ביקורת #2: אליס בארץ הפלאות

הלנה בונהם קרטר. מתוך אליס בארץ הפלאות.

הלנה בונהם קרטר. מתוך אליס בארץ הפלאות.

הסרטים של טים ברטון נראים מדהים לכן לא מפתיע ש"אליס בארץ הפלאות" מעוצב להפליא ומשגע ויזואלית, אך אחרי התרגשות ראשונית שהיתה לי בתחילת הסרט, התגובה הכללית שלי בסופו היתה די פושרת. השילוב של הפעלולים השונים מהממת, בכל גודל אליס משתלבת עם השחקנים האחרים והדמויות המצוירות בצורה מושלמת אך הסרט רחוק ממושלם.

ברטון לא עשה סרט ממש טוב מאז "סליפי הולו" (1999). "כוכב הקופים" (2001) היה בסדר; את "צ'רלי בממלכת השוקולד" אהבתי מאוד – עד שהם נכנסים למפעל; וב"סיפורי דגים", לו יש את האוהדים שלו, היו רגעים מקסימים אך הוא אינו סרט חף מבעיות (שני הסרטים הנוספים של ברטון בעשור הזה היו "חתונת רפאים" ו"סוויני טוד").

הרעיון בבסיס "אליס בארץ הפלאות" 2010 מקורי ומסקרן: אליס חוזרת לארץ הפלאות עשר שנים אחרי ביקורה הקודם המוכר מהספרים, מהסרטים, מסרטי הטלוויזיה, מהסדרות המצוירות ושאר גרסאות שנעשו במשך עשרות השנים. יותר מהכול זהו כמעט סרט המשך לסרט המצויר של דיסני מ-1951. אין כמעט אזכור לדמויות מתוך שני הספרים שלא נכנסו לסרט המצויר ההוא.

העלילה הקלושה המוחבאת אי שם עוסקת באליס החוזרת,כאמור, לארץ הפלאות, וככל שתתנגד לעתידה המוכתב והמתועד באורקל, היא זו שתחסל את המפלצת המכונפת הקרויה ג'אברווקי באמצעות חרב מיוחדת. בדרך תפגוש יצורים שונים ושתי מלכות.

מתוך אליס בארץ הפלאות.

מתוך אליס בארץ הפלאות.

מיה ווסיקובסקה האוסטרלית טובה מאוד כאליס בת 19. ג'וני דפ, בסרטו השביעי עם טים ברטון, מגלם את הכובען המטורף. הוא הפך לכוכב קולנוע מושך קהל מאז "המספריים של אדוארד" (הופעתו הראשונה בסרט של ברטון) בעקבות "שודדי הקאריביים: קללת הפנינה השחורה" (2003), והוא מספק את הסחורה עם המעט שיש לדמות שלו לעשות בסרט. כמה שהלנה בונהם קרטר טובה כמלכת הלבבות האדומים, כך אן האת'וואי איומה כאחותה המלכה הלבנה, אך לפחות התפקיד שלה קטן בהרבה (כך יעשה לשחקנית שלא נשואה לבמאי המגלמת מלכה שאין לה שורת מחץ מוכרת כמו "ערפו את ראשו"). האת'וואי מתעקשת להחזיק את הזרועות מורמות באוויר במחשבה שכך נוהגות מלכות, והופעתה חיוורת מכל הבחינות.

יש גם את הדמויות שמצפים לפגוש בארץ הפלאות, אך אין ממש סיבה להימצאותו כאן של חתול הצ'סייר החייכן (עם קולו של סטיבן פריי המבריק), טווידלדי וטווידלדם (מאט לוקאס מ"הממלכה הקטנה") חביבים למדי כאתנחתה הקומית, והזחל המעשן (עם קולו הייחודי של אלן ריקמן) הוא החמצה קלה כי לא מספיק מפתחים את סמליות הגלגול שלו להתבגרותה של אליס. דעו כי למרות שדיסני הפיקו את הסרט, ישנו יצור בשם בנדרסנאץ' שעלול להפחיד את הילדים, כולל רגע שבו עוקרים לו עין. מניעיו של היצור במהלך הסרט סתומים למדי. וכשסוף-סוף יש משהו כמעט מעודן, הורסים אותו: ישנו צמד אחיות במסיבת הגן לפני שאליס רודפת אחרי הארנב הלבן (עם קולו של מייקל שין) אל ארץ הפלאות, וכשהיא חוזרת היא מציינת, למי שפספס, שהן מזכירות לה את טווידלדי וטווידלדם. שאר צוות השחקנים ומספקי הקולות בריטיים גם הם.

ברגעיו הטובים הסרט מזכיר סרטים טובים יותר של ברטון, כולל "ביטלג'וס", למשל בריקוד של הכובען המטורף. בסרט פנטזיה שכזה מקבלים שלא הכל הגיוני, אך [ספוילר]הדרך הפלאית הבלתי מוסברת שבה ניצל הכובען המטורף מעריפת ראשו (אני לא באמת הורס לכם שהוא לא מת, נכון?) מרגיזה ממש[/ספוילר].

מתוך אליס בארץ הפלאות.

מתוך אליס בארץ הפלאות.

בתקציב הענק של הסרט, שמרו נתח נכבד לתלבושות. קולין אטווד בטוח תהיה מועמדת לאוסקר על התלבושות, ואולי גם תזכה באוסקר השלישי שלה. חיילי הקלפים נראים נהדר, והעיצוב בטירת המלכה האדומה משגע, אך אין מספיק רעיונות והמצאות במהלך הסרט. המוסיקה של דני אלפמן, המלחין הקבוע של ברטון, מאכזבת. כמו ברטון, הוא לא מצליח לחזור לפסגות של "ביטלג'וס" ו"באטמן" שנעשו בתקציבים זעומים לעומת הסכומים המושקעים בסרטיו האחרונים של ברטון. כמו כן, אפשר היה לוותר על אפקט התלת מימד. יותר ויותר אני מרגיש שזו תחבולה למשוך קהל לקולנוע (בינתיים ניתן ליהנות מחוויית התלת-מימד רק שם) ודרך להעלות את מחיר הכרטיסים (שמונים אחוז מהרווחים העצומים של "אווטאר" הגיעו מהקרנות בתלת-מימד).

לחובבי טים ברטון ולחובבי קולנוע הצפייה בסרט חובה (כמה יפה המסגרת של כתוביות הסיום הראשונות!). עוד לפני יציאתו, הסרט היה לאחד מאירועי השנה בקולנוע ואחד הסרטים המסקרנים ביותר ולכן ההצלחה שלו אינה מפתיעה. בסוף השנה, מלבד מקום גבוה ברשימת הסרטים המצליחים של השנה, קשה להאמין שמישהו יזכור אותו. ובעוד כעשרים שנה נזכה לגרסה חדשה של אליס והיצורים המיוחדים שיצר לואיס קרול.

דירוג: ★★★☆☆

אליס בארץ הפלאות: הביקורת של לירן מזרחי באידיבי

אליס בארץ הפלאות
ארה"ב, 2010
118 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.03.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
טים ברטון
תסריט:
לינדה וולברטון
לואיס קרול
שחקנים:
מיה ווסיקובסקה
ג'וני דפ
הלנה בונהם קרטר
אן האת'וואי

קוראת

סוויני טוד מעולה. חבל שלא התייחסת אליו. למי שפיספס אותו בין סרטיו האחרונים של ברטון, יש לו למה לחזור כדי לא להתאכזב.
ברטון גם יצר / היה שותף ביצירת סרטי אנימציה שונים במהלך השנים האחרונות.
ואיפה הוא התחיל?
ומה עם המספריים של אדוארד?
סקירה דלה למדי. התאכזבתי מהביקורת.

עומר

מה מרגיז בדרך שבה ניצל הכובען?
בעיניי הרעיון היה מדהים ויוצא מן הכלל!
ספוילר:
החתול שינה את צורתו לכובען, וברגע שהוא הביט למעלה ראו את העיניים הירוקות המבריקות שלו, הגרזן הונף והכובען נעלם. רעיון מבין הטובים בסרט!

בנוגע לסרט עצמו, הוא היה ממש מרתק וחגיגה לעיניים,
החיסרון היחידי בעיניי היה הסוף, בו [ספויילר:] אליס החליטה להפוך לסוחרת ימים עם סין. כמה עצוב. [סוף ספוילר].

ולגבי אן האת'אווי המדהימה, קיימת סיבה לידיים המורמות שלה באוויר, זה חלק מהתנגותה של הדמות, בהעברת תחושת ריחוף (או חלום בהקיץ) מסויימת. לא ציפית שלאחת הדמויות בארץ הפלאות לא יהיה חסר בורג או שנים. לולא זה, המלכה הלבנה עוד פחות מטורללת מאליס המסכנה. בנוסף, דמותה של המלכה הלבנה מבוססת על מנחת תוכנית בישול שברטון צפה בה וראה בהתנהגותה כמתאימה למלכה הלבנה. הרעיון אינו של אן, וגם אם היה, הוא מצויין בעיניי.

אין צורף לציין לשבח גם את הופעתם של הלנה בונהם-קרטר המופלאה, ג'וני דפ המוכשר, מיה וסייקובסקה שהרשימה אותי מאוד לטובה, ואיך נשכח גם את סנייפ – כלומר אלן ריקמן – שאין טוב ממנו להפגין את טירופו של הזחל.

סרט מדהים, אך כפי שנאמר כאן, אני לא רואה בו כסרט לילדים מתחת לגיל 6-7, מפני שקורים שם כמה דברים מאוד מרתיעים [ספויילר:] כמו שליפת עינו של אחד היצורים, דרקון גדול שנושף ברק סגול ומפחיד, ואפילו עריפת ראשו והריגתו אל מול המצלמות. [סוף ספויילר].

דנה

אני לקחתי את אחותי הקטנה כי היא ממש שיגעה לנו את השכל עם הסרט הזה, וזה היה פשוט מבעס לאללה!!
בייחוד בשבילה, גם אני לא הבנתי על מה כל המהומה???

ניקוול

וואוווו הסרט יצא מעוללה ראיתי אותו פעמיים
גוני דאפ ,שחקן מעולה
ומלכת הלבבות (אגב אישתו של טים ) שחקנית מעולה
אני לא הייתי מסוגלת לשחק ברמה שהיא שיחקה!!

ניקוול

לדנה : הסרט בכלל לא מאכזב , אחד הסרטים הטובים שראיתי

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

הסרט דווקא היה ממש טוב, זה בכל זאת אליס בארץ הפלאות, לא הייתי מצפה שזה יהיה הגיוני כלכך. רק לא אהבתי את הסוף, הסרט היה יכול להגמר אחרי הפרפר הכחול.

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

אני מתקנת את עצמי מהתגובה הקודמת התכוונתי שהפרפר הכחול היה ממש סיום טוב אבל זה היה יפה יותר אם זה היה אחרי הקטע בגינה ולא תוקעים את העניין המיותר הזה בסוף ><

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?