מפריח היונים ביקורת סרט

Farewell Baghdad Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מפריח היונים":
"דרמה היסטורית מרתקת על יהדות עיראק"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Farewell Baghdad
משחק דניאל גד, יסמין עיון, אורי גבריאל, יגאל נאור, מנשה נוי, רון שחר, מירה עוואד, אהובה קרן במאי/ת נסים דיין  
דרמה
ביקורת סרט למפריח היונים מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"נעשה באהבה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע62.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די29.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
קהילת יהדות עיראק שתחילתה עוד במאה השישית לפני הספירה כמעט ולא זכתה להתייחסות בקולנוע הישראלי עד היום. סרטו של ניסים דיין "מפריח היונים" מתאר את ימיה האחרונים של קהילה מפוארת זו בתחילת שנות החמישים של המאה ה20. בעזרת שחזור היסטורי מדוקדק ושימוש בשפה העיראקית נשאב הצופה לתוך מציאות שעד היום הייתה בבחינת רב הנסתר על הגלוי.לאחר כמעט שלושים שנה שעברו מאז סרטו הקודם, חזר נסים דיין לעשייה קולנועית הרבה בזכות השחקנית אהובה קרן שהחליטה להעלות למסך הגדול את ספרו של אלי עמיר "מפריח היונים". דיין ציין כי הפרויקט קסם לו והוא הרגיש כי הוא פותח צוהר לעולם מופלא שחלף ועבר לו.
הסרט נע בשני מסלולים שבסופו של דבר יפגשו. הימים הם ימי ערב הגירוש של יהדות עיראק, ההתנכלויות ליהודים הולכות ומתגברות והמחתרת היהודית עובדת שעות נוספות כדי לוודא שבהגיע יום הפקודה תוכל כל הקהילה שעברה מאחוריה לשוב בשלום לארץ האבות-למדינת ישראל. זו תקופה של הליכה במחשכים, הסתרה ושל ניסיון נואש אחרון ללכת בין הטיפות במציאות בלתי אפשרית. הסרט משכיל לפרוס בפני הצופה את הלבטים של אנשים שנגזר עליהם לנטוש את ביתם, ליבם אומר להם להישאר אך השכל קובע כי המחיר יהיה כבד מדי.ובתוך כל הדרמה הגדולה הזו אנו פוגשים את כאבי (דניאל גד,עם שארם של כוכב קולנוע של פעם) שמנסה לעזור לחלץ את דודו חזקאל מכלא ומתאהב ברשל היפה (יסמין עיון המדהימה) אשתו של הדוד. הימים אינם פשוטים בבגדד של תחילת שנות החמישים למתבגר יהודי ולסערת רגשותיו לא מוסיפה המריבה התמידית בין הוריו. אימו המגולמת בידי אהובה קרן שיזמה את הפקת הסרט ואף לימדה את השחקנים איך לדבר יהודית עיראקית ואביו המגולם על ידי יגאל נאור המתגלה לטעמי כדמות המורכבת והטראגית של הסרט. האם רוצה שיניחו לבנה לנפשו והאב רודה בו ומשליך עליו את תסכוליו.
אחד המקומות הבודדים שכאבי מוצא בהם מפלט לנפשו המיוסרת הוא גג שבו מגדל אחד מנכבדי הקהילה (אורי גבריאל בעוד הופעה שמבססת את מעמדו כאחד מבכירי השחקנים בקולנוע הישראלי) יונים לשם מכירתם לעשירי העיר. היונים הכלואות מסמלות את הרגשתו של כאבי שמרגיש כי הוא מוקף באיסורים ובכבלים-אימו מפצירה בו שלא יצטרף למחתרת, אביו גוער בו על כל תזוזה שלו ואהבתו האסורה לאשת דודו אינה ניתנת למימוש.קל לקטלג את "מפריח היונים" כדרמת היסטורית ש"חשיבותה בעשייתה" וניתן אף לטעון למנייריזם מסוים בעיצוב הדמויות אך מפריח היונים הינה יצירה ראויה שמצליחה להעביר לצופה מעבר לרוח התקופה הסרט מצליח להמחיש גם את רגשות הקהילה הנקרעת אחרי אלפי שנים מביתה ועוזבת מבוישת וחסרת כל (ובצדק קיבל הסרט את פרס אופיר לעיצוב תלבושות בטקס האחרון).אם לקחת סצנה אחת מהסרט שלי שנשארה הרבה אחרי הצפייה זוהי הסצנה שבה בא אביו של כאבי נפרד מהזמרת במועדון שבו הוא וחבריו מעבירים את זמנם בעישון נרגילות . עיצוב מרהיב חובר למלנכוליה זהירה ואביו של כאבי כמו כל יהדות עיראק מתייפח על מר גורלו ועל ימים יפים שלא יחזרו. הסצנה מרמזת על פרשת אהבים בין הזמרת לבין אביו של כאבי. גיבורי "מפריח היונים" אינם גיבורים פלקטיים, הם אנשים בשר ודם והסרט אינו מהסס לרגע להעביר עליהם ביקורת. בזכות הבימוי המאופק ,בזכות התפאורות היפות ובעיקר בשל התחושה כי מדובר בפרויקט שנעשה באהבה גדולה "מפריח היונים" הינה יצירה מקסימה שמומלצת מאד לצפייה. בראוו לניסים דיין!
מפריח היונים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1607/11/2019 13:40:06
6/10אייקון ציון
סרט חמוד, מספר סיפור מעניין אבל לא תמיד מובן מספיק
שם: anipoגיל: 4617/08/2018 10:04:32
7/10אייקון ציון
לא חד מספיק. עם עוד איזה fine tuning קטן יכל להיות עוד יותר טוב. יש יותר מידי דמויות והיה מקום ליותר מיקוד בכמות מצומצמת שלהם וגם בעלילה. כאבי הוא נער יהודי מתבגר בבגדד של שנות ה-50 שגדל במשפחה ציונית. הוא חווה את הקונפליקט שקיים בתוך הקהילה היהודית, שחלקה רוצה לעלות לישראל וחלקה מתנגד. כשעוצרים את דודו חזקאל, פעיל ציוני, כאבי מתגייס כדי לגלות היכן הוא מוחזק ומנסה לפעול לטובת שחרורו.במקביל,כאבי שמתחיל להיות גבר,מתחיל לגלות את משיכתו למין היפה. אחת מהן היא אישתו היפה והעצמאית של כאבי. בשלב מסויים כאבי מחליט ליטול חלק אקטיבי ולסייע בהעלאת יהודית לארץ, תוך שהוא מסתכן את עצמו ומשפחתו בגלל השילטון העיראקי האכזרי, שרודף את מתנגדי המשטר וביניהם הציונים.תוך כדי פעולותיו החשאיים הוא עובד אצל מגדל יונים יהודי שמוכר אותם למוסלמי, וזה אלגוריה לרצון היהודים בעיראק לחיות כחופשיים בארץ אבותיהם ורק בסוף מבינים את זה. מעניין לצפות בסרט שכולו מדובר בעיראקית על ידי שחקנים ישראליים. כמו שכתבתי בהתחלה, יכל להיות טוב יותר.
שם: איילתגיל: 5710/12/2014 22:02:45
8/10אייקון ציון
סרט שיש בו שחקנים שעם הרבה גאווה,ויכולות להמחיש את המורשת העירקית, גם מצאו הזדמנות פז לדבר עירקית- יהודית.הרבה הערכה לאלו שיזמו את עשיית הסרט.אני אוהבת את הכתיבה של אלי עמיר,ובהחלט יצא סרט משכנע עד כמה שהתאפשר, כי הרי אי אפשר היה לנסוע לבגדד כדי לצלם אותו.מומלץ.
קישורים
חץ מפריח היונים (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט