"לופר" – ביקורת

"לופר".

"לופר".

"לופר" הוא סרט מדע בדיוני עם קטעי פעולה מוצלחים, ומיועד בעיקר למי שחובב מדע בדיוני – רק אל תצפו ל"דוח מיוחד" או ל"זכרון גורלי" (1990) מבחינת מרדפים ופעולה.

קטעי הפעולה בסרט טובים, אך צריך לדעת שיש גם לא מעט דיבורים במהלך הכמעט שעתיים של הסרט, וחלקם מיותרים. גם האפקטים טובים, אך הסרט לא אחיד ברמתו, הוא משנה סגנונות ויחד עם הקצב המשתנה שלו נדמה שיש בו הלחמה לא מוצלחת של שלושה סרטים שונים.

השנה היא 2044 וג'ו (ג'וזף גורדון-לויט) הוא לופר, מתנקש שמחסל אנשים שמגיעים מהעתיד כבולים ועם ראש מכוסה. הוא אחד מחבורה של לופרים, גברים בלבד משום מה, שיורים באנשים בשנייה שהם מגיעים להווה, נפטרים מהגופה ומקבלים על זה כסף. הלופרים מודעים לכך שיום יבוא ומהעתיד יגיע בן דמותם והם יחסלו אותו, ולאחר מכן הם יצאו לפנסיה ויחיו את שארית חייהם על רווחיהם. אך לאחרונה נראה שיותר ויותר לופרים מחסלים את "עצמם", וכך גם מגיע ג'ו המבוגר לעבר (ברוס ויליס). יותר מזה וממה שקורה לא אגלה.

ג'וזף גורדון-לויט מחקה בהצלחה את ברוס ויליס, שממשיך לקצור אנשים בכריזמה הנהדרת שלו 24 שנים אחרי "מת לחיות". ויליס גם מביא את כישרונו הקומי הנהדר – מצרך כמעט נדיר בסרטי פעולה-מדע בדיוני, ורק חבל שאין עוד יותר הומור בסרט. גם הייתי שמח לו היו יותר קטעים של ג'וזף וברוס יחד.

ברוס ויליס וג'וזף גורדון-לויט, "לופר"

סרט שנוגע למסע בזמן לא יכול להתעלם מספרים ומסרטים שכבר עסקו בנושא, וריאן ג'ונסון, יוצר הסרט, מודע לכך (בין ההשראות: "שליחות קטלנית"). הבעיה העיקרית ב"לופר" היא, כאמור, חוסר האחידות שמוביל גם לכך שהרבה דברים ורעיונות נזרקים לאוויר, אך לא נעשה בכולם שימוש בצורה מוצלחת, כמו במקרה של הרקדנית שג'ו "מתרועע" עמה (בגילום פייפר פרבו). סרט יכול "לעסוק" בדברים רבים, אך צריך לשאוף שכל חלק יהיה שלם ויגיע למיצוי, אחרת מדובר בשומן מיותר שלא תורם למכלול אלא מאט ומכביד על הסיפור והצופים. הסרט נעשה בתקציב מוגבל (כ-60 מיליון על פי הדיווחים), ולא היה מזיק אם היו מצמצמים את התסריט ומזקקים אותו יותר.

הסרט מתרחש בעולם עתידני בקנזס, עולם לא שונה כל כך מזה שלנו -ואני מציין זאת לטובה; יש פנלים סולריים על מכוניות לא מרשימות וחבולות כי הגיוני שלא הכול יהיה נוצץ גם בעתיד, אך מפתיע שבעוד 30 שנה כלי הנשק כל כך לא מדויקים. לזכותו גם העובדה שהוא מסתמך על ההבנה של הצופים, וזאת על אף הקריינות -שבעיקר בהתחלה- כמו לקוחה את זו של בלשים בסרטי פילם נואר. עם זאת, הקטעים של ג'ו המבוגר (ויליס) בעתיד הם מעטים ומוצגים בעיקר בפלאשים קצרים אחרי שהוא מגיע להווה של הסרט, ועל כן כמעט ולא מקבלים כובד או משמעות. אין אפשרות באמת להתרשם או להתרגש מהזוגיות שיש לג'ו.

לופר
ארה"ב, 2012
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-27.09.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ריאן ג'ונסון
תסריט:
ריאן ג'ונסון
משחק:
ג'וזף גורדון-לויט
ברוס וויליס
אמילי בלאנט
פייפר פרבו
פול דנו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?