שתף קטע נבחר

'קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים': להצדיע לו

בסרט החדש של מארוול יש לא פחות מ-12 גיבורי על ותיקים וחדשים - שזה אפילו יותר מהנוקמים. אבל בניגוד למתחרים מ-DC קומיקס ו"באטמן נגד סופרמן" הכושל שלהם, יוצרי "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" הצליחו לעשות סדר בבלגן, וגיבשו סרט אקשן מורכב מלא ניואנסים קומיים ורגשיים

 

כחודש לאחר עלייתו למסכים של "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" מגיעה התשובה של אולפני מארוול, ומבהירה באופן חד משמעי לאנשי DC, מי יודע לעשות את זה נכון. "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" ("Captain America: Civil War") הוא, לכאורה, החלק השלישי בסדרת סרטי קפטן אמריקה. אבל יהיה מדויק יותר לכנותו "הנוקמים 2.5" מכיוון שמספר גיבורי-העל, ומרכזיות הדינמיקה בין חברי הנוקמים, חורגת בהרבה מעוד פרק בעלילותיו של הקפטן. אך אולי השם המדויק ביותר יהיה "קפטן אמריקה נגד איירון מן: שחר השלב השלישי בעידן סרטי מארוול".

 

ביקורות נוספות במדור הקולנוע של ynet:

 

דון צ'ידל ורוברט דאוני ג'וניור כוור-מאשין ואיירון מן ()
דון צ'ידל ורוברט דאוני ג'וניור כוור-מאשין ואיירון מן

על פניו, יש לא מעט דמיון במבנה ובאורך של "באטמן נגד סופרמן: עליית הצדק" ו"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים". נקודת המוצא של שניהם היא ההרס שהיה בסרט (או סרטים) הקודמים, והאופן בו הוא מוביל להתערבות ממשלתית/בינלאומית בניסיון להגביל/לרסן את גיבורי-העל. התערבות הנפרשת על פני למעלה ממחצית הסרט, מצמצמת באופן ניכר את כמות האקשן המוצג, ואמורה להכניס אותנו לתוך עולמם הפסיכולוגי והחברתי של הגיבורים.

 

לחצים חיצוניים אלו מציבים את גיבורי-העל בשני צידי המתרס, עימות המוביל לכניסת גיבורי-על חדשים כדמויות משנה. בשני המקרים השיא הוא העימות האישי בין שתי דמויות המפתח האיקוניות. הרבה דמיון, אך הסרט של DC קומיקס זייף כמעט לכל אורכו, וזה של מארוול מבצע את המהלך המורכב באופן כמעט מושלם.

 

סקרלט ג'והנסון כאלמנה השחורה ()
סקרלט ג'והנסון כאלמנה השחורה

"קפטן אמריקה: חייל החורף" (2014) פעל כשילוב בין סרט גיבורי-על וסרט קונספירציה שבו קשה להפריד בין ארגון S.H.I.E.L.D והידרה. קפטן אמריקה (כריס אוואנס), סמל בן 75 שנים לערכי האומה, פעל בפעם הראשונה (עבור דמותו הקולנועית) מתוך עמדת אי אמון בשולחיו. בסרט הנוכחי אי האמון יהפוך לעימות גלוי, וגם הפעם הדבר יהיה קשור לפער בין הסכנה הנשקפת מחייל החורף באקי בארנס (סבסטיאן סטן), מעין תאום צל לסיפור חייו של הקפטן, ומחויבותו של הקפטן לגילוי האמת ולחברות שהייתה ביניהם.

 

סבסטיאן סטן כבאקי בארנס, חייל החורף ()
סבסטיאן סטן כבאקי בארנס, חייל החורף

הסכנה שהיתה בפלישה החייזרית ב"הנוקמים", הובילה את טוני סטארק (רוברט דאוני ג'וניור) לפיתוחו של הרובוט אולטרון, החלטה שכמעט הובילה לחורבן האנושות. העימות עם הרובוט בסוף "הנוקמים: עידן אולטרון" (2015) גובה מחיר כבד בחיי אדם וימשיך להדהד כמוטיבציה לפעולת דמויות בסרט הנוכחי.

 

בנוסף, בתחילת "מלחמת האזרחים" יש עימות המתרחש בניגריה בין חלק מחברי הנוקמים וסוכן הידרה ברוק רומלו (פרנק גרילו) ומסתיים במוות נוסף של חפים מפשע. הנוקמים - כמו אמריקה - מנסים לפעול בכל העולם למען "המטרות הצודקות", אך המדינות החברות באו"ם מנסות לשלוט על כוח זה.

 

שרשרת אירועים זו גורמת לסטארק לשתף פעולה עם היוזמה הבינלאומית אותה מנסה לכפות גנרל רוס (וויליאם הארט, שחוזר לתפקיד מ"הענק הירוק" מ-2008) על חברי הנוקמים. הסדקים שניכרו בסוף "הנוקמים: עידן אולטרון" בין הקפטן ואיירון-מן הופכים לקרע המפצל את חברי הקבוצה.

 

בצד של הקפטן נמצאים, בנקודת המוצא, פלקון (אנתוני מאקי) וסקרלט וויטץ' (אלזבת אלסן), בהמשך יהיו לקבוצה חיזוקים נוספים. בצד השני האלמנה השחורה (סקרלט ג'והנסון, וור-מאשין (דון צ'ידל), הוויז'ן (פול בטאני). וגם כאן, כפי שיתברר בסרט, יחולו שינויים בהרכב הקבוצה.

 

קבלו את בלאק פנת'ר ()
קבלו את בלאק פנת'ר

אטרקציה מיוחדת לחובבי הז'אנר היא כניסתם של שני גיבורי על חדשים. טצ'אלה הלא הוא הבלאק פנת'ר (צ'דוויק בוזמן), נסיך מדינת ווקאנדה האפריקאית. בשונה מוור-משין ופלקון הוא לא סוג של סייד קיק, אלא דמות שעומדת בזכות עצמה, ומאפייניה הם של גאווה ועוצמה שחורה.

 

באופן מרגש אף יותר לחובבי הז'אנר - זהו הגלגול החדש לספיידרמן (טום הולנד), שחוזר לניהולה של מארוול אחרי שחברת סוני הרימה ידיים בעקבות הכישלון של "ספיידרמן המופלא 2" (2014). כאן זהו ספיידרמן כנער בתיכון, זמן קצר לאחר שזכה בכוחות העל, כשהוא עדיין נמצא בתהליכי עיצוב ראשוניים של זהותו כגיבור-על.

 

ספיידרמן החדש ()
ספיידרמן החדש

בשתי הדמויות, אך בעיקר בזו של ספיידרמן, ניכרת ההבנה של אנשי מארוול את הדמויות, דיוק באופן העיצוב שלהן (תלבושת, ליהוק), ודמיון בשילובן בסצנות פעולה.

זוהי פרזנטציה משכנעת לקראת הסרטים העתידיים שבהן דמויות אלו תעמודנה במרכז (ספיידרמן ביולי 2017 ובלאק פנת'ר בפברואר 2018). כל זה עומד בניגוד מוחלט לאופן בו זאק סניידר עיוות את הדמויות של באטמן וסופרמן בסרטים האחרונים של DC קומיקס.

 

כמו בשני סרטי קפטן אמריקה הקודמים, חתומים על התסריט כריסטופר מרקוס וסטיבן מקפילי, כשהם משכילים להימנע מלא מעט מלכודות של אי-סבירות, ומצליחים להכניס מילים בעלות ערך רעיוני ורגשי לפיהן של הדמיות. בנוסף אי אפשר שלא לציין את הצמד המתגלה כ-MVP's של מארוול: הבמאים האחים אנתוני ו-ג'ו רוסו. הרקע הטלוויזיוני שלהם לימד אותם לא מעט על בימוי קומי ודרמטי, ולא רק מנעד של אקשן בומבסטי נוסח זאק סניידר.

 

רוברט דאוני ג'וניור ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" ()
רוברט דאוני ג'וניור ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"

כאן יש דרמה ממשית ולא רק פאתוס מסוגנן. ובעיקר יש כבוד אמיתי לחומרי המקור בקומיקס, ולא רק ניסיון נואש לחלוב אותם במהירות בשביל לשבור שיאי הכנסות, ולבנות יש מאין יקום שלם. כשמגיע האקשן, והוא אכן מגיע, הם מפגינים וירטואוזיות יוצאת דופן ביכולתם לרתום את כוחות העל השונים של 12 דמויות שונות הנלחמות זו בזו.

 

בקרב הגדול והשני, קרב הרבה יותר אינטימי מבחינת מספר המשתתפים בו, הם משיגים דבר שמעט מאוד סרטי גיבורי-על הצליחו ליצור: רגע מטלטל באמת מבחינה רגשית.

 

  

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (ארצות הברית) - במאים: אנתוני וג'ו רוסו. שחקנים ראשיים: כריס אוואנס, רוברט דאוני ג'וניור, סקרלט ג'והנסון, פול ראד, פול בטאני, אליזבת אולסן, צ'דוויק בוזמן, אנתוני מקי, דון צ'ידל, אמילי ואן קמפ, וטום הולנד. אורך הסרט: 147 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוברט דאוני ג'וניור וכריס אוואנס ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"
לאתר ההטבות
מומלצים