$
קולנוע וטלוויזיה

ביקורת סרט: הסערה שלא הגיעה

למרות ההומור והליהוק "אחרי הסערה" לא מממש את היכולות של הבמאי קורי־אדה, שמציג הפעם סרט חיוור מהרגיל

אור סיגולי 08:2413.04.17

גם אם השם עצמו לא אומר הרבה לקהל הישראלי, הירוקאזו קורי־אדה הפך בשנים האחרונות לבמאי היפני העיקרי שמביא אלינו את בשורת קולנוע המזרח. הסגנון המערבי יחסית שלו, כזה המצליח לגשר מעל הבדלי תרבויות, גורם למפיצים המקומיים להאמין בו, זאת אף שאין כמעט סרטים מארץ השמש העולה, מלבד הקרנות סינמטקיות בודדות, המגיעים לחופינו. לפני שנה וחצי הופץ כאן "אחותנו הקטנה" שלו, ולפני כן הגיעו לישראל "סיפור משפחתי" המקסים, "איש אינו יודע" ו"החיים שאחרי".

 

אלה סיפקו הצצה לעולם העדין והרגיש שבורא קורי־אדה, ועם "המשאלה", שצץ מדי פעם בערוצי הטלוויזיה, גילו שהוא גם אחד מבמאי סרטי הילדים הטובים ביותר שפועלים כיום. "אחרי הסערה" הוא סרטו ה־11 במספר, והוא נוחת פה כשנה לאחר שהוקרן לראשונה בפסטיבל קאן.

 

מתוך "אחרי הסערה". סרט של שעתיים שמרגיש הרבה יותר מתוך "אחרי הסערה". סרט של שעתיים שמרגיש הרבה יותר

 

כמו שני סרטיו האחרונים גם הפעם מדובר בדרמה קטנה החוקרת את התא המשפחתי. הגיבור הוא ריאוטה (הירושי אבי), שבעברו נתפס כהבטחה ספרותית גדולה, אך חייו לא לגמרי הסתדרו כפי שרצה. הוא סובל ממחסום יצירתי, משתכר מעבודות בילוש מזדמנות עבור אנשים שמנסים לגלות אם בני זוגם בוגדים בהם, לא מצליח לסגור את החודש ועדיין לא התגבר על הגירושים מאשתו, שכבר מצויה במערכת יחסים חדשה עם גבר מצליח. נוסף על כך, ריאוטה מוטרד מהמזונות שהוא צריך לשלם ומאמו האלמנה, שמקנאה בכל חברותיה אשר מתחדשות בבתים גדולים כשהיא עדיין מתגוררת בדירה הקטנה והצפופה שלה.

 

כבר בדקות הראשונות קורי־אדה מזכיר לנו את היכולת שלו לברוא עולם מינימליסטי אך עמוס רגש ואת ההומור הדק שהוא שוזר בעלילותיו. הסרט גם מתהדר בשחקנים מצוינים; הבולטת בהם היא קירין קיקי, המגלמת את אמו של ריאוטה, באחד התפקידים הטובים ביותר של הזמן האחרון.

 

ואולם, על אף יכולותיו של קורי־אדה "אחרי הסערה" הוא אחד מסרטיו החלשים ביותר. משכו כשעתיים אך הוא מרגיש ארוך הרבה יותר, בעיקר בגלל סצנות שנמתחות יתר על המידה ודמות ראשית שלא כתובה טוב מספיק לעורר חיבה גדולה או הזדהות. המגע של הבמאי נראה הפעם כבד וחיוור מהרגיל, וגם אם יש בסרט קומץ של סצנות נהדרות, רגעים שעוררו פרצי צחוק נעימים מכיוון הקהל וסיום מקסים שמצליח לנסוך תחושה חיובית, בסופו של דבר הוא מרגיש לאה למדי ואפילו משעמם, ונדמה שנעשה בחוסר התלהבות, כזה שניכר בצפייה בו.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x