סרטי הקולנוע של וודי אלן: 14- "חנה ואחיותיה" (1986) הנהדר

"חנה ואחיותיה". דיאן ווייסט, ברברה הרשי, מיה פארו.

"חנה ואחיותיה". דיאן ויסט, ברברה הרשי, מיה פארו

מיה פארו, ברברה הרשי ודיאן ויסט כחנה ושתי אחיותיה בסרט ניו יורקי מאוד אחרי חמישה סרטים של וודי אלן שלא התרחשו במנהטן, ארבעה תקופתיים (קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה) וסרט נוסטלגי (אבק כוכבים).

"חנה ואחיותיה" מתחיל בחג ההודיה ונגמר בחג שנתיים לאחר מכן. הוא נפתח עם קריינות של מחשבותיו של אליוט (מייקל קיין) על לי (ברברה הרשי), אלכוהוליסטית לשעבר, אחות של אשתו חנה (מיה פארו), שהיא אשתו לשעבר של מיקי (וודי אלן), שאחרי זה מתחיל לצאת עם אחותן הולי (דיאן ויסט, בשני מתוך חמישה סרטים של אלן), שהיא וחברתה אפריל (קארי פישר) מכרכרות סביב/מתחרות על לבו של האדריכל דיויד (סם ווטרסטון, גם ב"רגשות" וב"פשעים ועבירות קלות") הנשוי לסכיזופרנית ואב לילדה.
בהמשך שומעים את המחשבות של לי, הולי, מיקי וחנה.

אליוט ממליץ ללי על תקליטים וספרים שהוא אוהב והיא מזכירה באיזשהו שלב את מחלת האיידס (אזכור ראשון בסרט של אלן). לי גרה בדירה עם ספרייה משגעת והצייר המיוסר פרדריק (מקס פון סידוב, שכיכב בסרטים רבים של אינגמר ברגמן שאלן מעריץ; הפרש הגילים בינו לבין הרשי במציאות: 19 שנה), שהיה מורה שלה. היא יצאה בעבר עם דאג, פרופסור לספרות שלה.

"חנה ואחיותיה". קארי פישר, דיאן ווייסט, סאם ווטרסטון.

"חנה ואחיותיה". קארי פישר, דיאן ויסט, סאם ווטרסטון

הולי הגרושה, שאומרת שהיתה בדיכאון, שואפת להיות שחקנית ובינתיים מתכוונת להקים חברת הסעדה.
חנה שיחקה בעבר בהצגה "בית הבובות" של איבסן, כמו אמה. אמן של חנה ואחיותיה (מורין אוסאליבן, אמה של פארו במציאות, ששיחקה את ג'יין לטרזן של ג'וני וייסמילר בשנות ה-30) היתה שחקנית, פלרטטנית ואלכוהוליסטית. היא שרה עם בעלה את השיר (Bewitched (Bothered and Bewildered שאת המוזיקה שלו שומעים שוב ושוב בהמשך.

"חנה ואחיותיה".

"חנה ואחיותיה".

למיקי ולחנה יש בנים תאומים וליום הולדתם מיקי מביא להם כפפת בייסבול וכדור פוטבול (ב"מנהטן" הוא שואל את אשתו לשעבר אם בנם וילי משחק בייסבול). לחנה יש ארבעה ילדים והיא רוצה עוד מבעלה הנוכחי.
יש פלאשבק לתקופה שבה מיקי וחנה היו נשואים. שותפו לשעבר נורמן (טוני רוברטס, "אנני הול") עבר לקליפורניה והוא מפיק מצליח בטלוויזיה שם.
מיקי ההיפוכונדר, שהלך לטיפול פסיכולוגי ואומר שהוא בדיכאון, עובד בתכנית מערכונים בטלוויזיה. הוא קם באמצע הלילה, מודאג מבריאותו וגר בדירה עם מדרגות לולייניות (גם ב"מנהטן"). הוא מדבר אל אלוהים ועל אמונה באלוהים ויש לו כיב קיבה (ראו רשימה מלאה ב"ישנוני").

"חנה ואחיותיה". וודי אלן, מיה פארו.

"חנה ואחיותיה". וודי אלן, מיה פארו

אחרי 76 דקות: שלוש האחיות נפגשות יחד לראשונה מאז קטע הפתיחה. הן יושבות במסעדה והמצלמה מקיפה אותן, מאחורי גבן, כשלא תמיד רואים את מי שמדברת. צורת הצילום הזאת תחזור בסרטים נוספים של אלן.

גם פה יש קטע חושך גמור קצר, ובו חנה מדברת עם אליוט במיטה ואז הוא מדליק את האור.
המשורר שאליוט מצטט הוא אי-אי קאמינגס (e.e. cummings) שמניותיו ומכירות ספריו עלו בעקבות ציטוט שירו המקסים בלוויה ב"ארבע חתונות ולוויה אחת" (1994). ומוזכרים: קול פורטר, פרויד, ניטשה, סוקרטס, משפטי נירנברג, הגסטפו, נאצים, אושוויץ (ארבעת האחרונים מדמויות שונות בהזדמנויות שונות), מחשבות אובדניות, Duck Soup מ-1933 של האחים מרקס מוקרן בבית קולנוע. רואים את "האדם החושב" של רודן שמוצב באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, את ההורים של מיקי ומתייחסים ליהדותו. את אמו מגלמת הלן מילר, שישבה בבית הקולנוע ב"שושנת קהיר הסגולה" ותופיע ב"ימי הרדיו". אלו שלושה מארבעת הסרטים שבהם הופיעה בחייה.

"חנה ואחיותיה". וודי אלן.

"חנה ואחיותיה". וודי אלן, ג'ולי קבנר

בתפקידים קטנים גם: ריצ'רד ג'נקינס (שהופיע רק בסרט "סילברדו" לפני כן; ומאז: "המכשפות מאיסטוויק", "צורת המים") כאחד מרופאיו של מיקי; ג'ואנה גליסון (סרטה הראשון) שהיא ובעלה נורמן -שכל אחד מהם הולך לטיפול פסיכולוגי- בילו עם חנה ומיקי בפריז; איירה וילר; בנו שמידט (נשיא אוניברסיטת ייל) כרופא; עובדים עם מיקי בתכנית המערכונים: ג'וליה לואי-דרייפוס ("סיינפלד", "ויפ" וגם "לפרק את הארי" אחרי 11 שנה), ג'ון טורטורו (שכותב מערכון על אש"ף), ג'יי-טי וולש, לואיס בלאק, כריסטיאן קלמנס וג'ולי קבנר ("רודה" וקולה של מארג' סימפסון) שתחזור להופיע בסרטים נוספים של אלן.

פרדריק (פון סידוב) ללי (הרשי): .You’re turning all red [את כולך מאדימה.]
חנה (פארו) ללי: .You look pale [את נראית חיוורת.]
(קראו את הרשימה המלאה בסקירה על "רגשות".)

הולי כותבת מחזה על שלוש אחיות וחנה נפגעת מאיך שהיא מוצגת בו. הולי נותנת למיקי לקרוא את המחזה הבא שלה, שהיא אומרת שיכול להתאים לטלוויזיה. כמו ב"אנני הול" באים לידי ביטוי ה"תיקונים" שעושים בתסריט כדי לשנות את מה שמפריע לנו במציאות, השינויים שעושים בעיבוד החיים לתסריט.
המוזיקה המלווה העיקרית היא חלק משיר בעל מילים, שהשירה בו מתחילה אחרי ב-1:15.

לאורך הסרט יש 16 כתוביות שמופיעות בכתב לבן על גבי מסך שחור:
אלוהים, כמה היא יפה. .God, she’s beautiful
המחשבות של אליוט על גיסתו לי.
נהנינו כל כך. .We all had a terrific time
ההיפוכונדר. .The Hypochondriac
זהו מיקי, כמובן.
חברת ההסעדה "סטניסלבסקי" בפעולה. The Stanislavski Catering Company in action
הולי ואפריל, השואפות להיות שחקניות, במטבח של אירוע שלהן.
"…לאף אחד, אפילו לא הגשם, אין ידיים כה קטנות." ".nobody, not even the rain, has such small hands…"
ציטוט מתוך שיר של א-אי קאמינגס, שכמו את שמו כתב ללא אותיות גדולות בתחילת השורות.
חרדתו של האדם בחדר הבדיקה .The anxiety of the man in the booth
חזרה למיקי ההיפוכונדר.
דאסטי קנה בית ענק בסאות'המפטון. .Dusty just bought this huge house in Southampton
דאסטי (דניאל שטרן, "דיינר", "שכחו אותי בבית") מצליח לעורר את חמתו של פרדריק.
המצולות. .The Abyss
ושוב מיקי.
"הביטחון היחיד הידוע לאדם הוא שהחיים הם חסרי משמעות" -טולסטוי. “The only absolute knowledge attainable by man is that life is meaningless.” -Tolstoy
בשעות אחר הצהריים. .Afternoons
מבחן הבד. .The audition
הולי על במה.
הזינוק הגדול. .The big leap
קיץ בניו יורק. .Summer in New York
צינת סתיו. .Autumn chill
איזה מזל שנתקלתי בך. .Lucky I ran into you
הולי ומיקי נתקלים זה בזה ברחוב, היא רוצה שיקרא משהו שכתבה.
אחרי שנה. .One year later
וקופצים לקטע האחרון של הסרט, התכנסות משפחתית לארוחת חג ההודיה.
107 דקות, סרטו הראשון מעל 100 דקות.
הסרט מסתיים בנשיקה! והוא סרטו השני הכי מצליח של אלן בארה"ב אי פעם, אחרי "חצות בפריז" (2011), כלומר החזיק בתואר המצליח ביותר במשך 25 שנה. הוא היה מועמד ל-7 פרסי אוסקר, יותר מכל סרט של אלן עד אז ("קליעים מעל ברודווי" מ-1994 ישווה את השיא הזה): סרט, במאי, שחקן משנה (מייקל קיין שזכה ולא נכח בטקס), שחקנית משנה (דיאן ויסט שזכתה), תסריט (פעם שנייה שאלן זכה על תסריט), עריכה (סרטו היחיד שהיה מועמד בקטגוריה הזאת) ועיצוב אמנותי. מייקל קיין הוא השחקן (הגבר) היחיד שזכה באוסקר על סרט של אלן, כל השאר שזכו במשחק על סרטיו היו נשים.

 

הסקירות הקודמות על סרטי וודי אלן:
הקדמה וקח את הכסף וברח, בננות, כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאולישנוניאהבה ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטןאבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה.

[…] ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?