ביקורת: אקס-מן – ההתחלה

"X-מן: ההתחלה". ג'יימס מק'אבוי, מייקל פסבנדר.

"X-מן: ההתחלה". מייקל פסבנדר, ג'יימס מקאבוי

ההצלחה הגדולה של שלושת סרטי "אקס-מן" בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 תרמה לפריחה העצומה בסרטים על פי חוברות קומיקס. כך נחתו עלינו סרטים מצליחים כמו "ספיידרמן" ו"באטמן מתחיל", ופחות מצליחים דוגמת "דרדוויל" ו"אלקטרה". לסרטים המצליחים עשו סרטי המשך עד שאלה נעשו יקרים מדי והחליטו ל'אתחל' אותם; "ספיידרמן" (2012) עם שחקנים חדשים, ובמקרה של אקס-מן החליטו ללכת על המקורות, מאיפה הגיעו האנשים שאנחנו מכירים כאנשי אקס. אחרי "וולברין" עם יו ג'קמן (סרט ההמשך שלו בדרך), מגיע "אקס-מן: ההתחלה".

בסרט זה פוגשים את מי שעתידים לשאת את השמות מגניטו ופרופסור אקס, ילדותם, האירועים שהובילו להיכרות שלהם והפיכתם לאויבים, ויצורים שאת חלקם כבר הכרנו בשלושת סרטי אקס-מן הקודמים. אריק/מגניטו הוא צייד נאצים שרודף אחרי רופא גרמני (קווין בייקון). מוירה, סוכנת CIA (רוז בירן), מגייסת את צ'רלס/פרופ' אקס לסייע לארגון, כשברקע המתיחות עם בריה"מ בתקופת המלחמה הקרה.

"X-מן: ההתחלה". מייקל פסבנדר.

"X-מן: ההתחלה". מייקל פסבנדר.

מייקל פסבנדר (בסרט הראשון מתוך ארבעה שבהם תוכלו לראות אותו השנה) נהדר כמגניטו וכמעט מאפיל על ג'יימס מק'אבוי המגלם את צ'רלס קורא המחשבות בקטעים המשותפים שלהם. מהרגע הראשון שבו הם נפגשים סוף-סוף ועד סוף הסרט, הרגעים שלהם יחד הם החלקים הטובים ביותר בסרט ואם יופק סרט המשך יצטרכו למצוא סיבות להפגיש את השניים. כמו כן משתתפות בסרט ג'ניוארי ג'ונס כאמה פרוסט הרעה, קרה כקרח כמו תמיד ("זהות לא ידועה", בטי דרייפר ב"הגברים של שדרות מדיסון", בלונדינית שהיצ'קוק היה מלהק בחום), ג'ניפר לורנס ("קר עד העצם", "החיים הכפולים של וולטר") כרייבן/מיסטיק כחולת העור שמרבה לבכות ולהיבהל, וזואי קרביץ (הבת של הזמר לני קרביץ) כאנג'ל.

מלבד היעדרו של הגשם, הפתיחה של הסרט המתרחשת במחנה ריכוז נאצי ב-1944 זהה לזו שב"אקס-מן" (2000). אז היתה זו התחלה מפתיעה ויוצאת דופן לסרט פעולה אודות גיבורי על שפותח את עונת סרטי הקיץ. וזו הבעיה העיקרית של "אקס-מן: ההתחלה". מדובר בסרט חביב ומוצלח אך לא מלהיב או ייחודי (על כל מרכיביו, כולל המוסיקה והאפקטים) כמו שני סרטי "אקס-מן" הראשונים; שני קטעים, לדוגמה, הכרחיים ומתבקשים שהיו יכולים וצריכים להיות טובים יותר הם שלב איתור ה"תלמידים" המוטנטים ושלב הלימודים-אימונים שלהם.

רוב ההומור בסרט הוא אירוני ונשען על ההיכרות עם העתיד של הדמויות, כולל הופעות אורח נחמדות. הוא מיועד בעיקר למעריצי שלושת סרטי אקס-מן המצליחים (כל אחד הרוויח יותר מהקודם, אפילו השלישי החלש ביותר, לסך-הכול של למעלה ממיליארד דולר). עונים בו על כל השאלות הגדולות: מקור שמות אנשי האקס, החליפות שלהם, הקסדה של מגניטו וכולי. מי שצפה בסרטים הקודמים יהנה מהאזכורים הללו, אך לא יתרשם או יתפעל מ'הופעתו' של הארמון שעתיד לאכלס את הבית ספר של פרופסור אקס, למשל.

"X-מן: ההתחלה". קווין בייקון, ג'ניוארי ג'ונס.

"X-מן: ההתחלה". ג'ניוארי ג'ונס, קווין בייקון

מפליא שסרט שרוב הקטעים שבו נגמרים לפני שהם תמים, מרגיש כה ארוך (שעתיים ושתים עשרה דקות, כולל כתוביות הסיום שבסופן אין קטע קצרצר נוסף כמו רוב סרטי גיבורי העל לאחרונה). ושימו לב לקלישאה קולנועית מספר 2: ישנה כותרת לשם העיר על רקע שלט ניאון נוצץ של שם העיר (במקרה הזה לאס וגאס). זהו סרט מקדים (prequel) שרובו מרגיש ומצולם כמו קדימון, עם בנייה עצומה לקראת מה שיבוא, וקטע הסיום מוצלח אך לא מרהיב – וכזהו הסרט כולו.

דירוג: ★★★☆☆

X-מן: ההתחלה
ארה"ב, 2011
הפצה: החל מה-02.06.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
מתיו ווהן
תסריט:
ג'יין גולדמן
בריאן סינגר
משחק:
ג'יימס מק'אבוי
מייקל פסבנדר
ג'ניפר לורנס
ג'ניוארי ג'ונס
קווין בייקון
רוז בירן
ניקולס הולט
ג'ייסון פלמינג
אוליבר פלאט
לוקאס טיל
זואי קרביץ
קיילב לנדרי ג'ונס
ריי ווייז

יאקוזה

דווקא כל הביקורות מהללות את הסרט למעט זו…
נראה לי קצת תמוה.

[…] דולרים גם בלי להתחשב באינפלציה. כמו יונתן דורון (ביקורת כאן), גם אני לא התלהבתי מהסרט – שדווקא זכה לרוב של […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?