מכתבם הפתוח של אנשי הקולנוע נגד מסגרת תל אביב בפסטיבל טורונטו

במכתב פתוח תחת הכותרת "הצהרת טורונטו: לא חוגגים כיבוש" (בלעז: The Toronto Declaration: No Celebration of Occupation) חתומים מעל 50 אנשי קולנוע על התנגדות לקיום המסגרת City to City על העיר תל אביב, במסגרת פסטיבל טורונטו. בין החותמים גם השחקנית ג'יין פונדה, השחקן דני גלובר, השחקן ג'וליאנו מר, וכמובן קן לואץ' שנדבק לכל הזדמנות שכזאת.

"אנו מוחים כי TIFF (פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו, א.ש) בין אם במתכוון ובין אם לאו, הפך לשותף במכונת התעמולה הישראלית." נכתב במכתב. "תל אביב נבנתה על כפרים פלשתינים הרוסים, ושהעיר יפו, מוקד התרבות המרכזי של פלשתין עד 1948, סופחה לתל אביב לאחר ההגליה המרובה של תושבים פלשתינים. התוכנית הזו (City to City. א.ש.) מתעלמת מסבלם של אלפי התושבים הקודמים וצאצאים של איזור תל אביב/יפו שכרגע חיים במחנות פליטים באיזורים כבושים או שפוזרו לארצות אחרות."

מכתבם מובא פה במלואו כפי שפורסם באתרם הרשמי, ומתחת לו רשימת החתומים:

An Open Letter to the Toronto International Film Festival:
September 2, 2009

As members of the Canadian and international film, culture and media arts communities, we are deeply disturbed by the Toronto International Film Festival’s decision to host a celebratory spotlight on Tel Aviv. We protest that TIFF, whether intentionally or not, has become complicit in the Israeli propaganda machine.

In 2008, the Israeli government and Canadian partners Sidney Greenberg of Astral Media, David Asper of Canwest Global Communications and Joel Reitman of MIJO Corporation launched “Brand Israel,” a million dollar media and advertising campaign aimed at changing Canadian perceptions of Israel. Brand Israel would take the focus off Israel’s treatment of Palestinians and its aggressive wars, and refocus it on achievements in medicine, science and culture. An article in Canadian Jewish News quotes Israeli consul general Amir Gissin as saying that Toronto would be the test city for a promotion that could then be deployed around the world. According to Gissin, the culmination of the campaign would be a major Israeli presence at the 2009 Toronto International Film Festival. (Andy Levy-Alzenkopf, “Brand Israel set to launch in GTA,” Canadian Jewish News, August 28, 2008.)

In 2009, TIFF announced that it would inaugurate its new City to City program with a focus on Tel Aviv. According to program notes by Festival co-director and City to City programmer Cameron Bailey, “The ten films in this year’s City to City programme will showcase the complex currents running through today’s Tel Aviv. Celebrating its 100th birthday in 2009, Tel Aviv is a young, dynamic city that, like Toronto, celebrates its diversity.”

The emphasis on 'diversity' in City to City is empty given the absence of Palestinian filmmakers in the program. Furthermore, what this description does not say is that Tel Aviv is built on destroyed Palestinian villages, and that the city of Jaffa, Palestine’s main cultural hub until 1948, was annexed to Tel Aviv after the mass exiling of the Palestinian population. This program ignores the suffering of thousands of former residents and descendants of the Tel Aviv/Jaffa area who currently live in refugee camps in the Occupied Territories or who have been dispersed to other countries, including Canada. Looking at modern, sophisticated Tel Aviv without also considering the city’s past and the realities of Israeli occupation of the West Bank and the Gaza strip, would be like rhapsodizing about the beauty and elegant lifestyles in white-only Cape Town or Johannesburg during apartheid without acknowledging the corresponding black townships of Khayelitsha and Soweto.

We do not protest the individual Israeli filmmakers included in City to City, nor do we in any way suggest that Israeli films should be unwelcome at TIFF. However, especially in the wake of this year’s brutal assault on Gaza, we object to the use of such an important international festival in staging a propaganda campaign on behalf of what South African Archbishop Desmond Tutu, former U.S. President Jimmy Carter, and UN General Assembly President Miguel d’Escoto Brockmann have all characterized as an apartheid regime.

(אם מישהו יסכים לתרגם את המכתב לשפת הקודש – ולהשאירו בתגובות או בפניה ישירה אלינו – אשמח לפרסם כאן את התרגום)

רשימת החתומים עליו (שמות המיקומים של החותמים לא שונו, ולכן אתם עשוים למצוא "פלשתין" במקום "ישראל" וכו'; קישורים לעמודים הפרופיל הם שלנו):

אחמד עבדאללה, קולנוען, מצרים
האני אבו-סעד, קולנוען, פלשתין
מארק אכבר, קולנוען, קנדה
זאקי אחמד, פעיל AIDS, דרום אפריקה
רענן אלכסנדרוביץ', קולנוען, ירושלים
אנתוני ארנובה, מוציא לאור ומפיק, ארה"ב
רובה אתליה, במאי(ת? א.ש.) תעודה, לבנון
ג'וזלין ברנס, תסריטאית ומפיקה, ארה"ב
ג'וש ברגר, סופר, צרפת
דיויד ביירן, מוסיקאי, ארה"ב
גיא דוידי, במאי, ישראל
נא-יום דולי, עיתונאית/סופרת, ארה"ב
איגור דרלג'קה, קולנוען, קנדה
איב אנסלר, מחזאית, סופרת, ארה"ב
אייל איתקוביץ', במאי, ישראל
סופי פיינס, קולנוענית, אנגליה
פיטר פיטינג, פרופסור, קנדה
ג'יין פונדה, שחקנית וסופרת, ארה"ב
דני גלובר, קולנוען ושחקן, ארה"ב
נועם גוטניק, במאי, קנדה
מלקולם גאי, קולנוען, קנדה
מייק הולבום, קולנוען, קנדה
אנמארי ג'סיר, קולנוען, פלשתין
פרדריק ג'יימסון, מבקר ספרות, ארה"ב
ג'וליאנו מר חמיס, קולנוען, ג'נין/חיפה
בוני שר קליין, קולנוענית, קנדה
פול לברטי, מפיק, אנגליה
פול לי, קולנוען, קנדה
יעל לרר, מוציאה לאור, תל אביב
ג'ק לואיס, קולנוען, אפריקה
קן לואץ', קולנוען, אנגליה
ערב לופטי, קולנוען, מצרים/לבנון
קיו מקליר, סופר, טורונטו
מחמוד ממדני, פרופסור, ארה"ב
פטימה מאווס, קולנוען, אוסטרליה
טסה מק'וואט, סופרת, קנדה ואנגליה
קורנליוס מור, מפיץ סרטים, ארה"ב
יוסרי נסראללה, במאי, מצרים
רבקה או'בריאן, מפיקה, אנגליה
פרטיבהא פרמר, מפיקה/במאית, אנגליה
ג'רמי פיקסר, תסריטאי, ארה"ב
ג'ון פילג'ר, קולנוען, אנגליה
שי כרמלי פולק, קולנוען, ישראל
איאן איקבל ראשיד, קולנוען, קנדה
ג'ודי רביק, פרופסורית, קנדה
דיויד ריב, אמן, תל אביב
ב. רובי ריץ', מבקר ופרופסור, ארה"ב
וואלאס שון, מחזאי, שחקן, ארה"ב
אייל סיוון, קולנוען ואקדמאי, פריס/לונדון/שדרות
אליה סולימן, קולנוען, נצרת/פריס/ניו יורק
ערן טורבינר, קולנוען, ישראל
אליס ווקר, תסריטאי, ארה"ב
תומאס ווך, פרופסור, קנדה
האוורד זין, תסריטאי, ארה"ב
סלאבוך זיזק, פרופסור, סלובניה

גיורא לשם

מישהו שכח ב-1948-1946 להגיד לתושבי יפו לא לרצוח יהודים ביפו ולא לירות על תל-אביב.

[…] אך עם כל זאת, ב-תשס"ט, מעט מאד סרטים עלילתיים ישראלים גרפו פרסים נחשבים במיוחד בתפוצות. למעשה, אם מסתכלים מקרוב, אפשר לשים לב שהסרטים המצליחים ביותר שלנו בשנתיים האחרונות בחו"ל הם סרטים על מלחמת לבנון (הראשונה): "ואלס עם באשיר" גרף את פרס גלובוס הזהב היוקרתי, אך פספס את האוסקר; ו"לבנון" גרף רק לאחרונה את פרס פסטיבל ונציה. בפסטיבל טורונטו שנחתם הלילה, מתמודדים לא מעט סרטים ישראלים על פרסים שונים, אך מיוחד הוא שערכו השנה מסגרת מיוחדת בשם City to City, ובה התמקדו בעיר תל אביב ובסרטים אודותיה (וזאת על אף המחאה החריפה נגד המסגרת). […]

קובי

לא הבנתי איך האנשים האלה פה:

דיויד ריב, אמן, תל אביב
יעל לרר, מוציאה לאור, תל אביב

רק מראה כמה אפשר להיות צבוע.
העיקר שאתה "אמן" ועוסק במקצועות "רוח".

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?