שתף קטע נבחר

"קרימינל": עברייני צעצוע מתוצרת ישראל

ההצלחה הגואה של גל גדות בהוליווד הביאה אותה אל חיקם של הישראלים אבי לרנר, לטי גרובמן והבמאי אריאל ורומן במותחן "קרימינל". היא בחברה טובה ביחד עם קווין קוסטנר, ראיין ריינולדס וגארי אולדמן, אלא שהסרט עצמו מבולגן, מאולץ ומרושל. מלבד השחקנים, אין פה על מה לבנות. הפשע לא משתלם

אין אולפן שלא היה מתגאה ברשימת השחקנים המופיעה ב"קרימינל" ("Criminal"). היא כוללת שניים מהשחקנים הנמצאים בלב תעשיית גיבורי-העל (שפעם נקראה הוליווד): ריאן ריינולדס זמן קצר לאחר ההצלחה האדירה של "דדפול", וגל גדות שזכתה למעמד של קרן אור בודדת ב"באטמן נגד סופרמן: "שחר הצדק". אליהם חוברים שלושה שחקנים ותיקים ומוערכים - גארי אולדמן, קווין קוסטנר, וטומי לי ג'ונס. רוצים סרט אקשן? קבלו את התסריטאים דאגלס קוק ודיוויד וייסברג ("הפריצה לאלקטרז"). יש כאן מספיק חומר גלם לשלושה קמפיינים פרסומיים, אבל סרט אין כאן.

 

עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

 

"קרימינל" הוא עוד מוצר VOD שמאחוריו חברות הפקה אמריקאיות שבראשם ישראלים - אבי לרנר ולטי גרובמן. הנוכחות הישראלית באה לידי ביטוי גם בעמדת הבמאי - אריאל ורומן, בפיצ'ר הרביעי שלו מאז 2005. סרטו הקודם, מותחן הפשע הביוגרפי "אייסמן" (2012) הופק גם הוא במתכונת דומה וזכה לביקורות בינוניות, הישג שאין הצדקה לחזרתו הפעם.

 

הפעם האחרונה שבה תסריט של קוק ו-וייסברג הופק היתה ב"סיכון כפול" לפני 16 שנים. בהתחשב בתוצאה הנוכחית, היעדרות זו אינה מפתיעה. "קרימינל" הוא מותחן פשע שמשולב בו אלמנט של מדע בדיוני, אבל הרעיון משומש, והבימוי חסר השראה. שום צוות שחקנים לא יכול לחפות על כך.  

 

 

מסיבות עלומות העלילה, שבה רוב הדמויות הראשיות הן אמריקאיות, מתרחשת בלונדון. עיר שבה פועלים סוכני ה-CIA באין מפריע, ושבה הנוכחות השלטונית הבריטית מתמצה בשוטרים שמכוונים את התנועה. ביל פופ (ריינולדס), מי שנראה בדקות הראשונות כגיבור הסרט, הוא סוכן CIA המוצב בלונדון ומנסה להשיב לידי ארצות הברית קודים שיצר עבורם איש המחשבים יאן סטרופ המכונה "ההולנדי" (מייקל פיט).

 

"ההולנדי" יצר אותם עבור הצבא האמריקאי, אבל הם "דפקו אותו" (כיצד?). כעת הוא מנסה למכור את הקודים, המאפשרים לשלוט על כך מערכות הנשק הגרעיניות של ארצות הברית, למי שיהיה מוכן לשלם לו עשרה מיליון דולר. אני הייתי מבקש לפחות 50 מיליון.

 

חלק גדול מהמידע המופיע בפסקה הקודמת, עד כמה שהוא חלקי ומבולבל, ניתן להבנה רק כשעה לתוך הסרט. ההשתהות בהעברת המידע אינה קשורה לרמת התחכום העילאית של התסריט, לאופן בו הוא מצליח לבסס עולם צללים פרנואידי, אלא דוגמא לכתיבה גרועה במיוחד. כמעט מחצית סרט עוברת כשהמוטיבציות הבסיסיות של העלילה נותרות לא מובנות. זו דוגמא אחת לרמת חוסר הסבירות והבהירות המופגגות בעקביות מרשימה.

 

קווין קוסטנר ב"קרימינל" ()
קווין קוסטנר ב"קרימינל"
  

את הקודים הפלאיים מנסים להשיג גם הרוסים (למרות שבשלב מסוים הם פשוט נעלמים מהעלילה), אך בעיקר אנרכיסט ספרדי בעל השם הביזארי הגבארדקה האיימבאל (ג'ורדי מולה) שלמרבה הפלא מקבל זמן מסך בסקיי ניוז כדי להסביר שצריך לחסל את כל הממשלות בעולם. סוכן ה-CIA פופ מעונה עד מוות על ידי האנרכיסט הספרדי, ונראה כי אובד המידע שיכול להוביל ל"הולנדי".

 

אבל אל ייאוש - הנה מגיע הרעיון שעליו מושתתת העלילה: קוואקר וולס (אולדמן), הבוס של פופ ב-CIA לונדון, פונה לד"ר פרנקס (לי ג'ונס) המבצע ניסויים בהשתלת זיכרונות בבעלי חיים. למען ביטחון העולם, מסכים המדען לדלג על פני עשר שנות ניסוים מתכוננים בבעלי חיים ולגשת ישר לבני האדם.

 

גארי אולדמן ()
גארי אולדמן
  

זה זמן טוב להיזכר ב"חי פעמיים", סרט ירוד מלפני כשנה שבו ריינולדס היה חייל אמריקאי שבגופו מושתלת תודעתו של מיליארדר מבוגר. כנראה שריינולדס הבין שנדרש פחות מאמץ כדי לגלם את הדמות שמתה וזוכה להשתלת תודעה, ולכן ב"קרמינל" הוא ממוצה ברבע השעה הראשונה. מכאן אנו ממשיכים עם האדם היחידי שבמוחו חסרה אמפתיה ורגש, חלל ריק שאליו יוכנסו זיכרונותיו של פופ. עבריין פסיכופת ואלים בשם ג'ריקו סטיוארט המגולם, איך לא, על ידי קווין קוסטנר.

 

ג'ריקו אמור להיות מפלצת אלימה, ולחוות במהלך הסרט הבזקים מתודעתו של פופ. הבזקים אלו מאפשרים לו לדבר בשפות חדשות, ולהוסיף לאלימות הברוטאלית מגוון כישורים, לפעול ולתפעל במיומנות, ובעיקר נושא זיכרונות קיטש של אשתו ג'יל (גדות) ובתו הקטנה - בעיקר ליד חוף ים פסטורלי. בהדרגה דמותו של ג'ריקו מתחילה להשתנות. הוא כבר לא יכול לחזור להיות המפלצת שהיה. זהו מצב מסוכן מכיוון שנדמה כי הוא הוביל את יוצרי הסרט לפנטז על סדרת סרטים עם דמות מוגבלת זו.

 

 

העלילה מבולבלת. לדמויות הרעים חסר עוד מימד כדי שיהפכו להיות חד ממדיות. שני היבטים אלו הופכים גם את האקשן, שהושקעה בו מידה ניכרת של מאמץ, למשעמם. את זה לא מפיגה גם אלימות קשה ומיותרת המוצגת לפרקים. המימד הרגשי של הסרט, זה שאמור להיווצר במערכת היחסים המתפתחת בין ג'ריקו ואשתו של פופ, לא מאזן את הכשלים הניכרים בחזיתות האחרות.

 

"קרימינל" (ארצות הברית) - במאי: אריאל ורומן. שחקנים ראשיים: קווין קוסטנר, גל גדות, ראיין ריינולדס, גארי אולדמן, טומי לי ג'ונס. אורך הסרט: 113 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים