ביקורות סרטים

להרוג אייל קדוש

טרגדיה יוונית מודרנית מבית היוצר של יורגוס לנטימוס (׳הלובסטר׳, ׳שיני כלב׳) הגיעה לקולנוע ולעידו הלמן יש ביקורת עמוקה וחד משמעית!

צילום: Greg2600

'להרוג אייל קדוש' נפתח, כמו כול סרט אי פעם, במסך שחור. במשך כמה דקות אנו רואים מסך שחור עם מוזיקה דרמטית ברקע. אם לרגע חשבתם שהגעתם ל-'2001 אודיסאה בחלל' מופיע השוט הראשון של הסרט במהלכו אנו רואים ניתוח לב פתוח. אם המראה של איבר פנימי פועם עושה לכם בחילה זה המקום להבהיר ש'להרוג אייל קדוש' הוא לא הסרט בשבילכם. אומנם אין בו כמעט אלימות גראפית אבל העניינים לא נהיים יותר נעימים לאחר השוט הזה.

התיאור הזה לא עושה לכם בחילה? ברכותיי, יש לכם סיכוי להנות מיצירת מופת חד פעמית.

יורגוס לנטימוס הוא במאי שפועל כבר כמה שנים אבל ללב הקהל הרחב הוא נכנס לפני שנתיים עם 'הלובסטר'. סרט די ווס אנדרסון-י ברוחו המציג עולם דיסטופי שבו אם אתה לא מוצא בת/בן זוג תוך זמן מסוים אתה הופך לבעל חיים. 'הלובסטר' היה יצירת מופת מקורית מאוד שאומנם לא חפה מפגמים אבל הם קטנים מספיק בשביל שיהיה אפשר להתעלם מהם. עכשיו לנטימוס חוזר עם יצירת מופת חדשה והקרב על תואר סרט השנה שלי מקבל צורה.

סטיבן (קולין פארל) הוא מנתח מכובד ומוערך שחי עם אישה ושני ילדים. ידידות נרקמת בין סטיבן לנער בשם מרטין שהוא לוקח תחת חסותו אך החברות מקבלת בהמשך תפנית מזוויעה שמאלצת את סטיבן להחליט אם להקריב משהו מחייו או לאבד הכול. איזה מתח!

קשה להגדיר את 'להרוג אייל קדוש' תחת ז'אנר מסוים. לרגעים הסרט הוא קומדיה שחורה, לעיתים הוא מותחן פסיכולוגי ולפעמים הוא גם סרט אימה פרופר. אבל יורגוס לנטימוס המוכשר מוכיח שיש לו *המון* כישרון גם בסרט הזה ועבודת הבימוי שלו היא יצירת אומנות. בין אם זה העיצוב הסטרילי של הלוקיישנים, הצבעים הבהירים ששולטים בכול סצנה או הפסקול ועיצוב הסאונד המצמרר, לנטימוס מוכיח שהוא כאן כדי להישאר ולעשות יצירות מופת.

על הפסקול ועיצוב הסאונד של 'להרוג אייל קדוש' שווה להתעכב קצת. רק לפני כמה חודשים יצא 'דנקרק' שהתהדר בעיצוב סאונד ופסקול שהכניס את הצופה ישר אל תוך מלחמת העולם השנייה ובא 'להרוג אייל קדוש' ונותן לו פייט בתחום. עיצוב הסאונד שלו מורכב מקולות חזקים שנכנסים אחרי קטעים שקטים (דבר שאמור לדמות מקהלה יוונית) ומביצועים מצמררים לשירים לא כול כך מצמררים. כשנדמה לכם ש'להרוג אייל קדוש' לא נהיה מטריד או מפחיד יותר, הוא שולף הברקת סאונד או פסקול שתגרום לכם, אחרי הצפייה בסרט, לסיוטים.

'להרוג אייל קדוש' לא מסתיר את היותו טרגדיה יוונית, מהסוג שבשמחה היו מעלים ביוון העתיקה אילו יוון הייתה עדיין עתיקה והיה שם מצלמות וקולנוע. מבנה התסריט (שזכה בפרס בפסטיבל קאן אגב) מזכיר יותר מחזה טרגי מאשר סרט קולנוע. יש לנו את המעשה המביש, את הסבל והייסורים (הרבה סבל וייסורים) ואת מה שבא לאחר מכן במחזה מהסוג הזה. הסרט כול כך מבריק במבנה שלו שמיד אחרי הסרט רצתי לוויקיפדיה לחקור את יסודות הטרגדיה היוונית ולקרוא מחזות כאלו.

שווה להתעכב על השחקנים שעושים עבודה פנטסטית בסרט. קולין פארל הוא לא מהשחקנים האהובים עליי אבל הוא נותן פה תפקיד טראגי ומרשים מאוד ומצליח לספק דמות בלתי נשכחת. כך גם שאר השחקנים בסרט שנותנים הופעות מדהימות ומגלמים דמויות שנראות כאילו נלקחו מטרגדיה יוונית קלאסית.

בהקרנה בה הייתי אחד הצופים צעק עם עליית כתוביות הסיום 'סרט מחורבן!'. מיותר לציין שאני מאוד לא מסכים איתו. 'להרוג אייל קדוש' הוא ממש לא סרט לכול אחד. אחרים עשויים למצוא אותו מטריד מדי, קשה לעיכול או סתם לא מובן. אני נהניתי מכול רגע. אם אתם מחפשים קולנוע מאתגר, סוחף ומלא מחשבה הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות לעצמכם כרגע זה לקנות כרטיס ל'להרוג אייל קדוש'. אתם תודו לי אחרי הצפייה.

Article author

להרוג אייל קדוש

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים