לפרק). באמת הלואי שזה היה נכון. מגיע לערוץ 10.

ההפתעה הגדולה של הפרק כנראה לא הוטחה בצופים מהתסריט, אלא מהליהוק. את המאבטח הרוסי שכולנו אהבנו, החליף פתאום איזה ישראלי שרמנטי ולא מגולח; ואת דורית לב ארי בתפקיד נעמי רפאלי, האישה של-, החליפה נתי קלוגר-רוזנברג. לב ארי לא השאירה נעלים ענקיות מאחוריה לתפקיד, אבל כן הפיחה בו איזה שהוא מימד קשוח אך רגיש בו בעת, כזה שבפרק הפתיחה, קלוגר-רוזנברג לא הצליחה לעמוד בדרישות. ההפתעה הזו צצה בעת התזכורת (הארוכה מדי) של אירועי הפרקים הקודמים, כבר, וכל מה שקלוגר-רונזברג צריכה היתה לעשות הוא לשחזר כמה סצינות עצבניות של נעמי.

"המקום" היתה אחת הסדרות הטובות שהופיעו על המסך ב-2007, ולבטח תשמור על מקום הכבוד שלה גם ב-2008. אפשר להבין את הרצון של ערוץ 10 לשלב בין התוכניות שלו ולפאר את מידותיו, ועל כן לא נשפוט אותו לרעה, אפילו שהשטות הזו תפסה את רוב הנפח של לא פחות מפרק הפתיחה. אם השחקנים ימשיכו לגלם את התפקידים שלהם בכישרון, ואם התסריט ידבוק בסיפורי רקע מתמשכים ומעניינים יותר במסעדה כפי שקרה רק לקראת סוף העונה הקודמת, הכל יהיה בסדר גמור.

המקום
ישראל, 2007-2008
30 דקות.
הפצה: ערוץ 10, ימי ג' החל מה-22.07.2008
שחקנים:
אלי אלטוניו
רננה רז
זהר שטראוס
יהונתן סגל
נתי קלוגר-רוזנברג
לאורה ריבלין

מלכה

סדרה חמודה וחכמה.
הכי משכנעת והכי חמודה שם היא קרן גליק (ליאת אזר)

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?