ביקורת: הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון

דניאל רדקליף. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון".

דניאל רדקליף. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון".

"הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון" הוא עוד פרק בסדרת הקוסם הצעיר. אם לא ראיתם (או קראתם) אף פרק עד עכשיו, לא מומלץ לנסות פתאום, ואם אתם מכירים ומורגלים להווי ההארי-פוטרי, ספק אם תתאכזבו, בתנאי שתגיעו עם הציפיות הנכונות. החלק הראשון של "הארי פוטר ואוצרות המוות" הוא ממש לא תחילתו של הסוף. אני – דווקא ציפיתי שכן והתאכזבתי לגלות את ההיפך. אתם – צפו לעוד פרק חביב בסדרה עמוסת האפקטים המיוחדים, והתעלמו מהעובדה שהוא מבוסס על הספר האחרון בסדרה. החלק הראשון של "אוצרות המוות" הוא כאמור, עוד פרק, ואם אהבתם את הקודמים – כנראה שתאהבו את גם את זה, ביחוד משום שהגבירו את העוצמה של השנינויות והאקשן.

לחיבה שתרגישו כלפי הפרק השביעי בסדרת הארי פוטר אחראי הבמאי האנגלי דיויד ייטס, שגם הביא לכם את שני הפרקים הקודמים בסדרה – "הארי פוטר ומסדר עוף החול" ו"הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם". ייטס מתמודד עם האקשן של "אוצרות המוות" החצוי באופן מוזר למדי: אנו מקבלים כאן מקטעים קצרים מאד של פעולה נמרצת (לפעמים אפילו מבלבלת) או מתח מסקרן, ואז חוזרים לשגרה למשך פרק זמן ארוך מדי. כמות האקשן עלתה בהחלט, אך חסר איזון כלשהו, ונראה כי כל מה שראינו בקדימונים המוקדמים היו פירותיו של החלק השני של "אוצרות המוות". המינון המידתי של האקשן, גדול ככל שיהיה מהפרקים הקודמים, מוחלף בידי מבטים על הכוכבים שלנו ובהיותהם במרחבים ובנופים שסביבם.

בחלק הראשון של "אוצרות המוות", אנחנו מקבלים את הארי פוטר נטול הוגוורטס ונטול מורי דרך (כזכור, [ספוילר לסרטים הקודמים]דאמבלדור נרצח[/ספוילר]), אבל עטוף חברים שרוצים לעזור. גורל העולם כולו נתון תחת ידיו של פוטר, 'הילד ששרד', וכל חברי העבר – ממש מפגש הדורש לההקדים ולפתוח ספר מחזור לזיהוי (הוא עוד יפתח רבות בהמשך) – נרתמו למנוע את לכידתו של פוטר בידי חייליו של וולדרמורט הנורא. אבל כשהחום מתלהט מדי, הארי מצתוות לשני חבריו הטובים ביותר, והם יוצאים לנוע בגפם ונטולי השגחה בחיפוש אחרי ההוקרוקסים.

דניאל רדקליף. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון".

דניאל רדקליף. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון".

ניתן להתווכח על זה, אבל נחמד שאולפני וורנר לא מושכים בכוח את רעיון הילדות של הארי פוטר. השחקנים המככבים בסרט כבר החליפו קידומת לגילם, ובהפקה לא מנסים לשכנע אותנו אחרת. למעשה, מבינים בהפקה כי מעריצי הסדרה התבגרו איתה ועם כוכביה יחד, ומי שהתחילו כילדים ב"אבן החכמים" מתחילת העשור, כעת בוגרים יותר בדיוק כמו כוכבי הסרטים. אפשר לראות זאת בדברים הקטנים, כמו שערות על גופו של הארי פוטר (דניאל רדקליף), או זיפים על פניהם של פוטר ורון וויזלי (רופרט גרינט). אפשר גם לראות את זה בדברים הגדולים יותר: הסרט רווי רמיזות מיניות וסצינות מותחות, אלמנטים שהיו מתונים יותר בפרקים הקודמים (ולאו דווקא התקיימו בכולם). הסרט אמנם הותר בארץ לכל הגילאים, אך בארה"ב, ארגון ה-MPAA המחמיר זיכה אותו בהגבלת גיל של חובת הורים עד גיל 13.

יחד עם כל הרצון הטוב להתמקם בקו אחד עם גיל הכוכבים והצופים, כולם כבר לא ילדים, אבל מתעסקים ברומנטיקה כמו ילדים. המתח המיני בין רון לבין הרמיוני מעלה רף, והשניים פתאום נותנים דין וחשבון האחד לשניה, אך כשהרוחות נרגעות וכולם שוב חברים – הם מתיחסים זה לזו בזלזול וברוגז, ממש כמו ילדים (או מבוגרים ילדותיים, קראו לזה איך שתרצו). הייתי מעדיף שיחליפו את הרגעים הללו ברגעים של 'כמעט-נשיקה' וכדומה. האפקט היה הרבה יותר רלבנטי.

בגזרת המשחק, נראה שחל שיפור בכוחו של דניאל רדקליף המככב בתפקיד הראשי. בסרטים הקודמים המשחק שלו אופיין לא פעם בעוויתות מוזרות (לא כמו של רוברט פטינסון, אבל מספיק קרוב) ובקיצוניות רגשית לא ברורה. הפעם הוא משחק במינון נכון של רגשות במשך רוב הסרט (מנגד עומדות סצינות כמו סצינת הבריחה לבידוד, אשר רון מצליח לשכנע אותו לא להימלט בגפו). מי שבולטים לטובה אפילו יותר הם דווקא צמד השחקנים המשלים לשלישיה הכוכבת: רופרט גרינט ניחן בקסם הנכון לומר את המילים המשעשעות ששוברות את האוירה האפלה האופפת את הסרט, ואמה ווטסון מצליחה להיות המשכנעת ביותר בתפקיד שלה. המועמד הכפול לאוסקר, רייף פיינס למוד הניסיון, מוצלח מאד בתפקיד הרשע, וכל רגע קט מהמעטים שיש לו על המסך הוא מצוין.

אמה ווטסון, רופרט גרינט ודניאל רדקליף. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון".

אמה ווטסון, רופרט גרינט ודניאל רדקליף. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון".

כמעריצי הסדרה, החלק הראשון של "הארי פוטר ואוצרות המוות" כנראה יהיה עבורכם בדיוק מה שהיו עבורכם הפרקים הקודמים. אל תצפו שהגדלת מספר סצינות האקשן (וטיבן) יעשו הבדל ניכר. אם אינכם מעריצי הסדרה ובהנחה שכן צפיתם בפרקים הקודמים (אחרת, אל תנסו), פשוט דעו לצפות גם כן למה שראיתם בפרקים הקודמים. הפרק המשובח ביותר בסדרה יהיה כנראה – ציפיה גדולה – החלק הבא של "אוצרות המוות".

דירוג: ★★★☆☆

אתר אידיבי ניהל מבצע כרטיסים לסרט זה.

הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון
ארה"ב, 2010
146 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-18.11.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
דיויד ייטס
תסריט:
סטיב קלובס
ג'יי.קיי רולינג (ספר)
שחקנים:
דניאל רדקליף
רופרט גרינט
אמה ווטסון
רייף פיינס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?