"לנשום" – ביקורת

"לנשום". קלייר פוי, אנדרו גארפילד.

"לנשום". קלייר פוי, אנדרו גארפילד.

"לנשום" מצליח להיות אופטימי וקליל למרות הסיפור הקשה שהוא מספר, אבל בסופו של דבר הוא סרט דרמה שכושל בדרמה שלו. מדובר בעיבוד קולנועי של סיפור החיים של רובין קאוונדיש (אנדרו גארפילד), בחור רענן ומלא חיים, שבגיל 28 נתקף במחלת הפוליו והופך למשותק בכל חלקי גופו, וסיפור חייה של אישתו, דיאנה (קלייר פוי). הצפיה בסרט מהירה ומהנה בסך הכל, אך כזו שלא תזכרו הרבה זמן.

מדובר בהופעת בכורה של אנדי סרקיס (סיזר בסדרת הסרטים "כוכב הקופים" וגולום בסדרת סרטי "שר הטבעות") בכיסא הבמאי. בחלק הראשון של הסרט, הרגשתי שהוא רץ יותר מדי מהר, קופץ בין אירועים בחייהם של רובין ודיאנה ואפילו משאיר בחוץ חלקים חשובים (כמו החתונה שלהם). ברם לאחר הרבע הראשון של הסרט, סרקיס הצליח למצוא את הקצב הנכון ועל פניו גם את האירועים הנכונים להציג.

רובין קאוונדיש הוא סוחר תה צעיר ומעז. דיאנה היא צעירה המוכרת בלהיות קשה להשגה, אבל רובין, שלא מפחד מאתגרים, מנסה ומצליח לכבוש את ליבה. מהר מאוד הם מתחתנים ומהר מאוד דיאנה נכנסת להריון. אבל לא פחות מהר מזה טרגדיה ענקית מכה בהם. בגיל 28, לפני לידת בנו, רובין הופך למשותק בכל חלקי גופו בגלל מחלת הפוליו. החיים שלו הם המיטה ומכונת ההנשמה בבית החולים.

למרות שרובין לא מוכן לחיות משותק למיטה בבית החולים כל חייו ורוצה לסיים את החיים שלו, דיאנה לא מוותרת. בעזרת חבריהם, רובין ודיאנה מעיזים להימלט מבית החולים כדי לחפש חיים מלאים ונלהבים. השניים רוצים לגדל את בנם ביחד, לטייל ולהקדיש את חייהם כדי לעזור לחולי פוליו אחרים.

אנדרו גרפילד מצוין בסרט. הוא מקבל כאן תפקיד מאוד קשה והוא מצליח להעביר את האופטימיות של רובין בצורה ברורה ונקיה. קלייר פוי – גם מאוד טובה – היא גיבורת הסרט והיא מעבירה את הכוח והרצון העצומים של האישה הזאת. הבעיה שלי היא יותר עם הדמויות וההצגה שלהם. הדמויות מוצגות יותר מדי כגיבורים כמעט בלי פגמים ואפילו בלי תסכולים, מה שהופך את הסרט לעיתים ליותר מדי מלאכותי ושטחי וגורם לקושי בהתחברות לדמויות. תראו לדוגמה את "חזק יותר", סרט שיצא גם השנה. שם הדמויות לא מוצגים כגיבורים מושלמים ואופטימיים כל הזמן, אלא כבני אדם, עם פגמים, עם תסכולים ועם כאב גדול. שם ההתחברות עם הדמויות הרבה יותר קלה, כי הדמויות יותר קרובות אלינו, יותר מציאותיים.

"לנשום". קלייר פוי, אנדרו גארפילד.

"לנשום". קלייר פוי, אנדרו גארפילד.

הסרט עשוי נהדר, הכל נראה מאוד אותנטי ונכון לתקופה, מהתלבושות עד נראות מכונות ההנשמה. כמו כן הפסקול מאוד מתאים לסרט. מוסיקה שאולי לא תזכרו הרבה זמן אבל לגמרי מעבירה את ההרגשה של קלילות ואופטימיות שיש ב"לנשום". מבחינת תסריט, כמו שציינתי קודם, יש חלקים בהם הסרט רץ קדימה מהר מדי ולא נותן לצופים מקום להתחבר עם הדמויות, אבל לרוב הוא סביר ומרגיש נכון לטון של הסרט.

למרות ש"לנשום" לא מחפש באמת להיות סרט כבד ומדכא, הוא הולך יותר מדי רחוק עם הקונספט של אופטימיות אל מול טרגדיה. זה נותן לסרט טעם נחמד אבל לא יותר מזה.

דירוג: ★★★☆☆

לנשום (אנגליה, 2017)
בימוי: אנדי סרקיס | תסריט: וויליאם ניקולסון | משחק: אנדרו גארפילד, קלייר פוי, דיאנה ריגמירנדה רייסון
הפצה: החל מה-26.10.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?