שתף קטע נבחר

"זולנדר 2": הקאלט הזה כבר לא באופנה

סרט ההמשך לקומדיית הקאלט הפרועה שלעסה את עולם האופנה, הוא מאמץ לא מוצדק. אפילו עדר הסלבס בראשות ג'סטין ביבר לא מצליח להציל את "זולנדר 2" מצ'אפחות שמנוניות ובדיחות ממוחזרות שלא עובדות

 

15 שנים לאחר הופעת "זולנדר", קומדיית עולם הדוגמנות של השחקן-קומיקאי-בימאי בן סטילר, מגיע סרט ההמשך "זולנדר 2" ("Zoolander 2"). חובביו הרבים של הסרט הראשון (הכוללים, יש לזכור, אפילו את הבימאי-פילוסוף טרנס מאליק) מצפים שנים רבות להופעתו החוזרת של הדוגמן "שנראה מאוד מאוד, מגוחך עד כמה, טוב" דרק זולנדר (סטילר) ושל יריבו שהפך לחברו "הוא כל כך לוהט עכשיו" הנזל (אוון וילסון).

 

האם הנזל עוד לוהט? האם מבט ה"פלדה כחולה" עדיין מסוגל לעצור שוריקן של נינג'ה במעופו? התשובה, למרבה הצער, שלילית. נכון, גם כאשר יצא הסרט הראשון הצלחתו היתה פושרת והביקורות היו רעות, אך יש לזכור שהדבר קרה שבועות ספורים אחרי אסון מגדלי התאומים - תקופה לא אידיאלית לדאחקות על חשבון השטחיות והחשיבות העצמית של אנשי עולם האופנה. חרף הפצתו המדשדשת לבתי הקולנוע, "זולנדר" לא נעלם או נשכח. מקומו הטבעי היה בצפיות חוזרות ונשנות על המסך הקטן. מעמדו "הפולחני" התעצב בהדרגה והפך אותו, בחלוף השנים, לאחד הסרטים המצוטטים של העשור הקודם.

 

עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

המטרה: לונדון

מלחמת האלים

אנומליסה

טרמבו

 

הסרט פותח בסקירה מהירה של האירועים שחלפו מאז הסרט הקודם. המרכז שהקים זולנדר ל"ילדים שלא יודעים לקרוא טוב ורוצים ללמוד לעשות דברים אחרים טוב", קורס עקב תכנון בנייה לקוי וממית את אהובתו מתילדה (קריסטין טיילור). בנם המשותף נלקח ממנו, והוא יוצא לגלות-מרצון בטבע הפראי והקפוא של ניו ג'רזי. הנזל, שפניו "הושחתו" פרש מהדוגמנות, עבר לדיונות החול המדבריות של מאליבו, ומעביר את חייו בתרגילי יוגה אתגריים, ובאורגיות רב מיניות-גזעיות-וצורות חי.

 

סטילר וווילסון צועדים על המסלול ()
סטילר וווילסון צועדים על המסלול

מעצבת האופנה הבכירה אלכסניה אטוז (קירסטן וויג בקריקטורה א-לה דונטלה ורסאצ'ה) מחזירה את דרק והנזל לתצוגת אופנה שהופכת למסכת השפלות לשני הדינוזאורים. במקום שהשפלתו של זולנדר תצחיק, כפי שהיה בסרט הראשון, כאן היא בעיקר מדכדכת. ככה זה כשהבדיחות לא עובדות.

 

על רקע הניסיון להתניע מחדש את הקריירה, מתבצעת סדרת מעשי רצח של הסלבריטאים "היפים בעולם" (יש נחמה קתרטית בחיסולו של ג'סטין ביבר בסצנת הפתיחה). חיבור לא לגמרי מגובש בין שני אלו מייצר עלילות משנה נוספות - החיפוש אחר בנו האובד של זולנדר, ותעלומת אביו הנעדר של הנזל (לא נחשוף, אך כאן יש עוד הופעת אורח שהיתה אמורה להצחיק על הנייר ובפועל בקושי מעוררת חיוך קל). בכל אלו מסייעת לשניים ולנטינה ולנסיה (פנלופה קרוז) סוכנת מטעם "יחידת האופנה הגלובלית של האינטרפול".

 

והנה מבט הפלדה המפורסם ()
והנה מבט הפלדה המפורסם

ייתכן שגם "זולנדר 2" ייתפס בעוד מספר שנים כקומדיה מבריקה, אבל הסיכוי שזה יקרה הוא קלוש ביותר. הדרך לסיום ההפקה היתה ארוכה ומייסרת: חמש שנים עד טיוטת התסריט, חמש של שכתובים, ולקינוח עוד חמש להרמת ההפקה. התוצאה היא עבודה של ארבעה תסריטאים שנראית כמו תבשיל המבוסס על שאריות מהסרט הקודם, שחומם, התקרר, שוב חומם, ושוב התקרר וחוזר חלילה במשך 15 שנים.

 

ניתן למנות שני כשלים עיקריים בסרט הנוכחי: חזרה על בדיחות מהסרט הקודם שמטרתן לספק את המעריצים. לכאורה יש בכך היגיון, אך כשמדובר בסרט שמעריצים מכירים בעל פה, נדמה כי חסרים רגעים של הומור מקורי שישתוו לדוגמנים המשתעשעים בתחנת דלק לצלילי "Wake Me Up Before You Go-Go" של וואם!. יש אמנם התייחסות לסצנה הקלאסית בסרט הנוכחי, אבל היא רק מדגישה את עייפות החומר. תחושת ה"פאן" והאנרגיה השטותניקית שהיתה בסרט הראשון חסרה ב"זולנדר 2". במקום זאת הוא מונע מכוח מיחזור מחושב.

 

 

בעיה נוספת קשורה לחיבוק הדוב הממסדי. בעוד הסרט הראשון הפתיע את אנשי תעשיית האופנה, פה הם כבר הפכו שותפים לבדיחה. הכוחות המובילים של עולם האופנה פרשו את חסותם והסכימו להופיע בסרט בגופם, שמם ותוארם. אנה וינטור, העורכת המיתולוגית של ירחון האופנה ווג הובילה את המחנה. בעקבותיה הצטרפו גם המעצבים מארק ג'ייקובס, טומי הילפיגר, ולנטינו, אלכסנדר וונג, והדוגמניות נעמי קמפבל, קייט מוס וקארלי קלוס. כל אלו מייצגים רק חלק קטן מ-25 הופעות האורח של סלבריטיז המוזכרים בשמם האמיתי. המעמד הפולחני של החלק הראשון איפשר את הגיוס המאסיבי, אבל זה שאפשר - לא אומר שצריך. במקום סאטירה ובדיחות שעובדות יש מצעד בלתי פוסק של צ'אפחות שמנוניות.

 

ברור שאין טעם לצפות לעלילה בנויה לתלפיות. גם "זולנדר" התבסס על שינויים ביזארים ותפניות חסרות היגיון. אבל אז זה עבד, ופה יש תחושה חזקה של אוסף אירועים מגובב ויריות לכל הכיוונים בניסיון להצחיק. חזרתו של ויל פארל כמוגאטו, מעצב האופנה המופרע של הסרט הקודם, אחראית לרגעים הספורים שמצליחים בכך, אבל זה קורה בשלב מאוחר מדי בסרט ומעט מדי.

 

גם פנלופה קרוז כאן ()
גם פנלופה קרוז כאן
   

"זולנדר 2" הוא לא סרט שמצדיק צפייה בודדת, שלא לדבר על צפיות חוזרות ונשנות. לא נולד פה עוד סרט פולחן. לא נורא, לטרנס מאליק יהיה יותר זמן לקרוא היידגר.

 

"זולנדר 2" (ארצות הברית) - במאי: בן סטילר. שחקנים ראשיים: בן סטילר, אוון ווילסון, וויל פארל, פנלופה קרוז, בנדיקט קמברבאץ'. אורך הסרט: 102 דקות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים