לארס פון טרייר בפסטיבל קאן: "אני נאצי", "אני מבין את היטלר"; בהמשך התנצל

לארס פון טריירפסטיבל קאן 2011 – הבמאי הדני המוערך וחובב הפרובוקציות לארס פון טרייר ניצל את הבמה שניתנה לו בפסטיבל קאן לכבוד סרטו החדש "מלנכוליה", כדי לחצות גבולות חדשים ולומר: "אני נאצי". בהמשך היום הוא עוד יחזור בו מדבריו ויפרסם הצהרה עם אנשי הפסטיבל: "אני לא אנטישמי, לא גזען ולא נאצי."

המקום הוא מסיבת העיתונאים לאחר הקרנת "מלנכוליה", סרטו האפוקליפטי של לארס פון טרייר, שבת ארצו, סוזן בייר, קטפה את פרס האוסקר לשנת 2011 על סרטה "בעולם טוב יותר". משמאלו של טרייר ישובה כוכבת סרטו קירסטן דאנסט, ומימינו ישובה הכוכבת השניה, שרלוט גינזבורג, בתו של המוסיקאי היהודי יליד תל אביב, סרג' גינזבורג. זה נראה בתחילה שפון טרייר ניסה להקנות למסיבת העיתונאים איזו רוח שטות, ויצא מנקודת מוצא חיובית למראה: "זמן רב חשבתי שאני יהודי והייתי שמח להיות יהודי," הוא אמר, אבל דאנסט, שכבר קלטה לאן המונולוג הולך כנראה, הראתה לו פנים חמוצות למדי בכל פעם שהביט בה מאותו הרגע. "ואז פגשתי את סוזן בייר וכבר לא הייתי שמח כל כך. ואז כשגיליתי שאני בעצם נאצי. המשפחה שלי היתה גרמנים. זה העניק לי תענוג מסוים. מה אני יכול לומר? אני מבין את היטלר. אני מזדהה איתו קצת. אני לא מתכוון לכך שאני בעד מלחמת העולם השניה ואני לא נגד יהודים, אפילו לא נגד סוזן בייר. למעשה, אין מאוד בעדם, כל היהודים. למרות שישראל היא קוץ בתחת." פון טרייר לא מיהר לחזור בו, בטח לא באותה מסיבת עיתונאים למרות גלי התדהמה שהיכו בקהל שלו. כאשר נשאל בהמשך על הפרויקט הבא שלו השיב כי "אנחנו הנאצים אוהבים לעשות דברים בסדר גודל עצום […] אולי אוכל לעשות את 'הפתרון הסופי'."

אנשי פסטיבל קאן מיהרו להסתייג מדבריו, ובהמשך גם פרסמו הודעת התנצלות קצרצרה מפיו פון טרייר לאחר ששאלו אותו בדבר: "אני מצטער אם מישהו נפגע מהדברים שאמרתי הבוקר במסיבת העיתונאים. אני לא אנטישמי, לא גזען ולא נאצי."

מאור

ממש בושה וכלימה! היו צריכים לסלק אותו מייד.

[…] החמורות של לארס פון טרייר, במאי "מלנכוליה", על הבנת היטלר וקידום פרויקט 'פתרון סופי' מחקו אותו מהאפשרות לזכות בפרס אחרי שגם הורחק מהפסטיבל […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?