שתף קטע נבחר

ביקורת סרט - "מר שטיין און ליין": עשינו לייק

אלמן מבוגר וטכנופוב מקבל מחשב במתנה מבתו היחידה והקרירה ולומד לתפעל אותו בעזרת בן זוגה המשועמם. העניינים מסתבכים כשהוא נרשם לאתר היכרויות - אז מתחילה קומדיה של טעויות. "מר שטיין און ליין" הוא לא סרט מתוחכם במיוחד, אבל כן כזה שמחמם את הלב

 

נוכחותו של פייר רישאר בן ה-83, לעולם "הבלונדיני עם הנעל השחורה" משנת 1972, היא שהופכת את "מר שטיין און ליין" (שום קשר לשם במקור, Un Profil Pour Deux, פרופיל לשניים בתרגום חופשי) ליצירה הסימפטית שהוא. המוזיקה היפהפייה של ולדימיר קוסמה, המלווה את סרטיו של רישאר מזה ארבעה עשורים, מוסיפה נעימות וחום לסרט מעורר נוסטלגיה.

 

רישאר מגלם פה את דמותו של פייר, קשיש שהתאלמן זה לא מכבר מאשתו האהובה שאת זכרה הוא מעלה באמצעות צפייה בסרטי 8 מ"מ ישנים – אולי הטריק הסנטימנטלי הכי משומש בקופסא. כדי להפיג את בדידותו מביאה לו בתו שאינה מרבה לבקרו לפטופ, ואילו החבר של נכדתו, סופר ותסריטאי בהתהוות (יאניס לספר), משמש לו כמורה פרטי בנבכי המרשתת.

 

 

העניינים מסתבכים, כי הרי כך צפוי שיקרה, כאשר הוא נרשם לאתר היכרויות ופוגש שם בצעירה, פלורה (פאני ולט), שאינה מודעת לרום גילו. הם קובעים להיפגש בבריסל, ופייר משכנע את המורה שלו להצטרף אליו למסע ולהיפגש עם הבחורה במקומו.

 

עוד ביקורות קולנוע:

"אימהות בהפרעה": 81 דקות מיותרות

"קינגסמן: מעגל הזהב": לא פרודיה על בונד, פנטזיה

"פוקסטרוט" - צעד ענק לקולנוע הישראלי

"מתנקש אמריקאי": הנקמה מוגשת אלימה

 

זהו, אם תרצו, סיראנו דה ברז'ראק לעידן הדיגיטלי. בחור נאה ונבוך משמש כיסוי למילות האהבה שמשגר האלמן הקשיש ברשת. הבדיחות, כצפוי, מתבססות על הקושי של קשישים לתפעל מחשב (כאשר פייר מתבקש לפתוח "חלון" הוא פותח, ובכן, את החלון), ועל הניסיון להתאים את הסיטואציות הקומיות של "תיאטרון הבולוואר" העממי, המתבססות על טעות בזיהוי ואי-הבנות מופרכות, לקשרים הנוצרים ברשת.


כך, כמה מעמדים קומיים נוצרים מאי ידיעתו של פייר שהמורה שלו הוא, למעשה, בן זוגה הנוכחי של נכדתו (הוא עצמו מעדיף את האקס הרציני שלה). המורה, שיחסיו עם חברתו נתונים במשבר שקשור לעובדה שהוא אינו עובד (השניים מתגוררים בבית הוריה), שוקד על פיתוח תסריט לסדרת טלוויזיה שאמורה להיות בוטה ואלימה במיוחד - מעין אנטיתזה לרוך, הצניעות והאנושיות שמאפיינות את דמותו של פייר - אך היבט זה נותר חסר כל משמעות וערך בסרט, ולמעשה לא ברור אם מדובר בביקורת שחוקה על עולם הטלוויזיה המסחרית, או שזוהי סתם עוד דרך לעבות סיפור רזה מדי.

 

הבמאי סטפן רובלן (שאחראי גם לדרמה הגריאטרית "בואו נגור ביחד" מ-2011, בה כיכב רישאר לצדה של ג'יין פונדה) מעצב כמה סצינות חינניות המעמתות את הקשיש הבודד עם הפנטזיה שמאפשר העולם הטכנולוגי. באחת מהן נודדות בדירתו נשים אטרקטיביות שיצאו מבין עמודי ההיכרויות ברשת, ומציגות את עצמן בפניו.


 

"מר שטיין און ליין" אינו מבקש לספק יותר מאשר שילוב סנטימנטלי של מלודרמה צפויה ורגעים קומיים צפויים לא פחות. אין בו דמות אחת שאינה ממלאת את המוטל עליה, ואלו כוללות גם את הבת שמזניחה רוב הזמן את אביה. קהל היעד, פחות או יותר בגיל העמידה, ימצא הנאה ב"שטיקים" של פייר הטכנופוב נוכח פלאי האינטרנט, וגם כמובן בדמותו של קשיש בודד המגלה מחדש את טעם החיים.

 


פורסם לראשונה 25/09/2017 13:26

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים