ביקורת: סיוט ברחוב אלם

ג'קי ארלי היילי הוא פרדי קרוגר. מתוך סיוט ברחוב אלם.

ג'קי ארלי היילי הוא פרדי קרוגר. מתוך סיוט ברחוב אלם.

1,2 פרדי בא אליך. 3,4 עדיף שתנעלו את הדלת. 5,6 אחזו את הצלב (או מגן דוד במקרה שלי). 7,8 הישארו ערים עד מאוחר. 9,10 לא תשנו יותר. פרדי חוזר חתיך ושרמנטי מתמיד להנעים את חלומותינו. "סיוט ברחוב אלם" הטרי הוא גרסה מחודשת לסרט האימה מ-1984 שברמה מסוימת השאיר אותי ערה במרבית ילדותי בשנות ה-90 תודות לאחי הגדול עם ההצעה לצפות בסרט "מגניב". אל תקשיבו אף פעם לאחים הגדולים אם אתם רוצים לישון בלילה. בכל מקרה, על אף הטראומה והפחד, האיש בחולצה המפוספסת והציפורניים המחודדות שלו הפך לחלק בלתי נפרד מנוף ילדותי וללא ספק הביאני עד הלום כאשת קולנוע של העולם הגדול. בסרט החדש פרדי שב לרדוף ולתקוף באלימות נערים ונערות בחלומותיהם, אולם הרימייק נופל בהרבה מהמקור האגדי של אז שהיה הרבה מעבר לאלמנט "הנה אני מופיע פתאום ומבהיל אותכם" של זה הנוכחי. העובדה שווס קרייבן הבמאי המקורי לא מביים את הדמות שהוא עצמו יצר ברימייק ושאת דמותו של פרדי כבר לא מגלם פרדי המיתולוגי רוברט אנגלונד הופכת את הסרט לחביב לצפייה בעיקר למי שלא ידע את המקור. הגירסה החדשה מבטיחה לנו לקפץ במושבנו, אך לא ברמה שקרייבן האגדי עשה.

הבמאי סמואל באיר מנסה לשחזר את ההצלחה של קרייבן, אך במידה מסוימת חיקוי מוסכמות הז'אנר שלו ברימייק הנוכחי ברור מדי ולעיתים גם צפוי מדי. מה שכן יש בסרט הם אלמנטים שמזכירים סרטי אימה כמו "הצעקה" של קרייבן וגם "ליל המסיכות" של ג'ון קרפנטר שקיבל מחווה לא רעה כשגיבורת הסרט הנוכחי מסתתרת בארון הבגדים. מבחינת המראה של פרדי עצמו נראה שהמאפרים לא הבינו שזה לא סרט "המומיה" והמראה שלו כאיש השרוף והאימתני התחלף במראה של גומי מחורר שכל הזמן העלה לי מחשבות על אימהוטפ המומיה המצרית. מעבר לכך, גם קולו של פרדי בסרט הרבה פחות מפחיד ולפרקים הזכיר לי את כריסטיאן בייל מ"האביר האפל" עם הקול העמוק שזכה לאינסוף סרטוני פארודיה ביו טיוב. מה שכן באיר עשה ואפילו די טוב זה עריכה מאוד מעניינת שמשלבת את עולם המציאות לעולם האמיתי בעיקר בסצנת בית המרקחת בה ננסי הגיבורה נמצאת על הרצפה שמתחלפת בין הלובן של בית המרקחת לעולם השטני של פרדי.

בסרט החדש פרדי קרוגר (ג'קי ארלי היילי) רודף שוב אחרי קבוצת נערים שמתגוררת-כמה מפתיע ברחוב אלם. בין שיעור למשנהו בתיכון כל אחד מהצעירים מגלה דמות מזוויעה בסיוטיו שנראית אמיתית להפליא ואף מעוררת הרגשה שכבר לא מדובר בחלום. כאשר חברם המשותף דין (קלן לוץ) נהרג השאר מגלים שהדמות הזו רודפת את כולם ושהדרך היחידה לחמוק ממוות ברור היא לא לישון. אט אט נטבחים להם הצעירים שלא יכלו להישאר ערים על ידי פרדי בחלומותיהם ונמצאים מתים גם במציאות. [ספוילר] ננסי (רוני מארה) וקווינטין (קייל גולנר) הם היחידים שנותרים כדי לפתור את התעלומה הנוגעת לזהותה של הדמות השטנית והסיבה לכך שהיא רודפת דווקא אותם.[/ספוילר] כאשר הם מגלים שיש להם עבר משותף עם פרדי הגנן הפדופיל בגן הילדים שלהם ומגלים שבמעשה נקמה הוא נשרף על ידי הוריהם הם מבינים שהדרך היחידה להשמיד אותו היא להוציא אותו מהחלומות ולהרוג אותו שוב בעולם האמיתי.

מתוך סיוט ברחוב אלם.

מתוך סיוט ברחוב אלם.

שוב חוזר הניגון. הסרט לא מנסה לצאת ממוסכמות הז'אנר שהוכתב לו מראש ודי ברור שגם לסרט הזה יגיע המשך ורימייק וחוזר חלילה. כנראה שכל הגיבורים בסרטי הסדרה לא הבינו שאת פרדי אי אפשר להרוג לעולם בעיקר לא עם אש. איך באמת אפשר להרוג שטן עם אש אני שואלת? הסרט מתפקד כסרט B (סרט ז'אנריסטי עם שחקנים לא מוכרים ועלילה די פשוטה) לחלוטין, ובאמת שלדעתי טראש זו לא מילה גסה. בין סרטי איכות, נחמד גם לראות סרט שלא לוקח את עצמו ברצינות ולא מתיימר לייצג נדבך אומנותי. כמובן שכל חובבי סרטי ז'אנר יהנו מהסרט הזה ומי שאוהב אימה באשר היא לא יצא מאוכזב.

במובן מסוים סרטי ה-B הם גם סרטים נטולי תקציב (גם "פסיכו" הוא סרט B, אבל הוא נחשב לאיכותי מאד), אולם העובדה שוורנר הפיקה את הסרט מסירה אותו מהמשוואה הזו של התקציב הזעום שיש לסרטי B אחרים, אולם בשאר המובנים השחקנים הפחות מוכרים והמוסכמות של הסוגה מתקיימים בו בצורה מובהקת. חשוב לציין שג'וני דפ הופיע בגירסה הראשונה של הסרט ותראו איפה הוא היום אז יתכן שלשחקנים בסרט החדש יש עתיד מזהיר בתחום – לכו תדעו אולי הם יככבו ברימייק של "שודדי הקאריבים". למרות החביבות של הסרט, אני עדיין חושבת שהסרט המקורי ופרדי המקורי הם הבחירה האלמותית שלי, למרות שהפסקול די מעלה את ההרגשה המאיימת של פעם. חשוב לציין שהפתיחה של הסרט החדש היתה מבטיחה מאוד ויתכן שאם הבמאי היה ממשיך באותו קו בהמשך הוא היה יכול לייצר פייט אמיתי לקרייבן.

בשורה התחתונה הסרט מיועד רק למי שאוהב סרטי אימה, הוא לא מיועד לילדים בשום אופן למרות שדי ברור שלקטנים של היום יהיה אח גדול נחמד שידאג שגם הם יראו סרט "מגניב" שכזה. חלומות נעימים לכולכם.

דירוג: ★★★☆☆

סיוט ברחוב אלם
ארה"ב, 2010
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-10.06.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לבדוק זמני הקרנה בקולנוע ולהזמין כרטיסים
הקדימון:

בימוי:
סמואל באיר
תסריט:
ווסלי סטריק
אריק הייסרר
שחקנים:
ג'קי ארלי היילי
קייל גולנר
רוני מארה

ההוא

דווקא היה חוויה נחמדה עם קריצה לילדות.
אין ספק ,מי שגדל על פרדי קרוגר ,הנאה מובטחת .
אם כי יש לציין שהוא פחות שנון מקודמו .

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?