וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר למתחילים: "להתעורר מהפחד" הוא סרט אימה בנאלי לחלוטין

23.8.2015 / 10:17

על אף שהבמאי שלו יצר את אחד מסרטי האימה הטובים של השנה שעברה, ולמרות שהנושא במרכז הסרט מסקרן, "להתעורר מהפחד" לא מצליח להתעלות מעל הרמה הרגילה של הז'אנר

יח"צ - חד פעמי

במבט ראשון "להתעורר מפחד" נשמע כמו עוד סרט אימה סטנדרטי שמגיע אלינו בתוך השממה של סוף אוגוסט. השאלה הראשונה שעולה כשנתקלים בו היא: "למה שהדבר הזה מעניין מישהו?", אז מתברר שיש תשובה טובה. "להתעורר מפחד" הוא סרטו החדש של מייק פלנגן, מי שביים את "השער" – אחד מסרטי האימה המוצלחים ביותר של השנה שעברה. בנוסף, "להתעורר מפחד" מוקרן בארץ במה שהוא כנראה בכורה ‏עולמית, יותר מחודש לפני שהוא מגיע לארצות הברית ולשאר העולם. איזה כיף! סקופ עולמי! ייתכן שהביקורת שאתם קוראים עכשיו היא הביקורת הראשונה שהתפרסמה על הסרט ברחבי העולם.

כל זה היה יכול להיות נהדר אילו רק אפשר היה לדווח שהסרט שווה את ההתרגשות. אלא שלמרבה הצער "להתעורר מפחד" מתברר כדבר שהוא נראה בתחילה: סרט אימה סטנדרטי לחלוטין. אין אפילו סיבה להתקשר לחברים חובבי האימה באמריקה ולהתגאות בכך שראינו את הסרט הזה קודם, כי ממילא כולנו כבר ראינו רבים כמוהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר ראינו את הסרט הזה קודם/מערכת וואלה!, צילום מסך
חלומות הם דבר מפחיד; הרעיון שהם יפלשו מהתת מודע אל העולם הפיזי מדאיג אותנו מאוד. פרדי קרוגר עשה מזה קריירה, ואין אדם בעולם שאין לו ברזומה כמה חלומות שהוא היה עושה הרבה כדי שלא להגשים

לג'סי ומארק היה בעבר ילד משלהם, אבל הוא מת בתאונה איומה. הם בוחרים לאמץ את קודי, ילד בן 8 עם היסטוריה בעייתית – המשגיחים המבוגרים שלו כל הזמן נוטשים אותו או נעלמים. הוא ילד רציני ומנומס והוא לא אוהב לישון, דבר שמשותף לילדים רבים בגילו, אבל לו יש סיבה טובה: דברים מוזרים קורים כשהוא ישן. החלומות של קודי, במקום להישאר בתוך מוחו כמו חלומותיהם של רוב האנשים, מתגבשים ומסתובבים במציאות וגם האנשים מסביב יכולים לפגוש אותם. זה מאוד נחמד כל עוד הוא חולם על פרפרים (פשוטו כמשמעו: לילד הזה יש איזו אובססיה לפרפרים), אבל הרבה פחות נחמד כשהוא חולם על המעין-שד המפחיד שאוכל אנשים. הוא אכל כבר את אמא שלו.

חלומות הם דבר מפחיד; הרעיון שהם יפלשו מהתת מודע אל העולם הפיזי מדאיג אותנו מאוד. פרדי קרוגר עשה מזה קריירה, ואין אדם בעולם שאין לו ברזומה כמה חלומות שהוא היה עושה הרבה כדי שלא להגשים. אחד הדברים המפחידים ביותר בחלומות הוא חוסר החוקיות שלהם: אפילו הדברים הבסיסיים ביותר בעולם – היגיון, סיבה ותוצאה – מתפוררים בחלומות. הכל יכול לקרות בכל רגע. פחד אימים, לא?

רק שקודי, מתברר, הוא ילד חסר דמיון במידה יוצאת דופן. הוא חולם על פרפרים, ועל השד ההוא, ועל דברים שהוא ראה באותו יום, וזהו. בזבוז מוחלט של כל הקונספט של "חלומות". למי יש חלומות כל כך מונוטוניים? הוא באמת אף פעם לא חלם על בובספוג שמגיע לבית ספר רוכב על טונה, ואז נקלע לתחנת אוטובוס ‏ופוגש שם את טיילור סוויפט אבל מגלה שהוא עירום ‏ואז נופלת לו היד? או כל דבר אקראי אחר? כמה אפשר כבר לחלום על פרפרים מעופפים? אתה ילד או שומר מסך?

עוד באותו נושא

יורה באפלה: "היטמן: סוכן 47" הוא קשקוש עם צורה של סרט אקשן

לכתבה המלאה
להתעורר מהפחד.
אתה ילד או שומר מסך?
גרוע יותר הוא קודי עצמו, לא באשמת השחקן הצעיר שמגלם אותו, אלא באשמת התסריט שלא נותן לו להתנהג כמו ילד כמעט אף פעם. מעצבנת גם ההתעקשות של הסרט להסביר לנו באיטיות דברים שהיו אמורים להיות ברורים מהרגע הראשון

החדגוניות של החלומות גורמת לכך שהסרט, שהיה לו פוטנציאל להיות מסע מטורף אל התת מודע, הוא לא יותר מעוד סרט עם מפלצת. לפעמים זה שד, לפעמים זו רוח, במקרה הזה זה חלום. מה כבר ההבדל. ויש פה אמנם סצנות מבהילות, אבל אין פה שום סצנה מבהילה שלא ראיתם כמוה בסרטים אחרים. ראיתם ילד-רוח מפיל לסת בצווחה מבעיתה, ראיתם את כל ילדי הרוח מפילי הלסתות.

התחברות לדמויות המרכזיות של הסרט היתה יכולה לשדרג אותו, לו היתה כזאת. קייט בוסוורת' ותומאס ג'יין הם הורים עצובים סבירים אבל גנריים. גרוע יותר הוא קודי עצמו, לא באשמת השחקן הצעיר שמגלם אותו, אלא באשמת התסריט שלא נותן לו להתנהג כמו ילד כמעט אף פעם. מעצבנת גם ההתעקשות של הסרט להסביר לנו באיטיות דברים שהיו אמורים להיות ברורים מהרגע הראשון. אין כנראה אף צופה שישמע את תיאור האיש-המפחיד של קודי ולא ידע מיד על מה מדובר ומאיפה הוא הגיע, ובכל זאת הסרט מחכה עד הסוף כדי להסביר לנו לאט לאט את מה שכולנו הבנו.

"להתעורר מפחד" הוא פשוט לא משהו מיוחד. זה סרט אימה "למתחילים", נטול דם או אלימות של ממש, עם הקפצות יעילות וממוחזרות. לא הדבר הכי גרוע שאפשר לראות אם בא לכם משהו מפחיד, אבל נו כבר, אי אפשר לצפות מבמאים מבטיחים גם לקיים קצת לפעמים? קודם ג'וש טראנק עם "ארבעה מופלאים" שלו, ועכשיו זה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully