yed300250
הכי מטוקבקות
    פטר בוזנברג
    24 שעות • 19.04.2017
    90 דקות יותר מדי
    נבחרת ישראלית ופלסטינית משחקות כדורגל, והמנצח זוכה בארץ. נשמע דבילי? גם הסרט החדש של משה איבגי ונורמן עיסא
    בנימין טוביאס

    צ'מעו קטע: בואו נדמיין שבשביל לפתור אחת ולתמיד את הסכסוך פה, מחליטים שני הצדדים להכריע הכל במשחק כדורגל אחד ויחיד. מגניב, נכון? הצד המנצח יוכרז כבעל הארץ, ומי שיפסיד במשחק יחויב לפנות מכאן את כל האזרחים שלו.

     

     

    אוקיי, במחשבה שנייה, הרעיון הזה די מפגר. אולי מתאים לשיחת סטלנים, ואם מתאמצים אפשר להרחיב אותו למערכון ב"ארץ נהדרת", אבל לסרט באורך מלא צריך הסבר קצת יותר רציני למה שמישהו יסכים לזה. ב"מלחמת 90 הדקות", סרט ישראלי חדש שמורח כמעט 90 דקות על הרעיון האכזר והמוזר הזה, לא תקבלו תשובה. בשביל זה צריך כנראה לקרוא את הספר עליו הוא מבוסס, שכתב איתי מאירסון, וזה כמובן לא הסבר מספק.

     

    הלאה. הבמאי איל חלפון ("קרקס פלשתינה") מציג את כל ההתרחשות מנקודת מבט של מראיין חסר שם שעוקב אחר שני הגיבורים, מנהלי הנבחרות (משה איבגי מהצד הישראלי, נורמן עיסא מהצד הפלסטיני) שנערכים למשחק. יעני "מוקומנטרי" - דוקומנטרי מזויף. אבל מי בעצם מצלם אותם? איך השיג גישה למשחק החשוב בעולם? איש אינו יודע. איבגי רק פונה בהתחלה לבמאי האנונימי ואומר: "אם אתה רוצה לצלם פה קצת אתה יכול". וואלה יופי. עם תסריט כזה מחופף קשה להבין איך "מלחמת 90 הדקות" יצא לדרך.

     

    כל זה היה נסלח לו לסרט היה ערך קומי, קולנועי או פוליטי כלשהו. אך במקום הוא נופל על כל קלישאת סכסוך אפשרית: מחסומים עם חיילים מרושעים, זרים שלא מבינים אותנו, אמהות שמחכות בבית. בתווך, אנחנו מקבלים דמויות שהן פלקאט אחת־אחת, כולל שני גיבורי הסרט עיסא ואיבגי, שמוצגים כגברים אבהיים וצרודים עם סיגרים וחליפות ארמאני, שכמובן בסוף די דומים זה לזה ורוצים לחזור הביתה בשלום. גם בלי ההאשמות הנוכחיות והמטרידות כלפי איבגי, קלישאת הגבר־גבר הזו יוצרת שתי דמויות שטוחות ולא נעימות.

     

    בכלל, "מלחמת 90 הדקות" הוא מאותם סרטים שמרגישים כאילו הם מכוונים בעיקר לחו"ל, ומזכיר קולנוע פוליטי גרוע שנעשה פה לפני שנים. שוב ושוב עולה התובנה המצטדקת שאזרחי שני הצדדים הם רק פיונים מסכנים שמובלים על ידי פוליטיקאים, ואם היו נותנים לנו הזדמנות לראות ביחד את בארסה ולרדת על כוסית היינו מסתדרים יופי. יאללה יאללה.

     


    פרסום ראשון: 19.04.17 , 21:24
    yed660100