לכתוב ביקורת על סרט בסדרת "מהיר ועצבני" זה כמו לנסוע הלוך ושוב במגרש חנייה ריק - זה עשוי להיות כיף, אבל בסופו של דבר זה די חסר טעם. מי שלא מכיר את הסדרה, לא יתחיל לצפות בה בסרט השמיני; מי שלא אוהב כבר הבין שהוא לא בקטע לפני שנתיים עד עשר שנים; ומי שאוהב, ממילא לא יקרא את הביקורת. ואף על פי כן: באתי, צפיתי, כתבתי. בשביל ההורים שלקחו את הילד/ה לסרט וצריכים שמישהו יגיד להם שהם צודקים ושבאמת מדובר בתת-רמה, בשביל חובבי האקשן ששאלו את עצמם "כמה מטומטם זה כבר יכול להיות?", בשביל מעריצי דוויין ג'ונסון האופטימיים. אני כאן בשבילכם. נעבור את זה יחד. 

אחרי שבעה סרטים מטופשים עד בלי די, האפשרות שהסדרה תקפוץ את הכריש כבר לגמרי לא רלוונטית. "מהיר ועצבני 8", כמו קודמיו, הוא מופע קפיצות של להקת כרישים. זה סרט כה מוגזם ומטופש שלא הייתי מתפלאת אם באמצע הנסיעה דום טורטו היה נקלע לסופת טורנדו מלאה כרישים. סרט כל כך מוזר שקשה להיזכר איך בעצם הגענו עד הלום, למה ואיך הפכה סדרת מרוצי המכוניות להכלאה מוזרה של ג'יימס בונד וסרטי מארוול. הפעם חבורת העבריינים עם לב הזהב מסתבכת במהומה שכוללת פושעי-על מסוכנים ומזימות סייבר מעיקות, כשמדי פעם הם גם נוסעים במכוניות יפות. רף ההגזמה כבר כל כך גבוה שבסרט התשיעי לא תהיה ברירה אלא לשלוח אותם לחלל החיצון.

נהיגה מונעת

הסרט השמיני מתחיל זמן קצר אחרי סיום "מהיר ועצבני 7", כאשר דום טורטו (וין דיזל) ואהובתו לטי (מישל רודרידז) מתפננים בחופשה רומנטית בקובה. יום עגום אחד מופיעה בפתח אישה מסתורית (שרליז ת'רון) ומראה לדום משהו שגורם לו לבגוד בחבריו, אותם חברים שהוא כל הזמן מברבר על היותם "המשפחה" שלו, כדי לסייע לה במזימותיה המרושעות. מי שאמורים למנוע מהגברת עם הראסטות להשמיד את העולם הם הובס (ג'ונסון) ושאר החברים מהסרט הקודם, כולל דקרד (ג'ייסון סטיית'האם), שבפעם האחרונה ניסה להרוג את כולם, אבל כמובן שעכשיו הוא סבבה והרע במיעוטו. הסדרה הזו מאוד גמישה בכל מה שנוגע לחוק ולמוסר - סרט אחד כולם עבריינים מסוכנים שגנבו מיליונים מקרטל סמים, סרט אחר כך הם גם עשירים וגם בצד של הטובים. למה לבזבז שחקן מפורסם על סרט אחד כשאפשר להפוך אותו לחלק מהצוות ואפילו להכניס לקלחת את אמא שלו (הלן מירן).

"מהיר ועצבני" 8 ממשיך את הקו של קודמו ודוהר בפול גז אל מחוזות הקאמפ והביזאר. למה להסתפק במרוץ מכוניות רגיל כשאפשר לנסוע ברוורס ברכב בוער או להימלט מצוללת שיורה פצצות טורפדו על הקרח? האקשן בסרט הוא לא הכי מסעיר שראיתם בחיים, אבל לפחות יש לו כמה רעיונות יצירתיים. אפשר ליהנות, כל עוד לא מתעלמים מהחלק הזה בראש שכל הזמן צורח "מה? למה? לא! זה לא עובד ככה! מה?!?!". העלילה של הסרט כל כך אקראית ומטופשת עד שאין לי כוח אפילו להתלונן עליה. זה סרט דבילי, אבל יש בו צוללת שרודפת אחרי מכוניות על הקרח. דוויין ג'ונסון הוא פאקינג הר אדם והוא זורק אנשים כאילו הם עפרונות. וין דיזל עושה את הדבר הזה שאתם אוהבים שהוא עושה (אני לא יודעת מה זה, אף פעם לא הבנתי את האפיל, אבל שמעתי שיש הרבה אנשים שנהנים לראות אותו מגיב שוב ושוב מצבים רגשיים שונים עם אותה הבעת פנים בדיוק).

איזון גלגלים

אם הייתי ממעריצי הסדרה, כנראה הייתי מתאכזבת מכך שרוב הסרט מפריד בין "המשפחה" לבין המנהיג הדגול טורטו. יכול להיות שהטריק הזה היה עובד אם בראיין (פול ווקר המנוח) עוד היה בתמונה, אבל בלי הנהג הבכיין והמפונק נותרנו עם אסופה די אומללה שאפילו ידידנו הסלע לא מצליח להציל, ובטח שלא הדמויות המיותרות של קורט ראסל וסקוט איסטווד.

העזיבה של בראיין ומיה היא כנראה הפתרון ההגיוני ביותר בהתחשב בנסיבות, אבל היא שיבשה את האיזון של אופרת הסבון המטורללת הזו. הסרט מנסה להנשים בכל הכוח את הלב הרגשי של הסדרה בעזרת ברבור בלתי פוסק על תפקיד המשפחה בחיינו, ומוסיף חטא על פשע עם קשקוש פילוסופי על רצון אישי ובחירה. היחידה שמצליחה להראות קצת רגש היא לטי שבורת הלב, שגורמת לכל סצנה להראות חמוצה ועצובה באמת.

מהיר ועצבני 8 (צילום:  יחסי ציבור )
אופרת סבון מטורללת. מתוך "מהיר ועצבני 8" | צילום: יחסי ציבור

על רקע כל הבינוניות בניחוח דיזל הזו, אני רוצה להקדיש רגע לדוויין ג'ונסון, הענק הידידותי, שתמיד מציל את המצב. יש הרבה ג'ונסון בסרט הזה, ולא ברור אם הוא קיבל את המשפטים הכי מצחיקים או שהם מצחיקים רק בגלל שהוא אומר אותם. אם הייתי אולפני יוניברסל, הייתי מציעה לג'ונסון עד חצי המלכות כדי שיישאר בסביבה, כי בלעדיו הסרטים האלה פשוט יקרסו לתוך הדרמטיות בשקל וחצי של עצמם. בעולם טוב יותר, "מהיר ועצבני 9" יתמקד בעלילותיו המופלאות והקאמפיות של לוק הובס, בלי דום טורטו, ובלי אובססיה למכוניות.

 

נהג תורן

מחלקת הליהוק של "מהיר ועצבני" שלום,

צירופם של ג'ייסון סטיית'האם ושרליז ת'רון לסדרה היה מתבקש וראוי מאוד, תודה. בזכות ת'רון זכינו לראשונה לראות דמות נשית עושה דברים שאינם להזניק מרוץ בתחתונים או להתאהב במישהו. היא משחקת יותר טוב משאר הקאסט בפער שגורם לה להיראות כמעט חייזרית. וסטיית'האם? פשוט כיף איתו. אני מתארת לעצמי שאתם בתהליכי משא ומתן עם כל שחקן אקשן בינוני ומטה בהוליווד, אז הנה מי שאתם פשוט חייבים לגייס לסרטים הבאים, כי ת'ורמונד מ"משחקי הכס" זה נחמד והכל, אבל לא בשביל זה באנו ל"מהיר ועצבני".

ארון פול: הבחור הנכון למלא את נעליו של פול ווקר. הוא חתיך, משחק טוב, אהוב על הבריות, ובהתחשב בסרטים בכיכובו מהשנים האחרונות כנראה שבכל הקשור לתפקידים קולנועיים הוא נטול סטנדרטים לחלוטין.

צ'נינג טייטום: מתברר שטייטום כבר נבחן לתפקיד הראשי בסרט השלישי בסדרה, "טוקיו דריפט", אבל עשה פדיחות באודישן. קשה לנו להאמין שהוא באמת היה יותר גרוע ממי שאשכרה קיבל את התפקיד, ובכל מקרה, היום כולנו יודעים שמדובר בבחור מופלא. הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי.

רבקה פרגוסון: היא גנבה לטום קרוז את ההצגה ב"משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" והצליחה לצאת לא רע אפילו ב"הבחורה על הרכבת", אז מה זה בשבילה להעמיד פנים שהיא נוהגת? רק בבקשה תעמדו בפיתוי ואל תהפכו אותה לפאם פאטאל מרושעת, למרות שהיא אירופאית וחיוורת.

סמואל ל. ג'קסון: לא ברור איך זה לא קרה עד עכשיו. הצעה לדמות: אביו הקשוח של רומן פירס, נהג מרוצים אגדי וקשוח שמוריד לבן המעפן שלו סטירה כל פעם שהוא מספר בדיחה גרועה וסקסיסטית.

דבון אאוקי: אחרי שהפכתם את רומן ואת טג' מהסרט השני לדמויות קבועות, בבקשה תחזירו לקאסט גם את הדמות הכי כיפית בסרט ההוא.

דאשה פולנקו: היא דאינרה ב"כתום זה השחור החדש", ופשוט תפור עליה תפקיד בת טיפוחיה של לטי - נהגת חצופה ששודדת משאיות מחוסר ברירה אבל בעצם יש לה לב זהב.

בניסיו דל טורו: כי הוא יהיה הנבל הכי טוב בסדרה ואתם יודעים את זה.

טילדה סווינטון: היא מסוגלת לשחק כל דמות שתרצו וזה יהיה מדהים. מצדי, תנו לה לשחק את דום טורטו.

צ'אק נוריס: כי אם כבר קאמפ, לפחות שיהיה בקטע אירוני ומודע לעצמו.

 

לטיפולכם המסור אודה.