yed300250
הכי מטוקבקות
    AP
    24 שעות • 12.07.2017
    קוף, תהיה בן אדם
    הביקורות באמריקה מתעלפות מהחלק האחרון בטרילוגיית "כוכב הקופים", אבל המבקר שלנו מסרב ליישר קו
    בנימין טוביאס

    הנה עמדה לא פופולרית בקרב חובבי קולנוע עכשווי: סרטי "כוכב הקופים" החדשים והמהוללים הם בלון נפוח וריק. בסדרה המקורית, ההיא משנות ה־60 וה־70 שהתבססה על הספר של פייר בול, היה שילוב מדויק בין מדע בדיוני, אימה, סאטירה פוליטית וגם לא מעט קאמפ והומור. הסדרה החדשה לעומת זאת טובעת בכבדות ובחשיבות עצמית: זה לא סתם סרט ז'אנר, זה קולנוע עם "אמירה חברתית נוקבת".

     

     

    ומה האמירה? ובכן, סרטי כוכב הקופים מציגים תמיד את היריבות בין בני האדם לבין קופי־על אינטליגנטיים שהופכים בהדרגה לשליטי הארץ. לכן זו יכולה להיות "אמירה חברתית נוקבת" על כל עימות בין שתי קבוצות אנשים: בין שחורים ללבנים (הפרשנות הפשטנית והמקובלת ביותר לסרטים הקלאסיים, שיצאו בתקופה שבה השחורים דרשו את זכויותיהם בארה"ב), בין המהגרים לאמריקה השמרנית, בין תומכי קלינטון לתומכי טראמפ או בין אלו שמבסוטים מתחנת 88 החדשה לאלו שמגדפים אותה.

     

    כל אחד ימצא ב"כוכב הקופים: המלחמה" - החלק השלישי והמסכם בטרילוגיה החדשה, שמתמקד, ובכן, במלחמה בין הקופים לבני האדם — את האלגוריה המתאימה לו. ומאחר והסרט החדש לוחץ שוב ושוב על הנקודה שבני האדם הפכו לקבוצה פאשיסטית ושונאת זרים המונהגת על ידי מנהיג מטורף שמשמיע לחייליו את המנון ארה"ב ומטיף להם "להקים חומה", אני מניח שהיוצרים אינם תומכי דונלד טראמפ.

     

    זו הבעיה ב"כוכב הקופים" החדש — שזוכה עכשיו משום מה לביקורות מתעלפות בארה"ב - הכל בו נדחף ישר לגרון. מהדימויים הדתיים ועד ההעתקות הבוטות מ"אפוקליפסה עכשיו" ו"הגשר על הנהר קוואי". ייתכן שבני 13, שמעולם לא ראו דרמה אנטי־מלחמתית, יתלהבו ממנו כשם שבני נוער מתלהבים כשהם קוראים לראשונה רומנים דידקטיים כמו "בעל זבוב".

     

    כל השאר, אם יפסיקו לרגע להתפעל מהאפקטים המדהימים שיוצרים את הקופים (למרות שאחרי סרט שלישי ברציפות כמה כבר אפשר להתפעל) יבחינו שמדובר בסרט עם תסריט בנאלי, מטיפני וחלש. סרט שבו הגיבור, הקוף סיזר (בגילומו של אנדי סרקיס, לשעבר "גולום", שלאורך סרט שלם עושה רק פרצופים עצובים ורבי חשיבות), הוא מפקד ללא חת שכל הזמן מושווה לישו ומשה, ואילו הנבל (וודי הרלסון), הוא השטן הנורא. אוקיי, די.

     

     

     


    פרסום ראשון: 12.07.17 , 18:55
    yed660100