"העולם שאחרי: הכחדה" – ביקורת

"העולם שאחרי: הכחדה".

"העולם שאחרי: הכחדה".

"העולם שאחרי: הכחדה" (Annihilation במקור) יצא בבתי קולנוע בארצות הברית בסוף פברואר ומגיע בארץ ישר לנטפליקס. זהו סרט מדע בדיוני בן כמעט שעתיים עם אלמנטים קלים של סרטי אימה (למשל: יצור מאיים תוקף ומבהיל את הקהל [אני משער שעל הספה בבית זה עובד אחרת] וחיתוך עם סכין בגוף האדם). חלקו האחרון (בעיקר האטיות שלו) והמחסור בפיתוח הדמויות פוגעים בו מאוד ומקשים להמליץ על הצפייה בו.

את הסרט כתב וביים אלכס גרלנד, שכתב וביים את "אקס מכינה" וכתב את "אחרי 28 יום" ואת "שמש". שני האחרונים סרטים טובים מאוד, ולא במקרה הזכרתי את שלושת הסרטים הללו. Annihilation (אני לא מסוגל לחזור על השם העברי) הוא שילוב אלמנטים של שלושתם. הסרט מבוסס על ספר שלא קראתי, אך על פי הסרט מדובר בספר שמייקל קרייטן ("קונגו", "כדור" ו"פארק היורה") היה אוהב כי מדובר בעלילה על משלחת מחקר מדעית שצריכה לפתור מה קורה במקום מסוים, עם חלקים ברורים ומובהקים.

הסרט מתחיל עם לינה (נטלי פורטמן), ניצולה יחידה, ואז חוזרים אחורה כדי להבין במה מדובר. לינה, מרצה לביולוגיה באוניברסיטה שבעלה החייל קיין מת (אוסקר אייזק מ"אקס מכינה" וסרטי "מלחמת הכוכבים" החדשים), מצטרפת למשלחת עם ארבע נשים נוספות לבדוק מה קורה באזור שמצוי תחת מצור של בועה חייזרית מסתורית. באזור אין אנשים ולא מצליחה להתקיים תקשורת עם מי שנכנס לשם. חמש הנשים הן חוקרות-מדעניות ולא מהצבא כמו יתר משלחות הגברים שיצאו לשטח לפניהן אבל הן נכנסות לשם עם רובים שלופים.

נהדר לראות סרט שברובו חמש נשים בלבד על המסך. זה נדיר, במיוחד כשלא מדובר בסרט דרמה או קומדיה אלא בסרט מדע בדיוני עם רובים ויריות.

"העולם שאחרי: הכחדה".

"העולם שאחרי: הכחדה".

מלבד פורטמן (שלפחות פעמיים יש קטע שכולו קלוז אפ שלה בוכה, היא עושה את זה הרבה בסרטים! רשימה חלקית: "לאון", "קרוב יותר", "גרדן סטייט", "אזור חופשי", "ברבור שחור", "אחים", "קולד מאוטן" ו"ג'קי"), את חברות המשלחת מגלמות ג'ניפר ג'ייסון לי (סרטים משנות ה-90 שראיתם ו"שמונת השנואים") שכיף לראות אותה, טוּבה נובוטני ("מלחמה" הדני שהיה מועמד לאוסקר לסרט הזר הטוב ביותר) המוצלחת, טסה תומפסון ("קריד", "תור: ראגנארוק") שהתפקיד שלה סובל מהזנחה חמורה והיה לו פוטנציאל גדול וג'ינה רודריגז (הסדרה "ג'יין הבתולה") שהיא הקרבית ביותר ביניהן ועל כן לסבית, כמובן. לא הייתי רוצה שהחמש ישבו על רקע השקיעה ויספרו על העבר שלהן כדי שנקבל עוד מידע עליהן אבל היה נחמד אם פשוט היינו נחשפים באינטראקציה ביניהן לאישיות של כל אחת מהן.

ההתחלה של הסרט מסקרנת מאוד, הרעיון והתעלומה מושכים, האלמנטים של מדע בדיוני מרתקים ויש אלמנטים עיצוביים יפים ביער ובמקומות הנטושים שהן מגיעות אליהם. לסרטי דרמה מדע בדיוני קשה להצליח ואין רע בכמה הפחדות, הקפצות, מיתות ורגעים מאיימים אך זה משתלט על הסרט ובסוף כשחוזרים למדע בדיוני זה נמרח ונמתח והגילויים הקטנים אינם ממש גילויים.

"העולם שאחרי: הכחדה". נטלי פורטמן.

"העולם שאחרי: הכחדה". נטלי פורטמן.

בין החלקים בסרט יש כותרת מיותרת כמו בְּספר ומשום מה יש פלאשבקים של לינה גם עם חבר לעבודה בשם דן שלא ברור מה מטרתם ומאריכים את הסרט ללא סיבה. והסוף (שמהדהד לסרטי אימה) כל כך שחוק וסתמי.

דירוג: ★★½☆☆

העולם שאחרי: הכחדה (ארה"ב, בריטניה, 2018)
בימוי: אלכס גרלנד | תסריט: אלכס גרלנד, ג'ף ונדר-מיר | משחק: נטלי פורטמן, ג'ניפר ג'ייסון לי, טסה תומפסון, ג'ינה רודריגז | מוסיקה מקורית: ג'וף בארו, בן סליסבורי
הפצה: החל מה-12.03.18 בנטפליקס. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?