עמק: ביקורת

ג'וש נכנס לכיתה באיחור, משליח את הילקוט שלו על הנער שהעז להתיישב במקומו. כשהמורה מסרבת לדרישתו לצאת לשירותים באמצע השיעור, הוא מטיל את מימיו בפח האשפה לעיני התלמידים ההמומים. ג'וש בן ה- 17 הוא הבריון הכיתתי. בחור גדול גוף ואלים. עבריין אמיתי. מבט אל תוך מה שמתרחש בדירה המטונפת, בה ג'וש גר עם אחיו ואמו הלא מתפקדת, מגלה מציאות מטרידה. מערכת יחסים משפחתית שהיינו מעדיפים שלא להיחשף אליה. בגילומו היוצא מן הכלל של כוכב "גאליס", נוה צור, זאת דמות המסתירה מאחורי מסך של תוקפנות נפש פגיעה. צור מביא אל המסך אנרגיות בוערות, מעצב את התסביכים המכאובים והחלומות של הנער בכישרון נדיר. ג'וש הוא הקלף המנצח של "עמק", מעניק לו את הטעם והייחוד גם ברגעים החלשים.
HAHEMEK BY RAN MENDELSON HI RES-29521

אני והחבר'ה

דוד (רועי ניק) עובר עם אביו ממרכז הארץ למגדל העמק. הוא בחור שקט ומופנם, אוהב לקרוא ולשמוע מוסיקה, שום דבר לא מכין אותו למפגש עם הנוער המקומי בבית הספר. במיוחד לא למפגש עם ג'וש.
סרטה הראשון של סופי ארטוס, עוסק בהתבגרות בשוליים החברתיים, בזהות המתגבשת בצל האלימות. היא מספרת סיפור אותנטי, פשוט, עם הרגליים על הקרקע. האלימות צומחת בכל פינה, מטפסת מעלה, דנה את ההתבגרות לכישלון ידוע מראש.
הבעירה הפנימית ותחושת המחויבות העמוקה לנושא הן כרטיס הביקור של "עמק". זאת יכלה להיות דרמה סוציאל-ריאליסטית דידקטית אחת מיני רבות, אך ארטוס מתגלה לא רק כאקטיביסטית, אלא גם כמספרת סיפורים מוכשרת. הסרט נצפה על נשימה אחת, כסרט מתח משובח, מתחילתו ועד סופו. היא נשארת נאמנה לגיבוריה, לא לוקחת שבויים, הולכת עד הסוף.
הסיפור מוכר, אבל אפקטיבי. יש מעידות לתחום הפשטני, נפילות למלכודות של הז'אנר. הדבר מורגש במיוחד בקו העלילה החלש של לינוי (ג'וי ריגר), הנערה שחולמת להפוך לשחקנית. זאת קלישאה לא מעניינת שמוהלת את העוצמות של סיפור החברות המרוכז והתוסס שבמרכז הסרט.
HAHEMEK_STILL BY RAN MENDELSON_HI RES-92891

לא חבר שלכם יותר!

"עמק" נעזר במוסיקה של אופיר ליבוביץ' שחודרת מתחת לעור, ובצילום אקספרסיבי של גדול צלמי האימה הישראליים, גיורא ביח ("לבנון", "מי מפחד מהזאב הרע", "אבוללה") ליצירת עולם אפלולי שמתקתק כמו פצצה. קדרות ומועקה המתקיימות בין עצי אורן ושדות שטופי שמש. שם, בעולם הקרוב רחוק הזה, חיים להם חבר'ה המתמודדים עם בעיות משפחתיות, רגשי ניכור, תסכול, נחיתות. הצעירים מגולמים ע"י מיטב כוכבי הנוער שמפתיעים  בהופעות לא זוהרות בעליל, משחק מצוין וכימיה נהדרת.
האם הדיון החברתי בסרט מספק? ובכן, כן ולא. כשארטוס  נוגעת בתחום האינטימי, של רגשי הבלבול והבושה של כל אחד מהגיבורים, היא במיטבה. דווקא הדינאמיקה בבית הספר הרגישה לי מאולצת. ארטוס גייסה כאן את ז'אנר "סרטי שיעור הספרות" הצרפתי (השנוא עלי עד מאוד). הדיון במקומו של הממסד,  של מערכת החינוך, בחיי הנוער הרגיש לי לוקה בחסר, פלקטי. את המצב מציל הליהוק המפתיע של הקומיקאית רותם אבוהב הנהדרת, לתפקיד המורה. הבוסריות של הסרט מורגשת גם בבימוי שמוטה לטונים היסטריים מדי, אך משתלב באופן מפתיע בקיצוניות של התסריט, שהולך ונבנה כסיפור מתח עד לפיצוץ הרצחני.
היופי ב"עמק" הוא ההבנה של היוצרים כי הגיבורים הצעירים הם הנושא האמיתי של הסרט ולא האג'נדה הבוערת שבמרכזה. זהו סיפור התבגרות קיצוני, אך רגיש, לפני היותו זעקה חברתית. סיפור הבלהות על נעורים במקום שאלוהים הזניח, שבו ילדים נאלצים לגדל את עצמם, מתברר כיצירת ביכורים כנה, כריזמטית ויעילה.
לב אורלוב
המדד של לב:
3.5
תודה שביקרתם ב"סירטונלה", ביקורות קולנוע קולעות ומחכימות.
אתם מוזמנים תמיד לשוב ולהתארח בבלוג, בכתובת: levorlov.wordpress.com
ועכשיו גם חפשו בפייסבוק: "סירטונלה"

כתיבת תגובה