סרטי הקולנוע של וודי אלן: 28- "סלבריטי" (1998)

"סלבריטי". ליאונרדו די'קפריו.

"סלבריטי". ליאונרדו די'קפריו.

"סלבריטי", סרטו החמישי והאחרון של וודי אלן בשחור-לבן, מתחיל בצילומי סרט ונגמר בבכורה של אותו סרט, שאת הבמאי שלו מגלם גרג מוטולה, לימים במאי Superbad ("חרמן על הזמן") ו"השכנים של ג'ונס" עם גל גדות, ששיחק בשלושה סרטים. זה השני. ב"סוף הוליוודי" (2002) ירד לגלם עוזר במאי.

העיתונאי האמריקאי לי סיימון (קנת' בראנה) מראיין את ניקול אוליבר (מלאני גריפית'), שחקנית בולימית הנשואה לפיל (אך לא נאמנה לו מהצוואר ומעלה), שהיתה מועמדת לאוסקר ויש לה חברת הפקות. בין השאר הם הולכים לבית ילדותה (כמו ב"אנני הול", "אשה אחרת", "פשעים ועבירות קלות", "אליס").

"סלבריטי". קנת' בראנה, ליאונרדו די'קפריו, סאם רוקוול.

"סלבריטי". קנת' בראנה, ליאונרדו די'קפריו, סם רוקוול.

לאחרונה לי, בן מזל קשת (כמו אלן, וגם מברבר-מגמגם כמו דמות טיפוסית שאלן מגלם), נפרד מאשתו רובין אחרי 16 שנות נישואין. הוא שכב עם חברתה הטובה ביותר (כמובן) ועם שכנה שלהם. הוא פרסם שני ספרים שהמבקרים קטלו וכתב תסריט על שוד רכב משוריין שהוא מנסה למכור לניקול ולמרואיין הבא שלו, השחקן ברנדון דארו (ליאונרדו די קפריו). הוא מנהל קשרים עם בוני (פמקה ג'נסן, "גולדן איי" ו"אקס-מן"), עורכת בהוצאת ספרים; עם נולה (וינונה ריידר), מלצרית וניצבת, שהולכת לפסיכולוג ושואפת להיות שחקנית; ומכרכר סביב דוגמנית (שרליז ת'רון בשיער קצוץ). הוא גם הולך לפגישת מחזור של בית הספר שלו.

אחרי שפסיכותרפיה לא עוזרת, רובין (ג'ודי דיויס), בעבר מורה בבית הספר, הולכת לבית הבראה, שם יש מים חומים ("מנהטן", "אפרודיטה הגדולה"). חברה שלה (קייט ברטון) לוקחת אותה למנתח הפלסטי ד"ר לופוס [זאבת] (מייקל לרנר, "ברטון פינק"), לשם בדיוק מגיע צוות צילום עם כתבת טלוויזיה (דברה מסינג, "ויל וגרייס") והמפיק טוני גרדלה (ג'ו מנטייה, "אליס"). הביקור משנה את מסלול חייה מבחינה מקצועית ורומנטית.

"סלבריטי". ג'ודי דייויס, קנת' בראנה, ג'ו מנטייה, פמקה ג'נסן.

"סלבריטי". ג'ודי דיויס, קנת' בראנה, ג'ו מנטייה, פמקה ג'נסן.

מוזכרים: צ'כוב, צ'וסר, כיב קיבה. רובין מצטטת את המשפט המפורסם של בלאנש מ"חשמלית ושמה תשוקה": "תמיד הסתמכתי על טוב לבם של זרים." רואים בפלאשבקים את לי ורובין לפני הפרידה. שומעים את המחשבות של לי בקריינות. שרליז קוראת לצייר ברוס בישופ (מעצב האופנה אייזק מזרחי) "גאון". (ראו רשימה מלאה בסקירה על "אליס".)

כמה שדיויס נהדרת, זה לא מספיק. לא מעניין מה יקרה לדמויות האלה והן בעיקר עדות להתרחשויות ולא קורה להן מספיק. והסרט ארוך בלי שום סיבה ולא מספיק מצחיק כדי להיות קומדיה.

בתפקידים קטנים עד קטנטנים: הנק עזריה כחבר של נולה; ביבי ניוורת' ("חופשי על הבר") כזונה; ג'יי-קיי סימונס ("אוז", "ויפלאש") כמוכר פסלי ישו; דילן בייקר ככומר; בקי אן בייקר ("בנות") כדוריס, שלמדה עם לי בתיכון; גרטשן מול (שתופיע גם בסרטו הבא של אלן) כבקי, חברתו של ברנדון בחדר המלון; סם רוקוול ("גרין מייל", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי") ואדריאן גרנייה ("הפמליה") כחבריו של ברנדון. הם בקושי בסרט וחסרי דיאלוגים ובכל זאת סם רוקוול בכתוביות הפתיחה; אליסון ג'אני ("הבית הלבן", "אמא") כסוכנת נדל"ן; איידה טורטורו כאולגה, מגדת עתידות, שאומרת לרובין (דיויס): You need a change in your life [את צריכה שינוי בחיים] שמזכיר את השורה המצוטטת משיר של רילקה ב"אשה אחרת": .You must change your life [עליך לשנות את חייך.] שיוזכר גם ב"לרומא באהבה"; ג'פרי רייט ("באסקייה", "וסטוורלד") כגרג, במאי תאטרון; סיליה וסטון; דן מורן (הופעה שלישית מתוך ארבעה סרטים של אלן); ג'ודי לונג (סרט שלישי של אל איידה טורטורו כאולגה, מגדת עתידות, שאומרת לרובין (דיויס): .You need a change in your life; ג'פרי רייט ן); לארי פיין ("בית הקלפים") בסרט ראשון מתוך שלושה של אלן; דאגלס מקגארת', שכתב עם וודי את "קליעים מעל ברודווי", מגלם את ביל גיינס, היחצ"ן של ניקול, ויופיע בארבעה סרטים נוספים של אלן; טוני סירקו ("הסופרנוס", בסרט חמישי ברציפות של אלן! והוא יחזור לשני הסרטים ב-2016 ו-2017); ודונלד טראמפ בתפקיד עצמו.

113 דקות, הארוך ביותר שלו עד כה.

"סלבריטי". ליאונרדו די'קפריו, קנת' בראנה.

"סלבריטי". ליאונרדו די'קפריו, קנת' בראנה.

[…] הגדולה, כולם אומרים אני אוהב אותך, לפרק את הארי, סלבריטי, מתוק ומשוגע, נוכלים בגרוש, קללת אבן העקרב הירוקה, סוף […]

[…] הסקירות הקודמות על סרטי וודי אלן: הקדמה וקח את הכסף וברח, בננות, כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאול, ישנוני, אהבה ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטן, אבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת רצח במנהטן, קליעים מעל ברודווי, אפרודיטה הגדולה, כולם אומרים אני אוהב אותך, לפרק את הארי, סלבריטי. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?