שתף קטע נבחר

"שעה של גיבורים": מתייבשים על רטוב

סרט האסונות מבית אולפני דיסני "שעה של גיבורים" גובש על פי כל המצופה מארצות הברית היפה והטובה של שנות ה-50. במרכז עומדים גיבורים פטריוטים עזי נפש נאבקים להצלת חיי אדם מים סוער, אבל לא בטוח עד כמה זה אמין

מה לאולפני דיסני ולסרט אסונות? סרטי ה-לייב אקשן שנעשו באולפני דיסני בשנים האחרונות נחלקים לשני סוגים. הראשון, המזוהה באופן טבעי עם האולפן, כולל עיבודים לסרטים המצוירים ולאגדות ילדים - מ"מליפסנט", דרך "סינדרלה", וכלה באגדה עתידנית כמו "עולם המחר". סרטים אלו הוקרנו בארץ וזכו במידת הצלחה התואמת את זו שהיתה להם בארצות הברית.

 

הסוג השני, זוכה לפחות תשומת לב, בוודאי בכל הקשור להקרנתו על מסכי הקולנוע בישראל. אלו סרטים עם נושאים כמו מאמן שמוביל נבחרת ריצה תיכונית ממוצא לטיני ("המירוץ לפסגה" של ניקי קארו) או הניסיון לשלב שחקני קריקט הודיים בליגת הבייסבול בארצות הברית ("One Million Dollar Man" של קרייג גילספי). האלמנטים הבולטים של סרטים אלו היא התבססות על סיפור אמיתי, או על האופן שבו המציאות היתה צריכה להתנהג. יש אלמנט של כישרון ומאמץ פיזי, וסיטואציה המאפשרת לדמויות להשיג התעלות המבטאת ערכיים אמריקאיים שעבדו היטב (או, טוב יותר) באמצע המאה ה-20.

  

לתוך מסגרת זו משתלב באופן טבעי "שעה של גיבורים" ("The Finest Hours"), סרט נוסף של קרייג גילספי. זהו עיבוד לספרו של מייקל טוגלס (2009) ששמו המלא יכול להיות מתורגם ל"השעות היפות ביותר: הסיפור האמיתי של מבצע ההצלה הימי הנועז ביותר של משמר החופים האמריקאי". השם המקוצר שניתן לסרט - "השעות היפות ביותר" - מזכיר, כמובן, את מילותיו של צ'רצ'יל בנאומו לפני הפרלמנט ביוני 1940, שבו הוא התייחס לאופן בו גבורתם של בני עמו תיתפס על ידי הדורות הבאים.

 

עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

מכונת הכסף

שחק אותה שוטר

 

עלילת הסרט מחזירה אותנו לתקופה שאינה כה רחוקה מנאומו של צ'רצ'יל. הצלה ימית המתרחשת בחורף של שנת 1952 מול חופי ניו אינגלנד. חלק מהדמויות בסרט, המתבססות על אנשים אמיתיים, שירתו בצבא האמריקאי בזמן מלחמת העולם השניה. זהו הדור שזכה לכינוי ההערצה "The Greatest Generation" ו"שעה של גיבורים" אינו מנסה לפקפק בכך ולו לרגע. זוהי גבורה, חד וחלק. והיא מוצגת בסרט כאילו אנו רואים הפקה של אולפן הוליוודי באמצע שנות ה-40.

 

הדמויות משורטטות בקווים ברורים, עד שלעיתים הן נראות כפסע מייצוג פרודי. הדבר היחידי שהשתנה הוא היכולת להשתמש באפקטים דיגיטליים ובצילום תלת מימדי על מנת לממש את הסיטואציה המסוכנת המאפשרת לגבורה להתגלות במלוא הדרה.

 

הסרט מתחיל שנה לפני אירוע ההצלה, בוולפיט שבמסצ'וסטס. בליינד דייט בין ברני וובר (כריס פיין), מלח במשמר החופים ומרכזנית טלפונים בשם מרים (הולידיי גריינג'ר). האהבה ניצתת במהרה אך לא לפני שאנו לומדים על אופיו המגונן וערכיו השמרניים של ברני. קפיצה לתחילת 1952, ומרים כבר מתחילה ללחוץ על חתונה. ברני הוא אדם כה ערכי עד שהוא לוקח ברצינות את החובה הפורמלית שלפיה הוא מחויב לבקש רשות מהמפקד שלו להתחתן עם בחירת ליבו. הוא גם מזהיר אותה מפני הקושי הצפוי בנישואים למי שמסכן את חייו במשמר החופים.

 

כצפוי, בתסריטי נוסחא ממין זה, מיד יגיע האירוע שיאפשר לברני להפגין את ערכיו הנעלים במלואם, המכשול הכביר שההתגברות עליו תאפשר, דרמטית וסמלית-אידיאולוגית, את החתונה.

 

סערה איומה בים מביאה להתבקעותה של מיכלית הנפט פנדלטון. חלקה החזיתי, הכולל גם את עמדת הקברניט, שוקע למצולות. כעת נותרו לאנשי הצוות מספר ספור של שעות עד שגם החלק השני ישקע. מי שתופס את הפיקוד הוא מהנדס נבון וקפדן (ולכן לא אהוד) בשם ריי סיברט (קייסי אפלק). הוא צריך לגבש את הצוות לכוח עבודה שיוכל להשהות את שקיעת הספינה למצולות, בתקווה שעד אז יצליח להגיע אליהם כוח חילוץ. קייסי אפלק, שחקן מוכשר מאחיו, הוא היחידי מבין שחקני הסרט המצליח ליצור דמות שיש בה יותר משני מימדים.

 

בעוד צוות הפנדלטון נלחם על חייו, ברני יוצא בשליחות מפקדו הלא מנוסה (אריק באנה) למשימת הצלה ימית. המפקד לא מבין שהוא שולח את הצוות של ברני למוות כמעט ודאי. וברני, הישר והקפדן באדם, יגיע לרגע בו הוא ילמד לחרוג מהפקודות של מפקדו.

 

חציו השני של הסרט הוא המהלך האינטנסיבי של ההצלה. אין בו מקום או זמן לרגעים דרמטיים החורגים מהפעילות הפיזית הנדרשת. הפעולות הנדרשות מתוארות באופן מפורט,

אך הדמויות לא מעניינות במיוחד, המשפטים היוצאים מפיהן מעושים, והאפקטים המרשימים לכשעצמם, עדיין לא מבוצעים ברמה העליונה הנדרשת לאתגר כה מורכב מבחינה טכנית.

 

את "שעה של גיבורים" ראיתי בהקרנה מסחרית, בתלת מימד, באחד מאולמות יס פלאנט בקניון איילון. אני מציין זאת מכיוון שהתמונה היתה חשוכה למדי, גם בהתחשב בעובדה שזהו סרט שעלילתו מתרחשת בים, בלילה ובזמן סערה. אני חושד שמקור הבעיה לא היה בסרט עצמו אלא בכך שעוצמת התאורה במנורת המקרן לא הותאמה להקרנה בתלת מימד. כך או אחרת זו בעיה הפוגעת באופן ניכר ביכולת ליהנות ממנו.

 

"שעה של גיבורים" (ארצות הברית) - במאי: קרייג גילספי. שחקנים ראשיים: כריס פיין, קייסי אפלק, הולידיי גריינג'ר, אריק באנה. אורך הסרט: 117 דקות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קייסי אפלק ב"שעה של גיבורים"
לאתר ההטבות
מומלצים