"רצח באוריינט אקספרס" – ביקורת

"רצח באוריינט אקספרס". קנת' בראנה.

"רצח באוריינט אקספרס". קנת' בראנה.

"רצח באוריינט אקספרס" לא מצליח להיות הסרט המתוחכם שהוא רוצה להיות, לא מצליח לעניין מספיק ולא מצליח למתוח מספיק. מה שהוא כן מצליח בו, זו תצוגת המשחק המצוינת של קנת בראנה, שגם ביים את הסרט. כבמאי, בראנה עושה עבודה טובה בלעטוף את הסרט בצילומים אדירים, צבעוניות מעניינת ושימוש באסתטיקה תקופתית מושלמת. ברם מבחינת קצב הסרט הוא פשוט נכשל, ברמה שלמרות שסוף הסרט הוא באמת מפתיע (למי שכמוני, לא קרא את הספר האייקוני של אגתה כריסטי או צפה בעיבודיו הקודמים לקולנוע), הוא כבר מאוד לא מעניין ובטח לא מספיק מרגש. גם על אף שלסרט קאסט מלא בכוכבים, בראנה לא הצליח לגרום לי להתעניין באף אחד מהדמויות שלהם חוץ מבזו שלו. יש כמה דמויות שמתחילות להיות מעניינות אבל שם זה נשאר.

ב"רצח באוריינט אקספרס" אנחנו עוקבים אחרי הרקול פוארו (בראנה), בלש עם או סי די קשה שעומד לפתור תעמולה ברחובות ירושלים. לאחר ההרפתקה שלו בכותל המערבי, הוא נואש לחופש ולמנוחה, לכן חבר שלו (טום בייטמן) מסדר לו שלושה ימים ללא דאגות בנסיעה על רכבת ה"אוריינט אקספרס".

נוסעי הרכבת מאוד מגוונים (הם באמת נראים כמו דמויות מתוך המשחק שולחן "הרמז") וכאשר מפולת שלגים משאירה את הרכבת תקועה במקום ואחד הנוסעים נרצח כל אחד מהם חשוד. כמובן שהגופה ברכבת שמה קץ לחופשה של הגיבור שלנו והוא יוצא לסדרת חקירות כדי לגלות מי הרוצח מבין הנוסעים הצבעוניים שלנו. אבל הפשע ב"אוריינט אקספרס" מתגלה כתעמולה יוצאת דופן לבלש האדיר והוא חייב לפעול בצורה יוצאת דופן כדי לפתור אותה.

מבחינת משחק, קנת בראנה, כמו שאמרנו, הוא מעולה בסרט, מעביר את הרגשות של פוארו בצורה מצוינת וכמובן, נושא את השפם האדיר שלו כמו אלוף. שאר הקאסט, הוא במקרה הטוב פונקציונלי ואנחנו מדברים כאן על ג'וני דפפנלופה קרוזמישל פייפרג'ודי דנץ'דייזי רידלי ועוד. כלומר, כל שחקן כאן הוא אדיר, אבל השימוש בדמויות שהם מגלמים הוא מפוזר מדי, שטוח מדי לרוב, ולכן, גם קשה מאוד להתחבר אליהם ולהתעניין בהם. כמובן שיש ניצוצות של גדולה, בעיקר ממישל פייפר, אבל זאת משום שלה יש את הכי הרבה זמן מסך מבין הדמויות המשניות. שאר הדמויות בקושי אומרות משפט או שניים כל הסרט.

"רצח באוריינט אקספרס". מישל פייפר.

"רצח באוריינט אקספרס". מישל פייפר.

מבחינה ויזואלית, כמו שאמרתי קודם, הסרט נראה נפלא, מכל בחינה. קודם כל הצילומים, שאני מניח חלק גדול מהם נעשה במסך ירוק, נראים מדהימים, ממקמים אותך בתקופה בה הסרט מתרחש ובו זמנית מנצלים את הטכנולוגיה של היום כדי להגיע לתוצאה שהיא תענוג לעיניים. מעבר לזה, התלבושות והסביבה בסרט עשויים מעולה, מכניסים אותך לתקופה ולאווירה של הסרט באופן חלק. מבחינת הפסקול, הוא היה פונקציונלי לסרט, לא משהו שתזכרו יום אחרי הסרט ולפעמים זה מצוין.

"רצח באוריינט אקספרס" הוא סרט מתח שאינו מותח. הוא מצליח לרענן במובן שהוא עשוי כהצגת תיאטרון בחלקים ממנו, אבל זה ממש לא מספיק. אולי לצופים שמכירים את הספר או אחד הסרטים הקודמים זה יתן יותר עניין, אבל אני השתעממתי בחלקים גדולים ממנו, לא עקבתי לאחר כל הגילויים של פוארו, איך הוא הגיע אליהם ולא היה אכפת לי משאר הדמויות.

דירוג: ★★½☆☆

רצח באוריינט אקספרס (ארה"ב, 2017)
בימוי: קנת' בראנה | תסריט: מייקל גרין, אגתה כריסטי | משחק: ג'וני דפ, קנת' בראנה, דייזי רידלי, פנלופה קרוז, מישל פייפר, ג'וש גאד,לוסי בוינטון, ווילם דפו | מוסיקה מקורית: פטריק דויל
הפצה: החל מה-09.11.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?