עין בשמיים ביקורת סרט

Eye in the Sky Movie Review

תמונת כתבערן איצקוביץ על "עין בשמיים":
"לא מצליח להתמודד עם הסיטואציות אליהן הוא נקלע"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Eye in the Sky
משחק הלן מירן, אהרון פול, אלן ריקמן במאי/ת גאווין הוד  
דרמה
ביקורת סרט לעין בשמיים מאת ערן איצקוביץ | מבקר קולנוע
ציון המבקר
"מתחת לרדאר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די22.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות3.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מכירים את הסרטים האלה שכאתם צופים בהם אתם חושבים שהם בסך הכל סבירים, אבל ברגע שאתם מסיימים את הצפייה אתם שוכחים מהם לגמרי? אז ככה בדיוק מרגישה צפייה בדרמת המתח "עין בשמיים", שמנסה להכניס לתוכה לא מעט פוליטיקה ומסרים שיש בהם הרבה אמת, אך אלה מועברים בצורה כל כך בנאלית וחסרת מקוריות שהם כמו טיל שמפספס את המטרה שוב ושוב – הוא פשוט לא מצליח לפגוע בה שבשלב מסוים זה מתחיל לייאש.הסרט מתמקד בארבע דמויות שמטרתן היא אחת: כולן משתפות פעולה כדי להוציא לפועל את תפיסתם של שלושה מחבלים רצחניים ביותר באפריקה בעזרתם של רחפנים (שניים מהם בצורת ציפור וג'וק מעופף, לא פחות!). העניינים מתחילים להסתבך כשמתברר שהשלושה, שמסתתרים בבית של משפחה תמימה בקניה, מתכננים להוציא לפועל באופן מיידי פיגוע התאבדות כפול שהשלכותיו יכולות להיות קטלניות עבור עשרות בני אדם. נשמע פשוט? כמובן שלא, בכל זאת מדובר בדרמת מתח עם נגיעות אקשן, והאקשן מחייב כמה יריות שיבואו גם יבואו.
ארבעת הדמויות לא נפגשות בסרט אפילו לשנייה אחת, אך כולן מנסות לעצור את הפיגוע הפוטנציאלי לפני שיהיה מאוחר מדי. קצינת המודיעין קת'רין (הלן מירן) היא הקולונל שאחראית על הצד הצבאי של הפעולה. היא עובדת מול רב אלוף פרנק (אלן ריקמן) שמתנהל בעיקר מול הפוליטיקאים שצריכים לאשר את ההתפתחויות השונות. הוא עצמו מתקשר עם החייל האחראי (אהרון פול) על הרחפן הצבאי שאמור להיות זה שלוחץ על ההדק ולחסל את המחבלים, ועם האזרח המקומי (ברקהאד עבדי), היחיד שנמצא בשטח, מסתמך על ההוראות מלמעלה ובעצם מסכן את חייו יותר מכל הבכירים ממנו.אבל רגע, חכו, עד כה זה נשמע כמו עוד דרמת מתח שמנסה לתפוס את ה-Bad guy התורן, אבל מה תגידו אם תגלו שהילדה בת ה-9 של המשפחה הגרה בבית בו נמצאים המחבלים מחליטה לצאת אל הרחוב הצמוד לביתה כדי למכור לחם ולפרנס את משפחתה, אך הסיכוי שלה להיפגע, ואף להיהרג, כתוצאה מפגיעת טיל של הרחפן הצבאי הוא גדול במיוחד? האם אתם הייתם מאשרים את חיסול המחבלים בידיעה כי הילדה עלולה להיהרג, או שהייתם מנסים לסלקה ומסתכנים בבריחתם של המחבלים, דבר שעלול להביא למותם של עשרות אנשים? או כמו שאומר המשפט המפורסם של חיים הכט: "מה אתם הייתם עושים?".
בשאלה המוסרית הזו מתחיל הסרט באמת לצאת אל הדרך, כשעד לכתוביות הסיום כל אחת מהדמויות תביע את דעתה לגבי השאלה מה עדיף – לחסל את המחבלים ולקחת את הסיכון שילדה בת 9 תיהרג, או לחכות עד שזו תתרחק מהזירה בתקווה שהמחבלים לא יברחו ולא יוציאו לפועל את תכניתם הזדונית? "עין בשמיים" מתענג על הדרך בה אנשים, בעיקר הפוליטיקאים הבכירים ביותר, לא ייקחו אחריות בכל הנוגע למותם של אנשים תמימים, וידאגו להעביר את האחריות מאחד לשני כאילו היו כדור בזמן משחק של ברצלונה. הסרט דן בשאלה הראויה הזו בצורה רדודה שגורמת לכך שמהבחינה הזו אי אפשר להתייחס אליו ברצינות.הפוליטיקאים מסרבים לתת תשובה ברורה או מפחדים לתת אחת כזו, וכל זאת בזמן שהמחבלים ממשיכים להתכונן לקראת הפיגוע הכפול, דבר שמכניס ללחץ את כל אנשי הצבא שרוצים לחסלם, אך באותה מידה מנסים למצוא את הדרך הנכונה להציל את חייה של הילדה. לחץ גורר לחץ משני הצדדים, כשכל צד מנסה למשוך לכיוון שלו, והדרמה בשיאה. כמה חבל שפצצת המוסריות שהסרט טומן בתוכו מובלת על ידי במאי סביר כמו גאווין הוד ("המשחק של אנדר", "אקס מן המקור: וולברין"), שלא מוציא מהשחקנים אפילו את חצי מהיכולות שלהם (וחבל במיוחד על ריקמן ז"ל, שזהו תפקידו האחרון כשחקן)."עין בשמיים" הוא כמו רחפן: הוא נמצא הרחק מאיתנו, סביר להניח מבלי שנדע בכלל שהוא נמצא ממש מעל ראשינו, ואנו רק מחכים שיירה כבר את הטיל שיצליח לפוצץ את חומר הנפץ שנמצא בתסריט שלו, אך הוא בכלל יורה טיל תקול שלא מפוצץ דבר. במאי מיומן יותר היה מוציא יותר מהצוות המוכשר המככב בסרט, בטח ובטח מתסריט בעל פוטנציאל כה גדול, אך זה לא קורה, וזו בעצם הבעיה הגדולה ביותר של הסרט בכלל ושל הלב שלו בפרט: הוא לא מצליח להתרומם לשום מקום, וככזה הוא חולף מעלינו מבלי שבאמת יהיה אכפת לנו מהטפות המוסר שלו.
עין בשמיים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4504/02/2017 10:18:49
7/10אייקון ציון
תיאור של הדילמות המשפטיות והמוסריות סביב נושא הלחימה בטרור ושגם חושף את הצביעות והציניות שקשורות לנושא. מפקדת בצבא הבריטי מקבלת משימה ללכוד מחבלת אזרחית בריטית ששייכת לאירגון איסלמיסטי קיצוני בסומליה. היא מפעילה צוות של פקודים לצורך המשימה ,כאשר כל הזמן היא צופה באמצעות מל"ט זעיר עם מצלמה, במתרחש בבית בו מתכנסים המחבלים. ברגע שהמצלמה מגלה בתוך הבית חגורות נפץ ,כל התמונה משתנה ושעון החול לקראת מניעת פיגוע התאבדות ,הולך ואוזל. אז גם המשימה משתנה מלכידה לחיסול. יש שתי בעיות: האחת , משפטית. השניה, מוסרית. ילדה מקומית שמוכרת לחם בסמוך למבנה עלולה להיהרג. כל אותה העת מתרחשים דיונים אינסופיים בהם מעורבים בכירים בריטיים ואמריקניים, זאת על מנת לקבל אישור לתקיפת הבית בטיל.כמעט אף אחד מאותם בכירים לא רוצה לקבל החלטה ומגלגל את הכדור למגרש של האחר. הסרט הוא מותח , אבל מי שמצפה לאקשן אז הוא עלול להתאכזב. במקום זאת ישנה סיטואציה של פיגוע העומד לצאת לדרך,עליה מתקיים דיון אם וכיצד מונעים אותה.אנו כישראלים מכירים היטב את הדיון הזה.
שם: איתמרקוגיל: 1605/10/2016 13:41:22
9/10אייקון ציון
סרט מצוין, נשארתי מרותק! מומלץ מאוד!
שם: איתמרגיל: 1907/08/2016 23:08:40
10/10אייקון ציון
סרט פשוט מעולה! מצליח להעלות דילמה מוסרית מאוד קשה, שרלוונטית מאוד במציאות של ימינו - בטח במציאות הישראלית. הסרט מצליח להראות את הדיונים והוויכוחים הקשים בנושא, מבלי להרוס את הקצב והמתח שכל הזמן שוררים בו. מומלץ ביותר!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט