זוטרופוליס – ביקורת #2

מאת גל בין
"זוטרופוליס".

"זוטרופוליס".

"זוטרופוליס" נועד להיות סרט מלא בכיף המכוון לכל המשפחה מעצם היותו סרט של דיסני, ברם מרוויח את מעמדו כסרט מהנה מאוד בזכות ולא בחסד. עם שילוב של אנימציה נהדרת, סיפור טוב, מסר נגד סטריאוטיפים והכי חשוב – בדיחות שפונות גם אל הקהל המבוגר – אין ספק שמדובר בסרט שיהיה הלהיט של תקופת החגים הקרובה.

הבמאים הם שניים מבמאי האנימציה המנוסים שכבר הספיקו להוכיח את עצמם בתחייה הנוכחית של דיסני. ביירון האוורד ("בולט" ו"פלונטר"), וריץ' מור ("ראלף ההורס") לא מנסים לשחזר להיטי עבר בהם קו העלילה יחסית צפוי והעניין הוא הדמויות. במקום זאת הם עושים סרט שיותר מאפיין את העשייה הנוכחית של סרטי דיסני – קצב התרחשויות מהיר עם דמויות פשוטות יחסית, מה שמאפשר לחקור את העולם בו הסרט מתרחש. לדעתי, מבין השניים, השפעתו של מור הורגשה יותר בגלל הצורה שבה הסרט מטפל בעולם החי באופן דומה לצורה שבה "ראלף ההורס" טיפל במשחקי המחשב.

גיבורת הסרט היא ג'ודי הופס (גיניפר גודווין) – ארנבת מהפריפרייה, שמסרבת לקבל את התפקיד שהחברה מכתיבה לה כחקלאית ושואפת להיות שוטרת בזוטרופוליס – עיר אוטופית בה החיות (כלומר יונקים, כי בסרט אין חרקים או עופות) חיות זו לצד זו ולא נשפטות בשל צורתן החיצונית. על אף שלא מדובר במשימה קלה עבורה, לאחר מונטאז' אימונים קצר בפתיחת הסרט, ג'ודי עוברת את ההסמכה ומסמנת, כנגד כל הציפיות, אבן דרך כשוטרת-ארנבת הראשונה בזוטרופוליס.

אבל גם לאחר ההסמכה, ולמרות המוטיבציה הגבוהה, ג'ודי ממשיכה לקבל יחס מזלזל מכל הסובבים אותה ובפרט ממפכ"ל המשטרה – צ'יף בוגו (אידריס אלבה). לכן כאשר היא מתעקשת לקחת חלק בחקירה אודות מספר נעדרים, בוגו מציב בפניה אולטימטום – עליה לפתור את התעלומה בתוך 48 שעות או להתפטר. לכן, בלית ברירה, ג'ודי נאלצת לפנות לעזרתו של ניק ויילד (ג'ייסון בייטמן), שועל נכלולי הבקיא בחיי הרחוב בעיר. ניק, שאינו מרוצה מהעובדה שעליו לשתף פעולה עם המשטרה, נגרר גם הוא אל תוך החקיר כגורם ספק מועיל ספק מזיק.

אולם למרות שעיקר הסיפור סובב סביב ניק וג'ודי המנסים להתמודד עם הסטיגמות של "שועל תחמן" וארנבת חמודה" אי אפשר להגיד שהשחקנים עשו עבודה יוצאת דופן. הדינמיקה בניהם עשויה נפלא, אבל את זאת צריך לזקוף יותר לכתיבת הדמויות עצמן ופחות לזכות השחקנים. כי מי שגונב את ההצגה הם דווקא אין ספור שחקני המשנה המציגים דמויות שטוחות שנועדות להיות קנה מידה להשוואה לעולם האמיתי, דוגמה לכך היא הסצנה הנהדרת ממשרד הרישוי שהופיעה בטריילר.

"זוטרופוליס".

"זוטרופוליס".

עם כל הכבוד למסר החשוב, ולחיות שפונות אל הקהל הצעיר, מה שעשה את הסרט היו הבדיחות שכוונו לקהל המבוגר. בנוסף לשועל התחמן ולעצלן האיטי, הסרט מכניס עוד הומור רב המתייחס לעולם החי עם המון מודועת עצמית. ההומור הזה, המבוסס על ביטויים שאולי ילדים מסוגלים להכיר, מצטרף לכמות עצומה של רפרנסים מכל הסוגים, מ"הסנדק" ו"שובר שורות" ועד להומור עצמי על סרטי דיסני האחרונים שיצאו. אין לי ספק שהילדים שבקהל יפספסו את הבדיחות המשולבות בקריצות הללו, אך הוריהם יצחקו מאותן האנקדוטות בקול רם.

ולכן זוטרופוליס מצליח לעמוד ברף הגבוה שמוצב לו מעצם היותו סרט של דיסני, ולהיות מהנה עבור כל המשפחה. אמנם יש בו פגמים קלים כמו עלילה מסובכת מעט יותר מידי או מסר שנדחף למרכז בצורה בולטת בכל סצנה שניה, אך למרות כל אלו עדיין מדובר בסרט נפלא. לפיכך, על אף שברור לי כבר עכשיו שלא מדובר בקלאסיקה הגדולה הבאה, אין ספק שהסרט השיג את המטרה שלו ומצליח לפנות גם אל הצעירים והמבוגרים כאחד ולהפוך את הצפייה בו לחוויה של כיף חייתי.

דירוג: ★★★★½

זוטרופוליס (ארה"ב, 2016)
בימוי: ביירון האוורד, ריץ' מור, ג'רד בוש | תסריט: ביירון האוורד, ג'רד בוש, ריץ' מור, ג'וזי טרינידד, ג'ים רירדון, פיל ג'ונסטון, ג'ניפר לי | קולות: ג'ייסון בייטמןגיניפר גודווין, נייט טורנס, ג'ני סלייט, ג'יי.קיי. סימונס
הפצה: פורום פילם, החל מה-24.03.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?