"עדות" של שלומי אלקבץ יפתח את פסטיבל דרום 2011; "הערת שוליים" של יוסף סידר ינעל

"הערת שוליים". עליזה רוזן, שלמה בראבא. צילום: רן מנדלסון.

"הערת שוליים". עליזה רוזן, שלמה בראבא. צילום: רן מנדלסון.

פסטיבל קולנוע דרום 2011 (ה-10 במספר) יפתח השנה ב-29.5 עם הסרט "עדות" של שלומי אלקבץ, וינעל ב-2.6 עם הסרט "הערת שוליים" של יוסף סידר. מלבד זאת, כזכור תיערך השנה מסגרת אלטרנטיבית-עצמאית, וגם מסגרת תיעודית ישראלית, פוקוס על היצירה הקולנועית של הדוקומנטריסטית נורית אביב, הקרנות סרטי עולם מסין, מצ'ילה, מקנדה ומצרפת, וסרטי הבוגרים של המחלקה לקולנוע ולטלויזיה במכללת ספיר.

"עדות", בו מופיעים בין היתר קרן מור, מנשה נוי, רונית אלקבץ, אלברט אילוז, זהר ליבה, עופר חיון, אסתי זקהיים, מתואר כ"מונולוג אחד שמסופר על ידי 24 שחקנים. המילים נמסרות, והארץ נותרת דוממת. שורה של קולות, פנים, אנשים ומקומות. עדות הוא ניסיון לתאר את מערכת היחסים המדממת ואת היעדר הנפרדות של הפלסטינים והישראלים העומדים ו'משמיעים את קולם' על אותה פיסת אדמה. שני נרטיבים, שהם אחד. הסרט מורכב מפרגמטים, תמונות שקפאו בזמן וסיפורים שאיש אינו רוצה לשמוע. האנשים שמספרים, תלושים בחלל, באים ונעלמים, ללא נקודת אחיזה, ורק הנוף הדינאמי, עד, לדברים שחלפו על פניו. עדות הוא התעקשות קולנועית לייצר הקשבה מחודשת לאירועים יומיומיים שמרכיבים את זהותנו."

"הערת שוליים" מספר על שני חוקרי תלמוד – האחד עכבר ארכיונים וכתבי יד שהפחד הגדול בחייו הוא לטעות, והשני כוכב מזהיר, רטוריקן נדיר ששמח על ההזדמנות לתווך את התלמוד לקהל הגדול. השנים מתקוטטים ביניהם על פירורי ההוקרה שהתחום האיזוטרי שלהם מחלק. זה מכוער ואכזרי כמו שרק יריבות אקדמיות מסוגלות להיות. אל קצת יותר. כי שני החוקרים הם גם אב ובנו. שלמה בראבא וליאור אשכנזי מככבים, ולצידם עלמה זק, עליזה רוזן ויובל שרף.

"זהו קולנוע רעב שבועט בכל פרה קדושה וחושף את שרשי הקיום החברתיים והאישיים באמצעים יחודיים שהיוצרים בוחרים בהם להגיד את מבעם," מסר מנהל הפסטיבל, ד"ר אבנר פיינגלרנט. "זהו קולנוע מטריד שחודר מבעד לקליפות הנוחות של מוסכמות הצפייה המחפש אחר קול צלול שמאתגר את החברה הישראלית. אין זה קולנוע של אג'נדה. זהו קולנוע שמחפש את החד פעמי והיחודי בכל קול ותמונה שאנו מביאים אל המסך.

בתוכנית התיעודית הישראלית יוקרנו הסרטים:

"מטאדור מלחמה", אבנר פיינגלרנט, מכבית אברמזון
"ג’יפסי דייווי", רחל לאה ג’ונס
"הטרילוגיה האוזבקית", אבישי סיון
"מותרות", דוד אופק
"שפה אחת ודברים אחדים", נורית אביב

על הסרטים המוקרנים במסגרת האלטרנטיבית תוכלו לקרוא כאן

[…] פסטיבל קולנוע דרום חוגג עשור להיווסדו ומתחדש על הדרך באירוע מיוחד במינו: מסגרת אלטרנטיבית שתקרין סרטים עצמאיים מחוץ לסטנדרט הישראלי. הסרטים במסגרת הם "חתולים על סירת פדלים" של יובל מנדלסון ונדב הולנדר, "ג'ו ובל" של רוני קידר, "2 בלילה" של רועי ורנר, "פלנטה אחרת" של עידן זעירא. הפסטיבל יפתח עם סרטו של "עדות" של שלומי אלקבץ, וינעל עם הסרט "הערת שוליים" של יוסף סידר, טרי מזכייתו בפרס התסריט של פסטיבל קאן 2011. פרטים נוספים על פסטיבל דרום 2011 בלחיצה כאן. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?